onsdag 11 mars 2020

En hel drös med anledningar…


Rätten "Knivsöder" var åtminstone en fröjd för ögat.

… att jag aldrig kommer bli vegetarian/vegan.

Hade en mycket trevlig och rolig lunchdejt med kollegan Eva igår. Vi bestämde oss för att ge Mahalo en chans. Vi hade ju testat deras cappuccino i januari och blev väldigt nöjda.

Knivsöder
Knivsöder kallas kvarteren runt Hornstull på Söder i Stockholm. Att döpa en rätt efter ett område där man redan på 1700- och 1800-talet kunde bli rånad eller hamna i knivslagsmål var ju friskt vågat, speciellt då Mahalo ligger i Vasastan. Så why not.

Knivsöder för 129 kronor
Den vegetariska lunchrätten bestod av

- glasnudlar med örter. Nudlarna var snustorra och örterna lyste med sin frånvaro
- rödkål som smakade ja, rödkål,
- morot som jag inte gillar,
- krispiga tofukuber vars konsistens påminde om marshmallows, alternativt tuggummi,
- jordnötssås såg jag inte röken av,
- en halv avokado modell XS, som dock var perfekt,
- mangosalsa med chili och vårlök. Mangobitarna slukade jag, men undrade var mangon i salsan hade tagit vägen.
- jordnötter och koriander, ja de smakade som jordnötter och koriander brukar göra.

Tilltugg: små surdegsbrödbitar med grön ärtpesto, som jag trodde var passerad grönkål. Den trådiga peston smakade rentav äcklig.

Det var då en himla tur att det var Evas tur att bjuda på lunch den här gången. Hade nog ångrat mig djupt om jag fått betala 129 kronor för den ”rätten”. Men cappuccinon var hur god som helst, och skålen som Knivsöder serverades i var läcker.


Låt fantasin flöda;-)


Helt klart en upphängd hare;-)

PS. De två bonusbilderna visar lite roliga skuggspel i badrummet och har ingenting med inlägget att göra;-) DS.

8 kommentarer:

Musikanta sa...

Du måste ha haft en enorm otur. Det var väldigt dyrt för så lite och enkel mat. Min dotter och hennes äldsta son är vegetarian men hon går sällan till vegetariska restauranger. Vegetariska rätter på asiatiska restauranger är alltid goda och mycket smakrika och mättande. Här får du en länk till en koreansk restaurang där Mirren och jag var och åt en utsökt måltid. Ligger vid Rådmansgatan.
https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189852-d943218-Reviews-Arirang-Stockholm.html
Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Haha, gillar din upphängda hare skarpt....betydligt bättre än den där maträtten. Bedrövligt måste jag säga!!!

Klimakteriehäxan sa...

Tack, då behöver jag inte gå dit trots att det är nära!

Ditte sa...

Trist! Maten såg ju god ut men ibland kan skenet bedra. Och så var det denna gång. Söder har ju många både bra och prisvärda lunchrestauranger. Men ibland vill man ju vidga vyerna och se om gräset är grönare på andra sidan. Jag ska vid tillfälle testa lunch på Akkurat som KajsaLisa brukar rekommendera. Jag har tänkt länge att göra det med det har inte blivit av.
Kul med dina uppiggande bilder på slutet. Gillade verkligen speglingarna och den orange färgen.

Ditte sa...

Nu blev det något fel. Min kommentar och rutan jag skrev den i verkade försvinna. Får titta igen.

Geddfish ♥ sa...

Ja, den rätten var inte mycket för världen. Alldeles för lite mat för den pengen också. Men nu vet du.
Kul bonusbilder, bra färg!

Ama de casa sa...

Mmm... Din recension av rätten gör verkligen att man blir sugen på att testa den ;-) Tycker att morötterna ser extra smarriga ut där :-D

Haren ser jag inte. För tidigt på morgonen, kanske. Den här sjukgympan ger oanade bieffekter, jag är uppe typ en timme tidigare än vanligt. Konstigt, eftersom det inte är jag som brutit armen... :-D

PS: Jag assisterar lite vid hemmagympan, det kan vara förklaringen ;-)

nalta norrland sa...

Tack men nej tack :D efter Din recension av den maträtten så nöjer jag mig med en kaffe :)