fredag 9 september 2016

Mikael Niemi



Först av allt vill jag tacka er så jättemycket för era krya på hälsningar och tips på matintag. Det sistnämnda skippar jag dock, då kokt torsk och risavkok nog skulle ta kol på mig, men tusen tack ändå!

Ide
Efter några dagar i idet har jag förstått varför det inte finns så många (riktigt) gamla bloggare bland oss. Alltså jag menar gamlingar som sitter på hemmet och försöker få dagarna att gå. Där händer ingenting alltså, och det är svårt att skriva om just ingenting. Att kommentera däremot är en annan sak, för då kan man ju svara på ett inlägg.

Mikael Niemi
Nu är jag ju inte på hemmet än som tur är, men frågade mig ändå vad jag skulle blogga om idag. Då beslöt jag mig att visa er vad jag har gjort de senaste dagarna. Jo, jag har läst om alla sju böcker av Mikael Niemi, och det trots att jag har åtta nya böcker som ligger på hyllan. Jag bara älskar denna författare som verkligen har lyckats sätta Pajala och Tornedalen på kartan.

Meänkieli
Niemi lyckas verkligen skriva i ”olika stilar” och om vidskilda ämnen samt med en distans till hans härkomst som överraskar positivt. Vet inte om han bott i Stockholm, men hans tolkning av en nollåtta uppe bland renar, myggor, falukorv, hembränt och folk som säger bara det nödvändigaste eller använder minoritetsspråket Meänkieli är så himla klockren att jag vet att det kunde vara jag - nollåttan alltså. Han gör sig inte ens lustig över stockholmarnas beteende. Tror faktiskt att han gör sig mera lustig över Tornedalen och dess befolkning. Killen är en helt suverän författare!

20 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Får tacka för tipset på denna författare, har för mig jag läst nåt men jag minns inte riktigt.
Alla gamla böcker åkte ner i soprummet för några år sedan, fast några kassar har jag ju kvar, de ligger i garderoben, undrar om inte den boken ligger där.

Så du är lite krasslig?
Då får du krya på dig Bp...magsjuka är ju ett litet helsike...urk :(

Försökte få en bild av kranen en bit bort igår men det hade börjat mörkna, idag på morgonen hade den försvunnit....eländes elände.

Men nu får du försöka ha en skön helg trots allt.

Ditte sa...

Skulle också avstå den kokta torsken och risavkok. Bara färgerna där...D.v.s. brist på färg.

Mikael Niemi har jag läst en del och instämmer i dina tankar där. Gillar honom. Men å andra sidan finns det många författare jag tycker om.
Har inte läat alla böckerna men ett femtali alla fall.
Just hans distans till sin härkomst gillar jag också och hans sätt att skriva.
Hoppas du nu snart återgår till det mer vanliga och att magbacilusken hittar ut.

nalta norrland sa...

Populärmusik från Vittula är typ den bok jag förknippar Mikael Niemi med i första hand,

Kokt torsk kanske går att äta, men risavkok... det är ju sånt jag ger till the dogs när de varit sjuka ;-)
När Bullen blev sjuk förra hösten rekommenderade veterinären just kokt torsk å risavkok ;-)

cat sa...

Visst är det härligt när man hittar en författare man gillar så mycket :-)
Tror att det är två killar t o m på mina foton.

Comsi comsa sa...



Allt går att skriva om, även ingenting. :D))
Vittula står i min bokhylla.
Mår du inte något bättre? Usch, kroppen blir så svag utan mat. Hoppas det vänder snart, helst igår. Kram och blomma ❤🌹

Geddfish ♥ sa...

Skickar en varm hälsning innan jag hoppar mellan lakanen.
Tack för boktipset!
Och hittar man en bild, så går det alltid att skriva om den. Är ju själv lite spak.

Ama de casa sa...

Jag har inte läst så många böcker av honom, ett par, kanske. Populärmusiken, såklart. Den blev ju så omskriven så den blev ett måste. Och nån till tror jag. Kanske dags att ge honom en ny chans?

