fredag 20 oktober 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 42 – Egenskaper

Rituals kosmetika när den är som mest estetisk:-)



1. Vad är du för kort för att göra?
Det mesta nuförtiden, då jag krympt sju centimeter - att nå överst i skåp och på bokhyllor.

2. Vad är du för envis för att göra?
Betala överpris för basvaror.

3. Vad är du för rädd för att göra?
Flyga varmluftsballong, hoppa fallskärm/bungyjump, hangglidning, flyga helikopter och åka pariserhjul.

4. Vad är du för lat för att göra?
Städning och fönsterputs, gymnastiska övningar för ryggeländet, laga mat.

5. Vad är du för ung för att göra?
Skrota bilen och använda färdtjänst. 

Bilderna är dagsfärska och väldigt färgsprakande:-) 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Första snön som la sig på de parkerade bilarna kom igår kväll. Tack och lov försvann den i dagens fyra plusgrader. Förresten - killen på Pressbyrån frågade idag om jag ville ha en kaffe med lussebulle. NEJ!!! DS. 

18 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

som tur så har man väl inte varje-dags-grejer i översta hyllorna. Dumma jag sällskapade med en varmluftsballongåkare men passade inte på att flyga... Själv åker jag buss nästan dagligen, funkar alldeles utmärkt.

LillaSyster sa...

Kaffet kunde du väl tackat ja till om han nu ville bjuda dig =)
Vitt här i morse och det har tack och lov gått av, men blåser och snöregnar/haglat på tvären i omgångar. Är första dagen på evigheter som jag valt bort promenad. Det räckte med att bli blöt från parkeringshuset och till behandlingsrummet. Lite träning för ryggen skulle säkert sitta fint- även om det är tråkigt värre så skulle du ju själv tjäna på det. Tack för att du är med och sprakar och tack för länken. Nu ska jag ta mig ett glas rött och njuta av kvällen. kram

Anki sa...

Saffransbulle är fel just nu, men kaffe är alltid rätt ... speciellt om det är gratis :)
Fina färgsprakande färger!

femfemman sa...

Lite snö här oxå i morse. Puder. Försvann snabbt.
Nu har jag säkert inte lika stora ryggproblem som du, men för mej är ryggträning bästa medicinen. Händer att jag understundom drabbas av lättja och hoppar över någon vecka. Det straffar sig direkt.
Tror att vi har ganska lika musiksmak. Men att min är bredare. Sjunga är härligt, och falskt får det förstås låta ibland. Att sjunga ok, det behöver träning, det oxå. God kväll

Geddfish ♥ sa...

Jag skulle kunnat hållit med dig i allt, men sista där, jag får ju inte köra bil för syns skull 😂 och så har jag faktiskt krympt hela 14 cm pga ryggelände.
Jag har stuvat om pga detta, så varjedagsgrejor har jag längst ner och sällangrejor längst upp.
Färgsprakande god kväller!

nalta norrland sa...

Hör ju även jag till det krympande släktet 😅 och då jag redan vid begynnelsen var kort så blir det allt svårare att nå… tur det finns pall och att både jag och Elin varit smarta att skaffa ”kille” som är lång 😃 då får man god hjälp 👏 jo yes jag får hjälp även från Elin även om hon är en kort brud 😜 så är hon längre än mig numera.
Finfin färgsprakande 🤩
🤗

Susjos sa...

Färgsprakande foton, härligt!
När jag cyklade till jobbet i går kväll så upptäckte jag att det snöade! Gudskelov smälte den när den kom till asfalten!
Håller med dig om vad man är rädd för...brrr för bungyjump och fallskärmshopp!
Ha en fin kväll!
Kram

Guldkryckan sa...

Betala överpris ska man ju inte göra, går hellre till torget här för basvaror, bättre pris.
Fönsterputsning borde jag ta mig för här, men...orka ;)

Här har frugan färdtjänst, som medåkare jag är så är det ju inte helt fel, billigt. ;)

Ha nu en fin kväll Bp.

Ulla-Britt Hede sa...

Roligt att hitt tillbaks till dej Beate!Visst ör vi ett krympande släkte på många sät
t!Försöker hänga med så gott det går ned konst och annat.Roligt om du orkade komna på en fika I min ateljé som jag än så länge har kvar!Du ör en så positiv person som jag minns Beate.
Allt gott.💞

Paula sa...

Haha, färdtjänst får man när man fyllt 85, tror du får vänta ett tag! Jag är också envis vad gäller pris på basvaror, jag gillar ju fortfarande matlagning men hatar att diska!
Så vackra förpackningar hos Rituals!

Mrs Calloway sa...

pariserhjul är det enda jag vågar åka på ett nöjesfält. vad det gäller lättjan gäller samma sak för mig, men frågan är om inte de där ryggövningarna börjar bli överhängande.

Klimakteriehäxan sa...

Har klarat av flera av dina rädslor: helikopter, pariserhjul, luftballong - det senare en häftig upplevelse i tystnad med landskapet framflytande under korgen som på den vackraste naturfilm!!!
Tänk att krympt mer än jag.
Instämmer i svar 2. Och Söstrene Greene är en kul butik!

Stefan sa...

Färgkritor kan man ha mycket kul med. Dels för att skapa med och dels för att använda som motiv i sina foton.

christian sa...

Vilket sammanträffande....vi gick precis förbi en Rituals-butik å självklart var undertecknad tvungen att spraya på sig den nya doften, men...
det doftar mest kokos... å jag blir inte av med "stanken", enormt kraftig, långvarig å nysframkallade, nej tack inte den doften, alldeles för påträngande!
Du räknar upp det mesta även jag skulle räds att göra, men att du inte ids laga mat trodde jag inte, å bilen, ja så länge man är alert vilket du verkar vara så....

Trevlig helg!

Kina sa...

Vad många det är som har krympt! Och många cm:rar! Tur att det finns stegar.
Som tomatälskare så vägrar jag envetet att köpa det i dagsläget. Hutlöst dyra!
Ballong- helikopter- och pariserhjul har jag åkt, men resten av aktiviterna avstår jag nog ifrån nu.
Städning och fönsterputs är något jag drar ut på i det längsta, men de gymnastiska övningarna försöker jag hålla igång. Helt beroende på att jag vet resultatet om jag avstår! För jag tycker ju inte direkt att det är kul!
Skrota bilen är det inte läge för än i alla fall. Men sedan är det bra att färdtjänst finns.
Ha det gott!

Ditte sa...

Missade helt fin färgsprakande fredag. Tar igen det nu. Och bilderna piggar verkligen upp denna gråa lördag.
Vad gäller Rituals så gillar jag dem och handlar en del därifrån.
Läckra färgpennor! Länge sedan jag hade några...
Som vanligt intressant att läsa dina svar och jag passade på att även för egen del fundera.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Ligger efter med kommentarer på Färgsprakande.. då annat kom i mellan som var viktigare. kommer ett inlägg om det lite senare..

Här var det färgsprakande med härliga färger minsann! :) Härliga dofter finns det på Rituals och det är ett ställe jag handlat mycket hos, älskar deras dofter och även andra härliga saker. Sminket har jag inte testat då jag mer eller mindre lagt ner allt i en låda endast vid extremt speciella tillfällen som det tas fram. Gillar neutralt bäst! :)

Ha en trevlig Söndag o ser fram emot Skyltsöndagen! :D

Janerik Sundh sa...

Märkligt att de har så höga hyllor i butikerna. Jag får då och då hjälpa till att ta ned varor från översta hyllan, inte bara till hustrun.
Härliga färgsprakande bilder också.