söndag 4 september 2016

Skyltsöndag #69

Den gångna veckan har jag fotat så många skyltar att de borde räcka blogglivet ut. Ibland snubblar man bara över nya och roliga skyltar, medan det går riktigt trögt vissa veckor. Här kommer ett urval av veckans skörd. Enjoy!


Efter fyra veckor med mera eller mindre likadana skyltar hos Claes-Göran har han eller om det är hans anställda äntligen vaknat till liv. Den här gången valde de en handskriven skylt på ena sidan, då utrymmet inte räckte till för alla bokstäver av Gene Wilders klockrena citat. Inte snyggt, men sällsynt;-)


Har ingen aning om vem Willy Wonka är, inte ens efter att ha läst Wikipdia.



Några hundra meter från Claes-Göran finns ett relativt nytt sushi-hak - Shibuya, där ägarna verkar ha humor. Love it:-)


Den här skylten är absolut ingenting att hänga i julgranen, och det beror inte på att den hänger i Tensta. Men eftersom den gamla slitna neonskylten verkar vara hemvist för ortens duvor som satt där som rena rama fotomodeller så fick den vara med den här veckan. Tycker nämligen att ”kompositionen” av bilden är riktigt bra – oavsiktligt såklart, men ändå.


Den här uppmaningen har målats på en solstol i helt rätt färg. Stolen brukar stå vid den lokala loppisen. Det behövs inte så mycket för att få mig att le – en tuschpenna och rolig text är allt som behövs:-)


Å ni - 1 000 tack för att ni skyltar vecka efter vecka! Det är såååååå himla roligt att se era alster:-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.


26 kommentarer:

Olga T sa...

Willy Wonka i Kalle och Chokladfabriken! Men har man inte läst boken så vet man inte vem han är så klart. Roald Dahl är en favoritförfattare för mig. Lustigt nog har jag en skylt idag med Roald Dahls bok Matilda som blivit teaterpjäs.

KajsaLisa sa...

Willy Wonka är från Roald Dahls saga kalle och Chokladfabriken Gene Wilder har spelat honom, men jag tycker Johnny Depp är bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=5S_AYZGBxkQ
Däremot var det fint av Clas Göran att hylla Gene Wilder som gick bort i veckan, älskar dom gamla Mel Brooksfilmerna med honom.
https://www.youtube.com/watch?v=qVhCNgct9JQ
Länkar upp nu :)

Eva Trillian sa...

DU har redan fått två förklaringar på Willy Wonka - så jag hoppar den biten :) Gillar den handskrivna skylten hos Claes-Göran. Ja, vad gör man när inte utrymmet räcker till för en bra citat? :)

nalta norrland sa...

Willy Wonka och chokladfabriken, brittisk-amerikansk-tysk långfilm från 1971 med Gene Wilder som Willy Wonka. Filmen, en musikal är baserad på Roald Dahls barnbok Kalle och chokladfabriken - Dahl tog dock avstånd från filmen, eftersom han ogillade de ändringar som gjorts i manus, och eftersom han velat ha Spike Milligan i huvudrollen i stället för Wilder

nalta norrland sa...

Jag gillar dessa stolar¨å bänkar med uppmaning att slå sig ner å umgås en stund, tyvärr har jag inte direkt sett någon som sitter i dessa stolar/bänkar, ja jag gör ju inte det heller ;-)

Kolonilotta sa...

Hahaha... sköna bloggvänner du har som alla snabbt som attan talar om vem Willy wonka är. Jag säger bara Johnny Depp! 😍
Du måste ha haft en jäkla massa bra skyltar att välja mellan. För alla du valt att lägga ut idag är ju skit bra!

Älskar alla fåglar som frivilligt besöker folktandvården trots att dom inte ens har några tänder.. Hahaha.. :)

Och humorn i den sista är ju riktigt bra! :)


Mias Mix sa...

Kul med butiksägare med humor :) Och stolen är ju suverän! Alltid lika kul med alla skyltar!

Ditte sa...

Willy Wonka känner jag väl till, men det gjorde andra också...
Bra skyltat även denna vecka, både fyndigt och tänkvärt!
Härliga bilder!
Geene Wilders citat är klockrent och det är ju även skylten med Folktandvården och duvorna, men på ett annat sätt.
Shibuya kanske ska få ett besök för sushi gillas här. Har ju ett favoställen vad gäller sushi på Upplandsgatan, "Sushi Sho", Upplandsgatan 45 och även Ki-Mama på Observatoriegatan i korsningen Upplandsgatan är/var bra. (Bodde ju förr i trakterna.)
Den gröna stolens budskap skulle jag anamma.