Ibland går dagarna utan att det händer nåt alls (utan att man som du måste vara sjuk, din stackare). Då brukar jag ta till bildarkivet. Ganska kul att grotta runt där faktiskt. På hemmet kan jag ju göra det också, och då har jag väl glömt att jag redan skrivit om det :-D

Det måste vara "lättare" att exempelvis ha en "åsiktsblogg". Då är det ju alla andra som måste göra nånting ;-)

Hoppas du mår mycket bättre nu!

KajsaLisa sa...

Ifall det var mitt du syftade på så är det inte risavkok utan ris. Jag har aldrig läst honom, men det vore kul att testa.
Sen läste du fel om min ålder,ursprungligen låg jag på Metrobloggens portal och inlägget är överflyttat från den, helt manuellt. Längst ner i inlägget syns det när det är skrivet.

Anita Malta sa...

Hoppas du får i dig iallafall något annars kommer du ju för sjutton att försvinna !! Men som sagt, det är lättare att säga och kokt torsk är ett klassiskt förslag när magen kniper och inte vill ha :-)

Mikael Niemi har jag aldrig hört talas om och har du läst om hela sju av hans böcker på bara några dagar då känns det som ett väldigt bra boktips. Känns som jag behöver något nytt, har precis börjat läsa Fifty Shades of Grey, en bok som någon lämnat kvar på ett hotell för andra att läsa, men jag blir inte klok på om jag gillar den eller inte men har heller inte kommit längre än till inledningen och det känns som det räcker.

Ha en skön helg nu Beate om du alls kan. Om en vecka kommer jag till Stockholm och då vill jag helst se en pigg Beate, ja pigg är du väl in i det sista men frisk då :-D Kram !

FREEDOMtravel sa...

Jag har nog bara läst en bok av honom, men den läste jag två gånger för att den var så bra!!! ;) Krya på dig!

Hanneles bokparadis sa...

gillar Mikael Niemi ♥ hittade Fallvatten för 1 kr på bibliotekets städa-bort-lådan i veckan.

Steve sa...

Händer det verkligen ingenting på "hemmet"? Då får jag se till att inte hamna där utan kvarbli hemmavid så att jag kan fortsätta blogga om den händelserika tillvaron på Getingstorp.
Krya på dig!

Biggeros sa...

Krya på dig!! Jag är även sjuk och tycker faktiskt en aning synd om mig själv😥😥Tack för ditt boktips🤗🤗Alltid bra att få lite tips. Just nu blir det inte så mycket lösning för min del. En stor styrkekram

Susanne ❤️ sa...

Stor varm kram till dig fina bloggvän, inte kul med magproblem då är man inte stor :(
jag hoppas att du mår lite bättre och orkar lite mer nu
Här har det varit ull rulle från 5 på morgonen till 21 på kvällen, men idag försöker jag ta igen en massa jag missat..
Stor Kram och krya på dig

Monica sa...

Har inte läst något av honom men
GW finns i bokhyllan.
Hoppas du är bättre idag och kunnat
peta i dej mat och dryck;-)
Ha det bra

Eva Trillian sa...

Kanske skulle jag läsa mer av Niemi - jag har då inte läst 7 böcker av honom ... men kanske tre :)

Carita Liljendahl sa...

Känner bra till Mikael Niemi, har läst mycket OM honom men faktiskt inte kommit genom en enda hel bok av honom. Han slog väl igenom med Populärmusik från Vittula? :-)

Annette sa...

Oj, vad du har hunnit läsa! Mikael Niemi dessutom. Jag har bara läst Populärmusiken av honom, men den var otroligt bra och rolig :) Jag tror jag måste läsa mer av honom, när boktraven jag fått för den här månaden är klar.

Mår du bättre nu? Väldigt skönt att höra i alla fall att dina värden är bra, men det kunde man nästan misstänka om man följt dig och ditt liv ett tag här i bloggen. Krya på dig!

Mias Mix sa...

Spännande! Aldrig hört talas om honom...

Unknown sa...

Kul tips! En författare jag ska lägga på minnet.
/Kiki