fredag 18 augusti 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 33 – Fantasi



1. Finns det någon fiktiv värld du gärna hade besökt?
Harry Potters Hogwarts.

2. Är du bra på att komma på idéer?
Det tycker jag. Men vad gäller det praktiska utförandet av mina idéer så förlitar jag mig på experter;-)

3. Är du en drömmare eller realist?
Absolut realist. Drömmar är alldeles för flummiga för mig.

4. Vad fantiserar du om?
Att Sveriges damlandslag i fotboll någonsin lyckas med att ta ett guld i ett mästerskap.

5. Om du fick önska, vad skulle finnas i världen som saknas idag?
En lagstiftning med ”rättvisa” som ledord. Till exempel att idioter som bränner heliga skrifter/Pride flaggor med mera buras in/utvisas istället för att få polisbeskydd. Det är helt enkelt sjukt!

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Som ni ser har jag även idag lyckats med ”en dubbel” vad gäller text och:-) DS. 

17 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Å en till som hälsar på Hogwarts! Kul!
Trevlig helg.

Geddfish ♥ sa...

Du är alltså en idéspruta, underbart! Vi behöver fler. Alla kan inte göra allt, så där får de finnas som kan utföra idéerna också. Så har det alltid varit.

I sista frågan, där är det bara ett halleluja, instämmer till hundra.
Färgsprakande var du också.

Hanneles bokparadis sa...

hälsat på Harry Potter och sett filmerna

Paula sa...

Vilka färgsprakande böcker! Jag har varken Harry Potter eller Sagan om ringen i min portfolio. Varken läst eller sett skymten av...måste vara rätt unik! Såg just nu att friidrotten går på tv4play o det var ju bra, för jag har prenumererat på Cmore för en serie jag tittade på. Har tänkt avsluta men nu väntar jag lite..
Sverige är lite mesigt tycker jag. I Finland har man lag på att man inte får bränna varken koranen eller andra heliga skrifter. Ärligt talat, nog kan man väl uttrycka sig på andra sätt om vad man tycker och tänker...
Ha en fin fredagskväll !

LillaSyster sa...

Bra jobbat! Kul att du vill vara med även denna fredag. Här finns också Harry Potter böckerna både på svenska och den engelska varianten. Tack för länken och ha en bra kväll!

femfemman sa...

Helt enig med dej på sista frågan. Storstilad dröm. God kväll

Mrs Calloway sa...

rättvisa är verkligen något att drömma om. så himla synd att damlandslaget inte vann mot Spanien! hoppas ändå på bronset. om en kommer på idéerna kan en väl få delegera det praktiska

Hannas krypin sa...

Jag har varken sett filmerna om Harry Potter eller läst böckerna. Är nog den sista på jorden...

Ditte sa...

Kul med Harry Potterböckerna och de är verkligen färgglada.
Kul att läsa dina svar.
Vad gäller H.P så var jag med döttrar och äldsta barnbarnet Max i London för några år sedan och besökte då huvudinspelningsplatsen; Warner Bros studio. Riktigt intressant och roligt.
Instämmer helt i dina svar på 2,3,5. Och givetvis instämmer jag i 4:an Men det finnas mycket annat som jag också fantiserar runt.

Susjos sa...

Just ja, Harry Potters underbara värld skulle jag kanske tänka mej att hamna i! Glömde helt bort den fiktiva världen i mina svar!
Vi håller tummarna för att Sveriges damlandslag i fotboll får en guldmedalj i framtiden!
Ha det gott!
Kram

Janerik Sundh sa...

Harry Potter, har jag varken läst eller sett någon av filmerna. Det borde jag nog göra. Håller med dig om att det borde gå att förbjuda att man bränner heliga skrifter.

Guldkryckan sa...

Hogwarts?
Ja ta mig sjutton, det hade varit häftigt.

Realist är ju jag med, på gränsen till pessimist men det bjuder jag på. ;)
Instämmer med din ide om "brännare" där, jo men visst.

Ha nu en fin dag. :)

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färgsprakande böcker från Harry Potter, har ej läst böckerna men väl sett filmerna.
Ja tänk att besöka Hogwarts vilken upplevelse :)

Ha en trevlig helg! :)

Kina sa...

Instämmer helt i dina svar BP! T.o.m. i svaret på 4:an! 😄⚽ Ha det gott!

nalta norrland sa...

Blev förvånad då våra vänner inte var till Harry Potter när de var i England för några veckor sedan, jag trodde det liksom hörde till men De prioriterade annat 😅
Bra tolkning av Färgsprakande fredag med Lillasyster 🤩
🤗

Carita sa...

Jag tror att jag hade kunnat gissa mig till ditt svar på fråga nummer 2 :-)
Och vad gäller Sveriges damer - den dagen kommer då de tar guld i ett mästerskap.
Och håller fullständigt med i svaret på fråga nummer 5. Respekt för andras religioner och låt människor vara som de är, hetero eller gay eller vad annat som helst. Koranbränningarna är ju helt vansinniga då de hotar Sveriges säkerhet.

Äventyret framtiden sa...

Jamen visst, Hogwarts skulle jag också gärna vara med om. Där skulle vi åka på våra kvastar så det bara fräste om det eller hur?