fredag 27 oktober 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 43 – Tid




1. Är du tidspessimist eller optimist?
I unga år var jag en tidsoptimist, men kom nästan aldrig för sent. Nuförtiden kan jag kallas för tidspessimist. Är  alltid ute i god tid. Tycker det är respektlöst att låta folk vänta.

2. När går tiden som snabbast?
Under våren och sommaren.

3. När går tiden som långsammast?
Under hösten och vintern.

4. Var spenderar du mest tid?
Hemma.

5. Till vad under veckan har du behövt lite extra tid?
Att smälta det faktum att det nu är höst på riktigt, och att jag kommer att huttra minst fem månader framöver;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Andra bilden är dagsfärsk, visar höstfärgerna på innergården samt boulegänget som spelar en runda trots bara tre plusgrader. Burr, burr. DS.

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

vackraste månaden! jag har ganska varma kläder 🙂
jag vill gärna vara ute i god tid, vill inte bli stressad av köer eller annat

nalta norrland sa...

Första bilden den röda var läcker.
Att komma i tid hör till god ton.
Jo yes nu blir det ett halvår mer eller mindre hemma, inomhus i värmen.
🤗

Guldkryckan sa...

Har alltid varit tidspessimist, fick ofta tillsägelser på skolan när jag var liten att inte komma så tidigt, har inte hjälpt det minsta. jag är alltid för tidig. ;)

Ha det bäst nu Bp.

LillaSyster sa...

Fina sprakande bilder, här är träden mest gula så kul att få se lite inslag av rött =)
Jo nu är det en dyster tid, men som Anki skrev till mig så vänder det snart och det har hon så rätt i!
Ta du en tripp till sol och värme, det behövs så här års! Du vet ju var jag finns.
Tack för länken och Boulegänget är verkligen tappra det var iskallt på eftermiddagens promenad trots mössa. Måste ta fram överdragsbyxor eller långkalsongerna. Ha en bra kväll!

Boklysten sa...

Vilka fina bilder! Gillar verkligen höstlöven i skiftande färger! Är lika på ganska många svar...men är tidsoptimist av naturen men tidspessimist pga maken

femfemman sa...

Har oxå svårt att inse; fem mörka månader!
Men det gäller att hitta på saker som gör att tiden går snabbt!
Ha det gott!

Ditte sa...

Färg piggar upp och det gör dina inlägg också. Kul att läsa dina svar och se de glada, fina, bilderna.
Kan känna igen mig i några svar; 1 och 5.
Vad gäller tid som går långsamt så är jag inte där ännu. Men kanske den tiden kommer.

Geddfish ♥ sa...

Jag gillar mig inte just nu, gillar inte årstiden som släpper ifrån sig värmen och man behöver frysa.
Jovisst, snart vänder det. Det gör det varje år, men hur långt är det inte mellan dessa vändningar??
Jag är inte god till att påverka detta, därför tänker jag i år att göra det bästa av allting, även om kylan svider.

Paula sa...

Du har i alla fall för tillfället en färgsprakande syn över gården! Och vilken häftig tavla, hänger den på din vägg? Vet du, jag gillar höst och vinter, men jag håller på att frysa häcken av mig. Har ännu inte kommit upp i 20 grader inomhus, så jag får nog ta o be hyresvärden kolla upp mina element som är pissljumma. Snart ska jag knyta mig under duntäcket, mmmmm

Mrs Calloway sa...

hösten är ganska vacker, men det blir mörkt för tidigt. jag behöver ljus. är också alltid ute i god tid. vill inte att någon väntar på mig.

Susjos sa...

Vilken färgsprakande tavla! Och ute är det fortfarande ganska färgglatt!
Visst är det så att tiden på höst och vinter går alldeles för sakta om man jämför med vår och sommar!

Svar: Jag vann 30 kr på Åkes Triss-lott!
Ha det fint!
Kram!

christian sa...

Tack för ännu en underbar höstbild....sen håller jag helt med dig vad gäller folk som kommer för sent....det är såååå nonchalant å egotrippat att slösa på andra msk tid!

Kina sa...

Hänger med på alla dina svar den här veckan. Kan ha fördrag med hösten så länge färgerna finns kvar, men se´n då?! Och vintern är låååååång!
Mina favoriter (boul-gänget) fick konkurrens av hundbilden den här veckan. Vilken härlig bild! Ha det gott i helgen!

Carita Liljendahl sa...

Föreställer första bilden en tavla? Fina färger, jag gillar rött och svart!
Ja, på sommaren går tiden för fort, det kom jag inte på att svara.
Och som du skrev hos nån annan - många av oss spenderar tid hemma. Det är ok tycker jag, för jag går ändå ofta också ut för att t.ex. käka med vänner.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Åh så vackra färger och härligt att ha den utsikten över boulbanan - Jag har nästan lika utsikt men utan träd o buskar ivägen. Endast mina egna blommor som kan täcka utsikten då på den tiden det beger sig. Nu är det väldigt öppet så nu ser man allt utanför.

Jag deltar inte i morgondagens Skyltsöndag.. jag har inte återhämtat mig helt, men jobbar på det! ;)

Ha en fortsatt härlig helg!

Kram

Janerik Sundh sa...

Just det, det är respektlöst att komma sent och låta andra vänta. Om någon kom för sent till möten jag ledde så brukade jag berätta för den personen i enrum efteråt att det var vår tid han slösade med när han kom för sent till mötet och att jag inte accepterade det.
Håller med dig att tiden går alldeles fort det ljusa halvåret.
Ha det gott ändå, det blir ljust igen om några månader.

Anki sa...

Härligt färgsprakande bilder och den där tavlan är jätteläcker!
Jag är också tidspessimist ... avskyr att vara sen och avskyr att vänta!