onsdag 14 september 2016

En riktigt positiv överraskning


Ja, det här är också en borr, fast den är aningen större än dom min tandläkare använde idag.


Den här grunkan härdar plasten i tanden. Den användes för varje lager och den pep med välbehag när härdningen var klar. Observera att grunkan irl är grå med en orange ring runt "lampan", men det duger så bra med en lila också;-)


Här är ett urval av alla instrument som hamnade i min mun idag. Eller som tandläkaren uttryckte det: - Snart har jag använt alla mina borrar.


Här är några grejer som däremot inte hamnade i min mun.


Och här har vi den fina nya skulpterade tanden i mitten. Föreslog för tandläkaren att hon borde börja med konstutställningar och att jag hemskt gärna ställer upp som modell.

Ni kanske minns tanden/fyllningen jag bet av – eller rättare sagt borstade av – förra veckan. Idag var det dags att uppsöka tandläkaren. Hade mentalt förberett mig på det värsta, och då menar jag inte smärta utan pengar som jag kunde ha roligare för. Oron var än en gång totalt obefogad.

Skulptur
Tandläkaren konstaterade snabbt att en krona inte var lösningen för den tanden, då det fanns för lite kvar av den. Tack, tänkte jag. Alltså inga minus 6 800 kronor på kontot. Hade studerat prislistan i väntrummet innan. Man vill ju vara förberedd. Nej, hon beslutade att skulptera en helt ny tand helt enkelt. Å det gjorde hon fantastiskt bra. 10 lager plast, lager efter lager som sedan härdades med en grunka. Vilket pillejobb. Det tog 50 minuter totalt till en löjligt låg kostnad av 1 062 kronor. Å då jobbade både tandläkaren och tandsköterskan med tanden. Dålig timlön kan jag tycka. Men himla bra för mig. Yessssssss:-)

22 kommentarer:

cat sa...

Grattis till ny fin tand. Fick min bil sönderslagen i måndags.

nalta norrland sa...

Skönt med ny tand för mindre peng än Du förväntat Dig.
Är ju jäkligt tandläkarrädd så jag måste säga att detta inlägg gillar jag icke ;-)

nalta norrland sa...

Kolla in kvällens miljöträning...

Ditte sa...

Skönt att få det hela ordnat och priset var ju verkligenbilligt. Och visst är man beredd att betala ordentligt hos tandläkaren för tände rär viktiga saker. Men att få allt detta til ett fyndpris är bara att grratulera.
Ibland oroar man sig i onödan.
Och fint blev det ju.

Olga T sa...

Snyggt! Inte många som berättar att det är billigt hos tandläkaren! Kul att du berättar. Visst har de ett finlir till jobb, dessutom i ett väldigt trångt och svåråtkomligt utrymme.

KajsaLisa sa...

Grattis, du har gett uttrycket selfie en ny innebörd, kreativt. :)

Susjos sa...

Haha, skrattar åt KajsaLisas inlägg- du har verkligen gett "selfies" en ny innebörd! Snygg tand!!!
Och sååå billigt, var det hos folktandvården???!

Ama de casa sa...

GAAAAHHHH!!! Du borde faktiskt varna känsliga läsare innan du lägger ut såna här inlägg...

Skönt att du kom undan med livet i behåll, och att du sen kom billigt undan - det ser jag bara som en bonus :-)

Susanne sa...

Tack för påminnelse, måste boka om min avbokade tid.

Anki sa...

Så bra att det löste sig med din tand - och härligt för plånboken att det inte kostade mer!

Eva Trillian sa...

Blir inte en sådan selfie en toothie? Snygg - och väl värd sina five minutes of fame :)

cat sa...

Tack för styrkekramar! Polisen ger mig bara ett ärendenummer som jag kan ge till försäkringsbolaget, sedan skriver de av ärendet så klart. Det finns inget att spana på.
Ja jösses vad det tog energi och hålla på med försäkringsbolag och verkstäder. Tog mig en halv dag, sedan fick jag tag på en verkstad som kunde tänka sig att ta emot den. Jag fick inte heller välja något annat en än auktoriserad märkesverkstad och de växer inte på träd precis.

I och med att bilen är sprillans ny så ville ingen av försäkringarna ta i det, för de hävdade att det föll under den andra försäkrings ansvar. Bröt till slut ihop i telefonsamtal med ett av bolagen och då veknade de.

Steve sa...

Det är alltid lika skönt när tandläkarbesöket är över. Allra helst när kostnaden överraskar positivt.

Ulla Maria sa...

Så fantastiskt att bli positivt överraskad av priset hos tandläkaren. Skönt och mycket värt att ha en tandläkare som gör ett gott jobb och definitivt inte överdebiterar.

Mias Mix sa...

Det var ju superbra! Låter som du skriver löjligt billigt. Bara en undersökning kostar ju runt 700 kr. Dottern går fortfarande på folktandvården och var där i måndags. Men de vägrade skrapa bort tandsten, så hon var tvungen att boka en ny tid för det och betala ytterligare 700 för det besöket. Inte klokt!

Marina sa...

Med andra ord har du tjänat en himla massa pengar ;)

nalta norrland sa...

svar Visst vet Du att Åsele är en avfolkningsbygd,
ett glesbygdssamhälle med mindre än 3000 invånare i hela kommunen,
det bor fler hundar & hästar än människor i Åsele...

Frost ogillar att åka bil, tidigare det värsta han visste, tidigare skrek han högljutt under bilfärd, nu accepterar han å är positivt inställd trots han är väldigt spänd, han gillar kvällarna på BHK så han tar bilåkningen med fattning ;-)

Framgång på så vis att Frost nu kan fokusera, lyssna, utföra moment då han ska, att sitta kvar när andra hundar rusar omkring är tydligen skitjobbigt ;-)

Comsi comsa sa...



Så skönt att det är färdigt, vilken bra tandläkare, vem går du hos?
Tyckte priset på tanden blev låg, överraskande låg....

Kram ♥

Anita Malta sa...

Haha.. tur att borren på den övre bilden inte hade något med de undre bilderna att göra :-) Ja, du har helt klart uoppfunnig en helt ny inte så lite annorlunda typ av selfies ;-)
Jobbade faktiskt som tandsköterska under några år med kände att det inte riktigt var min grej. Sen träffade jag maken och livet tog en rejäl vändning vad det nu har med det här att göra. Kanske att jag sett in i väldigt mångas munnar och plockat bland alla dessa instrument du visar. Fast på den tiden var det inte lika dyrt som idag. Är verkligen glad för din skull att vad du förväntade dig att behöva betala istället blev en glad överraskning :-D

FREEDOMtravel sa...

Så skönt att det gick så bra och att det inte blev dyrare. Vi vet att det kan bli dyrt... Och ändå är det väl delvis subventionerat...

Geddfish ♥ sa...

Vilken positiv överraskning! Och vilken snäll tandläkare, som lät dig fota så mycket hos henne - reklam? hihi. Hon verkar juste. Och otroooligt billig!

Anders W sa...

Jag ska nog blunda om det blir min tur, eller otur?!