fredag 16 september 2016

Två stora besvikelser





Idag har jag förstått att det måste vara otroligt svårt - om inte omöjligt - att driva en privatägd lunchrestaurang i Stockholm.

Cliff Barnes
Maken och jag åkte in till stan idag för att äta lunch hos Cliff Barnes eller l’Incontro. ”Cliffan” var stängd och en snabb titt på hemsidan visade att restaurangen inte öppnar för lunch igen förrän sommaren 2017. Det verkar alltså inte lönsamt för ägarna att servera högklassiska luncher med dyra och fräscha råvaror för en hundring. Suck!

L’Incontro
Än värre var det hos L’Incontro. Jo då, det har gått bra för Stockholms bästa italienska lunchrestaurang sedan den öppnade för 4 1/2 år sedan. Här är det hyresvärden som krånglar och vill ha bort stället. Detta på grund av ett enda ord – café. Ägarna investerade två miljoner kronor varav 300 000 kronor för en specialventilation till det öppna köket när de tog över lokalen 2011. Allt var frid och fröjd - hyresvärden och alla myndigheter godkände verksamheten och sedan februari 2012 har vi kunnat njuta av de utsökta pastarätterna som alltid lagas från grunden.

Café
Nyligen slog det hyresvärden plötsligt att L’Incontro är så mycket mera än ett café som det står i kontraktet utan en lunchrestaurang, vilket han ju visste från början. Storyn kan göras mycket längre. Ägarna är i chock, de vet inte vad de ska göra, och just nu ser det ut som att den sista lunchen kommer att serveras där den 30 september – om 14 dagar alltså. Ett livsverk slås i spillror och ägarna samt de fyra anställda kommer troligen att vara arbetslösa från 1 oktober. På grund av ett enda ord – café. Här vill jag bara gråta och tycker så otroligt synd om de sympatiska och hårt arbetande ägarna.

PS. Har ju bloggat om L’Incontro förut. Ovan ser ni tre favoriträtter – spaghetti Carbonara, spaghetti med hemlagad pesto samt spaghetti med italienska köttbullar. DS.

17 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Dina lunchbilder ser ju hur goa ut som helst!
Tragiskt, när restauranger måste stänga, p.g.a. byråkrati.

Jag kör min hemmarestaurang, den är alltid öppen. För mig.
Och till middag rensade jag en jättestor rökt regnbågslax. Det blev flera middagar att frysa in av den.

Natti!

Susjos sa...

Näe..det är inte sant! Dina bilder säger ju allt, jag blir hungrig bara jag ser dem! Jag har tyvärr själv inte varit där och ätit, och nu hinner jag inte heller om de måste stänga snart! Galet!!!!

Ditte sa...

Så illa! Man kan ju undra hur det står till! Dock har ju "Cliffan" sin kvällsverksamhet som borde dra in pengar, men väldigt synd att luncherna försvinner.
L´Incontro har jag ännu inte kommit till, men sett restaurangen då jag passerat med buss. Och nu lär jag inte hinna. Väldigt trist! Och café- restaurang, var går gränsen kan man ju undra. Väldigt synd om de som jobbat så hårt och satsat så mycket här.
Dina matbilder ser så delikata ut och det vittnar om ett bra kök. Jag önskar verkligen att stället kan få vara kvar.

Ama de casa sa...

Men fy vad tragiskt... Cliff Barnes känner jag ju till från min tid i dom trakterna (och nu är jag ju i hans trakter, i Dallas, alltså ;-) )

Hoppas det ordnar till sig!

Den där carbon fick mig att börja drägla, trots att jag egentligen är mätt... Såg helt fantastisk god ut!

Ama de casa sa...

sv: (Eller del av svar, vet ju inte om du orkar gå tillbaka och läsa svaren på min blogg?)

Haha! Klart jag tänkte på dig – spegling OCH kran, bara skriker BP det😉

Kolonilotta sa...

Fy va trist! Finns det inget dom kan göra för att komma runt det? Söka nytt tillstånd t.ex? Men det hinner dom väl inte förstås. Hoppas att dom kommer kunna öppna snart igen!

FREEDOMtravel sa...

Suck, vad trist! För mycket regler kan man tycka... Och det kan säkert vara svårt att få lönsamhet. Själv äter jag lunch på en av restaurangerna på KI (nyss börjat jobba heltid en period igen). Förmodligen lättare att gå runt för en sån restaurang. MASSOR av folk varje dag utan att maten är speciell (dock helt ok).

Ulla Maria sa...

Att vara egenföretagare i restaurangbranschen är nog en tuff uppgift. Inte bara att laga och servera god mat till konkurrenskraftigt pris utan också all byråkrati runt det hela. Stor respekt och beundran till dem som med glans går iland med hela rasket.
Helt andra villkor som gäller för många arbetsplatsbelägna ställen. Vi har en restaurang innanför grindarna på anläggningen och konstaterade härom dagen att det är konstigt att de, trots att företaget sponsrar verksamheten och priset vi anställda betalar för maten inte ligger många kronor under fristående ställen, inte lyckas få till annat än vad som i bästa fall kan klassas som någorlunda ok.

Eva Trillian sa...

Så tråkigt! Aldrig roligt när det inte går att komma överens!

Comsi comsa sa...


Allt handlar om girighet, när hyresvärden ser att det går bra vill han ha en del av kakan. Så himla trist att förlora sitt livsverk....

Kram ♥

nalta norrland sa...

Tydligen finns det fler som är dumma i hela huvudet... eller bara dumma ;-) helt galet... i dagens läge är det mycket liten skillnad på café & lunchrestaurang, oftast är det ju en skön gott & blandat som får kunderna att återkomma.

Tragiskt.

Tredje året i Hjo sa...

Trist. Men carbonaran ser underbart god ut! Hos oss lutar det åt kräftor ikväll!

Steve sa...

Det finns nog inte många matgäster som är så väl insatta i sina favvorestaurangers förehavanden. Förbannat tråkigt om verksamheter måste stängas p g a dylika trivialiteter, men det är väl så här den s k Marknaden fungerar och den som sig i leken ger får leken tåla.
Du får väl starta ett gästuppror.
Spaghettirätterna ser i a f läckra ut.

Guldkryckan sa...

Så oerhört DUMT....det där sker lite varstans i vårt land nu för tiden.
Fastighetsägare vill ha bort sådana "folkliga" ställen och ersätta det med nåt "fint".
Så sker i vårt älskade Nordstan, ett köpcentrum under omvandling...ska bli mer "Snoffsigt".
Synd tycker jag...för att inte säga tråkigt.

Tillönskar dig en fin fortsättning på helgen Bp.

Monica sa...

Ja du Sverige i ett nötskal alla dessa
regler som ska följas till punkt och
pricka, löjligt stackars människor.
Bananer är något jag inte gillar men vet
att dom är jättebra för sockret.
Ha en skön lördagkväll;-)

Days by Johanna sa...

Maten ser riktigt god ut... men trist när hyresvärdar strular så :(

Nu är jag tillbaka igen från min bloggpaus :)

Anders W sa...

Tråkigt, men dina matbilder väcker aptiten!