söndag 20 augusti 2023

Skyltsöndag #432

Det märktes att det inte spelades fotboll varje dag den gångna veckan och att vädret visserligen var varmt och skönt men ingen gassande sol. Och under sådana förhållanden lämnar jag gärna balkongen. Hade tur och hittade några riktigt roliga skyltar:-) Enjoy!

Byblixtra är en fena på att hitta tomma gatupratare i sitt Boden. Det gör jag sällan – hitta tomma gatuställ alltså. Men här snubblade jag över en pappskylt som ser ut som baksidan av en gubbe utanför "lill-ICA"."Elevate" betyder upphöja, och "elevator" är hiss på svenska. Hissföretaget med det fyndiga namnet finns på min hemmaplan i Täby.I år är ett "kantarellår". Det har den gulliga spanska grannen konstaterat. Håller med! Plockade en förpackning på min lokala ICA i fredags. De kom visserligen från Polen, men kantare som kantarell;-).

Veckans höjdare. Det är ganska ofta jag köper hemlagad mat hos ICA. Men den Pesto pastan fick vara kvar. Tänkte på skyddsrum och Tjernobyl när jag läste texten ”Förpackad med skyddsatmosfär”. Googlade såklart. Det borde ha stått: "förpackat i skyddande atmosfär", vilket betyder att luften i förpackningen avlägsnas och ersätts med gas. Blev inte lugnare av den förklaringen kan jag säga;-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

14 kommentarer:

Gunnel sa...

Den pastan låter livsfarlig.

nalta norrland sa...

Skyddande atmosfär 😅
Bilen 👍👍
Vädret senaste dagarna helt i mitt tycke bra: sol och blå himmel är min favoritfärg 🤩
Idag är det bokmärkesdag i min vanliga blogg och skyltsöndag i den alternativa 😄
Nu har vi installerat Elin på elevhemmet, Jerry är ute på akut vattenläcka… en helt vanlig söndag ☺️
🤗

byblixtra sa...

Se där! En skylt med informationen neråt. :-)
Tack för länken och ja, jag har några fler tomma gatupratare på lager. :-D
Praktiskt att plocka kantareller på ICA. ;-)
Känner till att man sätter gas i förpackningar för att maten ska hålla längre men har ingen aning om det är bra eller dåligt. Har dock inte sett den texten på någon förpackning.

Geddfish ♥ sa...

Väldigt fyndig skyltlning!
Vit gubbe har jag aldrig sett, men jag såg nyss en ambulans utanför ICA, där de försökte få med sig en kvinna med rullator, som det nog inte stod helt rätt till med. Men hon rullade lite vingligt och med hjälp av en snäll medmänniska som skulle leda henne hem.

Jag såg också kantareller, men vilket pris!!! Den pastan lät inte god heller, inte gasad. Hiss, ja. Jag önskar mig en hiss i julklapp 😅

LillaSyster sa...

Aldrig att jag skulle köpa kantareller från Polen.....och aldrig köpa kantareller till det priset..... Men har man ingen skog att åka till för att plocka, ja då är det väl tur att det finns på Ica
Det är läge för mina föräldrar att dryga ut pensionen med att sälja svampen de plockar. Tänker att Paula och Anki som även plockar annat än kantareller kan ta det dubbla priset för de mer "exklusiva" svamparna.
Tänk att Spanien slog till med att vinna VM.
Nä, nu ska jag ta ett varv med snabeldraken. Ha det gott!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Precis som dig är det sällan jag ser dessa papper skylt figurer, men nån gång skall man väl se nån!

Vad det gäller kantarellerna i förpackningen och skyddrum och Chernobyl som jag varit till och ska dit igen så snart kriget slutat, med att då besöka kupolen över reaktorn, då på insidan. VAr fram till väggen till denna kupol där det finns en begravningsplats för den personen de ej fann.

Rolig skylt om Elevate på bilen! Får väl se framöver då jag samlat på mig nån fler bil med egen reklam på, då kanske jag bidrar med det framöver!

Men du får ha en fin söndags kväll! :)

Äventyret framtiden sa...

Fin skylt som har lagt sig på magen, en ovanlig variant dock.
Elevate är snyggt skyltat. Stilrent.
Svampar från Polen, tja, varför inte om man inte har egen svampskg utanför dörren. Jag vet att det brukade komma svampar från Estland till Åland. Smakade kantarell, absolut fastän vi plockade egen svamp p den tiden det begav sig.
Pasta pesto...lite roligt formulerat men inget farligt alls. Tvärtom, skulle jag tro.

Ditte sa...

Snyggt skyltat! Så brukar det ju vara och med lite humor. Vad gäller gatuprataren som såg "död" ut så hade den nog sin uppgift. Lite orydligt bara, men fantasin få jobba.
Kantareller lär det finnas, men har inte varit ute i skogsterrängen- Dock har jag köpt kantareller och gjorde igår en supergod pasta där huvudingrediensen var just kantareller. Så gott. Hittade ett bra recept hos Filip Poon.
Ja, skyddande atmosfär skulle det ju vara. Nej inte lugn. Köpte mina i lösvikt.
Ha det gott!

nalta norrland sa...

BP om jag får tillfälle ska jag försöka fota mer från vår lokala pizzeria 😅 jag lovar att det är aningen speciellt… allt från uppstoppad älghuvud till de där tavlorna Du vet 😜
Det är ju en turk som driver/äger stället och gjort så under många år, det har blivit mer ”all in” lite typ made in Sweden 😅
Pizzerian har de sämsta recentiorer man kan ha… men maten är det inget fel på.
🤗

KajsaLisa sa...

Ha ha första bilden var bland det roligaste tolkning jag sett.
Funderar på att besöka mitt eget kantarellställe. Hötorget klockan tre på en Lördag när dom stänger stånden, hur billigt som helst.
Länkar upp nu.

Susjos sa...

Snyggt skyltat! Å visst är det fint att man kan plocka kantareller på ICA!
Å Spanien vann Vm i damfotbollen! Min man satt på bussen till vårt hotell här på Lesbos och streamade matchen på sin mobil! ;-)
Ha det fint!
Å du hade alldeles rätt, nån sömn hanns inte med natten till söndagen!
Kram

Anki sa...

Snyggt skyltat som alltid! Den pastan lockar inte ... inte kantarellerna heller 🙂

christian sa...

Även en omkull vällt skylt är en skylt å om inget annat så aktiverar den ju fantasin...
Vi brukar köpa kantareller å blåbär på torget av asiatiska tjejer/kvinnor, det är så enormt välrensat, sen har dottern plockat mängder hemma hos sig på landet utanför Skövde så vi fick lite av henne också!
Sista bilden är precis som du skriver både mystisk å skrämmande.

Ha en fin vecka!

Paula sa...

Tyvärr används googleöversättningar alltför ofta i olika sammanhang, inte minst i reklamvärlden. Hur tokigt som helst. Kul att du fick dig lite gulisar hem, utan att behöva leta och kröka rygg. Här råder ännu stövelväder i skogarna, o jag går alltså inte där, det skulle innebära att Daniel skulle flyta bort..Möjligen ett fyndigt namn Elevate, men ingen höjdarlogo?
Nu började jag ju fantisera hur framsidan på den liggande skylten ser ut
En gubbe med en flaska i handen tror jag, eller nej, en tjej med lång hårsvall?