fredag 25 augusti 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 34 – Repetition



1. Vad är något du upprepar varje dag?
Något så tråkigt som att borsta tänderna två gånger, samt något så "lyxigt" som ett skumbad varje kväll.

2. Vilken bok, film eller serie har du tittat på eller läst flera gånger?
Det enda böckerna jag någonsin läst mera än en gång är de sju delarna i Harry Potter serien. Har inte repeterat varken filmer eller tv-serier.

3. Vad lär du dig aldrig?
Att tänka efter förre, är jag rädd för.

4. När lärde du dig senast något utantill?
Det måste ha varit när jag var 12-14 år. Vi skulle lära oss en dikt utantill. Minns att jag hade oerhört svårt för det.

5. Vilket var det vanligaste samtalsämnet under den här veckan?
Det var fler ämnen:

- Vädret (såklart)

- Terrorhotsnivåer i samband med Kungens firande vs. damlandslagets fest i Kungsträdgården.

- Luis Riviales kyssar efter att Spanien vunnit guld på fotbolls-VM för damer.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Även den här veckan har jag lyckats med att lägga upp en bild som absolut har någonting med inlägget att göra. Börjar bli riktigt bra på det;-)  Det kan hända att fotot har varit med förut, då blir det en repetition:-) DS.

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inga skumbad varje vecka, kanske till jul...

nalta norrland sa...

På grund av försämrade kroppsfunktioner så har jag tillfälligt lagt skumma bad på väntetid - i väntan på bättre dagar 😅
Att lära mig saker utantill beror på vad, vissa saker kommer jag ihåg fast det var hundra år sen jag lärde mig det… replikerna i den tecknade Djungelboken 😜 jag kan än idag köra en monolog ☺️ Galet jag vet 🥹
Borsta tänderna tillhör ju det vi blivit inpräntad att göra sen barnsben 😃
🤗

femfemman sa...

Oj, fick tjejerna sin fest...trots terrorhot... eller var det så att det inte blev något... I förlängningen av den helt sjuka koranbränningen.
Tänka efter före... Kanske blivit något bättre på det. Fast med ett tveksamt kanske...
Läser inte om, ser inte om. Varför dkulle jag, när det finns då mycket att läsa och att se.
Kan dock se om en musikal... eller en konsert... om detnär irl.
Borstar tänderna, det gör jag...förstås... men skumbad... det var evigheter sedan.
Ha det gott!

Kina sa...

VARJE Kväll!! Gud vad avundsjuk jag blir! Dricker du Martina och lyssnar på musik till också? Det ska man!
Har bara läst tre Harry Potter-böcker, och dom var helt ok, men att läsa om dom..... Näääää!
I småskolan fick jag lära mig en massa psalmer utantill, men det är utbytt med koder nu för tiden.
Samtalsämnena har inte varit så värst varierande jämfört med föregående veckor. Idrott, Putin, Ukraina, Trump, om och om igen! Det skulle man kunna göra en visa om! Ha det gott Susanna i badet!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Vilka läckra färger på denna fotbollsplanen! :) Härligt med så mycket blandade färger, normalt ser man inte detta på en plan - lagen har varsina tröj färger.

Ha en fin helg! :)

LillaSyster sa...

En sprakande bild=) Tack för länken. Verkligen en blöt och grå dag vädermässigt. Trevlig helg!

Mrs Calloway sa...

vädret är väl alltid det stora samtalsämnet. jag tycker att en lär sig vistexter tillsammans med melodierna

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. Funderade även för egen del på svar- Vad gäller böcker brukar jag inte läsa om dem men några av Fogelströms böcker har jag läst om och det efter det att vi flyttat till hans kvarter här på Söder. Alltså kvarteren där en del av handlingarna utspelar sig.
Gillar din färgglada första bild.

Geddfish ♥ sa...

Jag tänkte också när jag svarade, vad jag gör varje dag, klart jag borstar tänderna! Men jag har aldrig skumbadat varje kväll, vilken lyx!
Fillar din färgglada bild!

Hannas krypin sa...

Jag lär mig heller aldrig att tänka efter före. Och jag gör det alltid med samma personer också så tänker alltid att de säkert tycker att jag är helt knäpp. När jag blir nervös så säger jag alltid konstiga saker. En väldigt jobbig egenskap som jag säkerligen inte är ensam om.

Paula sa...

Jättekul och färgsprakande fotbollskonst! Varför hänger du inte på Hoppa på tåget? Konst imorgon! Harry Potter har jag varken läst eller sett på film...jag är också urkass på att tänka efter före, tar dig gärna i hand där.

Äventyret framtiden sa...

Det där med skumbad låter härligt. Måste nog hitta ett skumbadskum för dusch...
Fotbollsgrant, gillar bilden, de när ju färgsprakande.
Ha en fin natt får jag väl lov att säga nu när klockan snart är midnatt!

Klimakteriehäxan sa...

Jag lärde mig lätt utantill när jag gick i skolan, kommer fortfarande ihåg en hel del texter etc.
Förstår inte att inte Riviales hade vett att pudla direkt. En kungspudel. Nu blir det ju jättekonflikt!
Och Sverige är plötsligt bäst i världen tack vare bronset!

it_is/Anette sa...

Skoj att läsa dina svar på veckans frågor. Måste säga att jag blev sugen på att ta ett skumbad, det var på tok för längesedan.
Ha en fin helg

Åke sa...

Ja man måste borsta tänderna även om man är ledsen Filmserier som Svensson Svensson, Leif & Billy och Saltkråkan kan jag se hur många gånger som helst. Vad jag aldrig lär mig stava till är: Länsantikvarie och kanske uttala det :) Tänka efter före är jag rätt duktig på. Jag fick en flashback i veckan då en låt dök upp. Jag satt och antecknade Paul Simons låt Homeward Bound text där på pojkrummet typ 50 år sedan, och du den kan jag klockrent än idag.

Det vanligaste samtalsämnet under den här veckan? Svar: Typ 1000 saker. Ja du var också med ;)

Guldkryckan sa...

Hade jag haft badkar hade det blivit skumbad varje dag här med, så det så.

Tänker ju här efter före alltid, ibland är det nog till en nackdel är min erfarenhet.

Tillönskar dig en fin dag nu Bp.

Anni sa...

Reagerar på det där med att lära sig utantill ... fattar inte hur skådespelare gör som lär sig hela manus?! Men sådant jag lärde mig före puberteten sitter kvar, än i dag. Det lär hända något med minnet då - sedan går det ju bara utför :-P