tisdag 6 september 2016

Drömvinsten


Butiksägaren Niklas Lundstedt (t.v.) och Pierre Jonsson, Svenska Spel, som måste ha världens roligaste jobb som vinnarambassadör. Foto: Svenska Spel


Drömvinsten firades med en 50-bitars prinsesstårta. Foto: Svenska Spel

När jag besökte Direkten Täby Tobak igår var det första jag såg inte den stora tidningsväggen eller bildskärmarna på väggen som visade olika hästlopp utan en gigantisk pokal. Nyfiken som jag är tog jag såklart ett kort som inte blev speciellt lyckat.

Största vinsten någonsin
Frågade butiksägaren vad det var för pokal. Han skrattade gott, berättade att jag hade missat nå’t riktigt roligt och började berätta:

- Jo, i lördags var det en kvinna i 65-årsåldern som vann den största lottovinsten i Sverige någonsin – svindlande 102 193 513 kronor. Och de var vi som sålde lotten.

Hoppas på en stammis
Kvinnan vill vara anonym, men butiksägaren hoppas att det är en stamkund. Några timmar tidigare hade Svenska Spel med vinnarambassadören Pierre Jonsson i spetsen dykt upp i affären med en 50-bitars prinsesstårta och firat butiken samt vinnaren. Affären är inte speciellt stor, så jag undrar var pokalen kommer att hamna.

- Du skulle ha sett, det var minst 100 personer här och pressen förstås.

Rätt vinnare
Drygt 102 miljoner är ju en summa som man knappt kan föreställa sig att ha ”i plånboken”. Dom pengarna skulle man ju kunnat leva på från nyfödd till man hamnar i kistan om man säger så. Det verkar som om pengarna vunnits av ”rätt” person. Även om hon delar med sig till höger och vänster lär hon ju knappast kunna sätta sprätt på dom under resterande tid i livet. Men jag hoppas att hon njuter för fullt av att vara multimiljonär. Här kan ni läsa mer om drömvinsten.

24 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Jösses så mycket pengar.
Hoppas det är en kvinna som förvaltar dem väl.

Kram ❤

nalta norrland sa...

Läste ju om detta tidigare å tänkte WOW :)
Helt otroligt att vinna så mycket pengar.

Ja Du, i söndags var Åsele typ helt öde,
befolkningen försvinner in då vädret är grått,
men ikväll då jag gick med Frost på elljusspåret mötte vi två personer,
kunde ju inte fota dem...

Kolonilotta sa...

102 miljoner kronor...
Undra vad jag skulle göra med så mycket pengar! Inte jobba i alla fall. Den saken är säker.

Olga T sa...

Oj oj oj! Kana inte ens föreställa mig summan. Men det låter ju som att hon och hennes omgivning kommer att vara ekonomiskt oberoende framöver. Härligt!

Geddfish ♥ sa...

På nåt sätt känns det fruktansvärt fel. För stor summa, helt vansinnigt. Hoppas kvinnan förvaltar dem väl!

Kvällskram ♥

Meta sa...

Det är till att ha tur kan man gott säga. Hoppas bara att de används till bara bra saker och att damen får glädjas åt det.
Ha det gott och dröm om vinsten hade ju kunnat varit din eftersom du är i den butiken.
Kram Meta

Mias Mix sa...

Kul att du kom förbi och fick ta del av det. Och roligt för damen. Men kan ändå inte låta bli att tycka att det är för mycket pengar. Tänk om 102 personer fick vinna 1 miljon var istället, så många fler som skulle bli glada 😄

Unknown sa...

Wow vilken svindlande story, i Täby, är det du?
Hoppas:-)
Kiki

Ditte sa...

Vad roligt! Och väldigt roligt både för damen(förstår att hon vill vara anonym) och även jätteroligt för butiken som sålt vinsten.
Och visst är det ju en väldans massa pengar. Kan nästan inte tänka mig så mycket.
Roligt att du kom i rätt ögoblick för att ta del av firandet.
Tack för fina bilder! Glädjen är ju påtaglig.

LissenTo sa...

Det jobbet skulle jag vilja ha.
Roligt när en stammis vinner dessutom

KajsaLisa sa...

Ussh, är man verkligen sådär lycklig över att man sålt 102 miljoner för några tior? Men jag tycker bilden blev bra, känns spontan.

Susjos sa...

Wow! Är det du BP som vunnit alla miljonerna? Herregud så mycket pengar, det är ju bara att säga grattis till den kvinnan!!! ;-)

Ama de casa sa...

Helt ofattbart mycket pengar!

När måltipset var alldeles nytt (finns det fortfarande?) så var det en kvinna på mitt jobb som hade satsat 27 kronor och vann en miljon. En städerska. Helt rätt person! Jag frågade vad hon tänkte göra med pengarna.
Först av allt skulle hon sluta jobba. Sen skulle hon ge till barnen. Sen tänkte hon resa. Åhå! sa jag, som inte är helt ointresserad av resor, vart då? Till Kanarieöarna sa hon.
När jag hälsade på några år efter att jag slutat så var hon tillbaka. Jag frågade aldrig varför...

Eva Trillian sa...

Kul! Gillar när man här om den vanliga människan som vinner storkovan :)

Steve sa...

Jag väntar varje vecka på besök av nån vinnarambassadör, men hittills har dom lyst med sin frånvaro. Jag släpper dock inte mitt mantra, "sooner or later".

FREEDOMtravel sa...

Jag kan inte en föreställa mig en sån summa! På sätt och vis tänker jag att det vore vettigare att fler personer vann lite mindre summor. Men det var kanske bra att pengarna gick till en mogen person i alla fall ;)

Susanne sa...

Dom pengarna behöver jag så att jag kan resa mer ;)

Anki sa...

Bara att gratulera den lyckliga vinnaren ... men jag tycker det är helt vansinnigt med dessa otroliga summor. Förhoppningsvis använder hon dem väl och kanske skänker hon en rejäl summa till något...

Tredje året i Hjo sa...

Jisses! Det hade jag missat - så det var inte jag. Tror vi fick 21 kronor eller nåt.

cat sa...

Jösses så mycket pengar! Lite avundsjuk blir jag allt. Skulle gladeligen sätta sprätt på och dela med mig av en sådan vinst.
Fin tårta och väldigt glada herrar :-)

Monica sa...

Vann jag så mycket pengar skulle jag dra till
USA och aldrig komma tillbaka, givetvis med
Jacob och hundarna.
Hoppas hon gör något vettigt för dom som
spenderar dom på sej själv och inte alla
som kommer för att tigga.
Häftig buckla större än den Sture fick på
sin första och enda utställning.
Ha det bra

Anita Malta sa...

Lite mycket pengar men roligt att det glädjer dessa glada herrar :-D Bara att hoppas på att den anonyma damen förvaltar sin vinst väl. Vet inte om jag skulle bli så mycket lyckligare om vinnaren vore jag och att lycka inte kan köpas för pengar är säkert sant men det underlättar helt klart tillvaron :-)

Maria sa...

Sjuuuuukt mycket pengar till en ensam vinnare. Hoppas vinsten inte stjälper mer än hjälper....

Carita Liljendahl sa...

Och oj, en sådan tårta! Den kan MÅNGA kalasa på.