fredag 21 december 2018

Fem en fredag v.51: Nu är det jul igen





Hänger återigen på Elisas roliga fredagsutmaning. Den här gången har jag till och med prickat in rätt dag;-)

Vilket är ditt tidigaste julminne?
Var nog fem år och fick min första dockvagn med en otroligt ful docka i. Inte alls den jag hade önskat mig. Men dockvagnen användes i många år framöver med olika "bebisar" i.

Hur firade du jul som barn?
Klockan 13:00 på julafton låste mamma och pappa dörren till vardagsrummet, medan de klädde granen och la ut julklappar på ett bord bredvid. Minns att det var otroligt spännande, för på den tiden trodde jag fortfarande på jultomten. Var helt säkert på att han skulle komma in via altandörren.

Vad är ett måste på julbordet?
Skinka, Janssons, sillsallad och förstås lutfisk (till mig själv, då maken nobbar).

Har du någon tradition kopplat till att klä granen?
Nej, vi har ingen gran. En julstjärna som mot all förväntan fortfarande är vid liv efter tre veckor duger så gott. Vi är inte så pyntiga som de flesta av er redan vet.

Vad gör du med de julkort du får?
I år har vi bara fått 6 papperskort, men här har vi faktiskt en tradition. Julkorten hängs alltid upp på en av dörrarna till köket. Lite glest i år, men för sisådär 20 år sedan var det cirka 40 kort, vilket såg riktigt "juligt" ut med kortens olika motiv, storlekar och färger.

PS. Bilderna jag lägger upp har liiiite med inlägget att göra. Fick fotona av bästisen Yvonne idag. Tusen tack:-) Hon hade sett Ankis julhälsning till mig på bloggen och passade på att ytterligare ”förstärka” min lycka. Å jag är lyrisk! Bättre julmotiv finns liksom inte, för mig alltså. Det ni ser på bilden förutom de läckra byggkranarna på Sergels Torg är den belysta obelisken och en Högtorgsskrapa. Yummie, yummie:-) DS.

10 kommentarer:

Susjos sa...

Såklart gillar du de fina fotona!
...precis som dej gillar jag också lutfisk, och är ensam om det i familjen...hoppas det finns på julbordet på Ulriksdal i morgon!
Jag brukar också hänga upp julkorten sådär vid dörren, men precis som hos er så sinar julkorten numera, har kanske fått runt 6 st , förut var det betydligt fler!
Kram!
PS: nej, schlagerkompisen har inga barnbarn ännu, men en bror som har en liten kille, det är han som ska få det stora paketet! ;-)

Husbilen-Ellen sa...

Byggkranar finns det gått om även här i Norrköping! Ha en God Jul!

Klimakteriehäxan sa...

När obelisken är röd är den riktigt häftig!
Hos oss har vi alltid klätt granen den 23, innan vi smakar skinkan och äter risgrynsgröt. Beträffande lutfisken kan du och min man äta den, så tar jag och din andre hälft något godare!!!

Ama de casa sa...

Haha! Jag var tvungen att kolla dagen - impad att du grejade inlägget på "rätt" dag :-)
Kul lista!
Gillar julkranarna :-D

Ditte sa...

Vilken lycka att få ta del av dessa bilder! Och tack för att du har med dem. Jag tycker också de är läckra.
Så juliga är inte vi heller och allra bäst har jag tyckt om de år vi under december och januari varit i Asien. Julmaten kan jag i princip avvara. Ä ju bara lutfisken som är speciell vid jul och den hoppar jag över. Men lite god lax, sill, en skinkbit, köttbullar och jansson till lunch. (Och detta äts ju året runt)
Till kvällen gärna färsk hummer och bubbel.
Gran har vi ingen men en pigg julkaktuds och amaryllis både i kruka och lösa i bukett.
Här ska vi nu testa dumplings från "Beijing 8" så det ser jag fram emot.

Geddfish ♥ sa...

Häftiga juliga bilder, tycker jag!
Jag har fina barndomsminnen om julen. Och julafton så var det även lutfisk och till kvällen risgrynsgröt. Julbordet var ordinärt, så man orkade alltihopa.

Jag har faktiskt fått hela 10 julkort i år. Inget mot var det varit, en gång i tiden. Jag har en speciell julpostficka att stoppa dem i.

nalta norrland sa...

Fina bilder och en kul jullista :)
Docka + dockvagn är väl klassiska tjejsaker...
dock har jag aldrig ägt en dockvagn ;-)
Lutfisk, liksom kroppkakor inget jag äter.
Julkort...
tror vi fått fyra, fem stycken å dem är uppsatta på kylskåpet.

Anki sa...

Trevlig lista och häftiga bilder!
Vi har fått tio "vanliga" julkort som läggs i en ficka på en julbonad på väggen i köket - och ett antal hälsningar via mejl ... stor skillnad mot förr :)
Lutfisk är gott, men det brukar vi äta någon av mellandagarna.
Tack för länkar både idag och igår :)
Önskar dig en fin lördag!

Carita Liljendahl sa...

Så roligt med de här frågorna och svaren - man lär känna sina bloggvänner!
Fin tradition att hänga upp julkorten, jag har sett många i Sverige göra så, och min syster har också haft sina på långa band mot en vit vägg (hon bor i Finland).

Anni sa...

De där bilderna är nästan exakt desamma som jag tog när jag var på teater på Stadsteatern - ha, man kunde tro att du fått dem av mig!