TantGlad sa...

Jag tycker ni alla gör det bra som hittar skyltar varenda vecka. Den här leken är nog inget för den som bor i lappland inte haha.Tänkte på att där är det nog svårt att hitta skyltar till skyltsöndag.
Tycker alla är duktiga som hänger på vecka för vecka. Strongt gjort.

Härlig skyltsöndag och kram.

Comsi comsa sa...


Tack till dig själv som förvaltar skyltsöndag så bra och kommer med så härligatt kommentarer.
Underbar skyltning 😶🤗

Kram ❤

FREEDOMtravel sa...

Willy Wonka är från boken (och filmen kanske?) Kalle och Chokladfabriken. Vi läste den boken i skolan och jag verkligen avskydde illustrationerna. De var så äckliga så jag mådde lite illa varje gång vi tvingades ta upp den där hemska boken... huh! Så nej, jag har inte sett filmen...

Geddfish ♥ sa...

Se där, BloggLandia har lärt mig lite igen! Underbart. Och färgrikt. Tack. Och ett stort leende ;)
Du är en riktig fena på att hitta kul skyltar, outstanding!

Anni sa...

Gene Wilder var en sann favorit. Det våras för Frankensteins dialog kunde jag nog utantill i stora delar. Däremot tror jag inte jag såg honom i Kalle och Chokladfabriken (där Willy Wonka äger världens största chokladfabrik) utan bara den nyare filmatiseringen av Tim Burton med Johnny Depp som WW. (Hans rolltolkning är inspirerad av Michael Jackson).
Folktandvårdsskyltsfotot är fantastiskt!

Susjos sa...

Oj, här har du fått massor av svar om Willy Wonka, jag skulle just skriva detsamma,men behöver ju inte det. Har inte sett någon av filmerna med varken Gene Wilder eller Johnny Depp.
Fint att Claes-Göran uppmärksammar Gene Wilders bortgång nyligen.

Och den gröna stolen skulle vara skönt att slå sig ner i ;-)
Tack för Sushi-tips och roliga skyltar helt klart!!

Ama de casa sa...

Alltså... Tack för att du tog över Skyltsöndagen! (Jag ser dig inte riktigt som en förvaltare, det har gått lååång tid nu! Fast Pumita får såklart gärna komma tillbaka)

Jag har så många skyltbilder så jag måste "slösa" med dom på andra veckodagar med. Dom finns ju överallt och är så roliga många gånger. Har även historiska skyltbilder sen innan jag började blogga, har alltid varit fascinerad, tydligen :-)

Kul att han har vaknat till liv igen, Claes-Göran! Kanske har han haft semester?

Bara älskar skylten med duvorna - och detta trots att jag lider av tandläkarskräck, som dessutom är orsakad av just Folktandvården :-)

Tack än en gång för Skyltsöndag!

Anki sa...

Äntligen ny skyltning hos Claes-Göran - gillar den handskrivna ... och den gröna stolen är väldig inbjudande!
Kul att du hittat så många skyltar - ser fram emot att få se dem framöver :)

Monica sa...

Folktandvårdsskylen en 10 poängare;-)
Ha det bra

Steve sa...

En synnerligen kul och annorlunda skyltsöndag.

PS Jag har ett märkligt fel på min blogg. Jag kan inte se mitt senaste inlägg. När jag öppnar den så kommer inlägget från i lördags upp. Har du varit med om nåt liknande?

Susanne sa...

Tur att C-G ryckt upp sig, så jag kan kika på lite roliga skyltar på arbetet ;)

cat sa...

Det var på tiden att C-G skärpte till sig! Ser att flera berättar vem Willy Wonka är, en ond chokladfabrikör i barnboken Kalle och chokladfabriken av Dahl.

Så snällt av folktandvården att erbjuda så fina sittplatser till stadens bevingade invånare ;-)

Ulla Maria sa...

En lysande och glädjande skyltsöndag. Gillar citatet som är mycket sant och som jag behöver påminna mig om ibland. Tycker liksom du att det är gott när någon med en tuschpenna eller skylt livar upp och lockar fram ett leende. Duvorna på den välbajsade tandvårdsskylten är också klockren.

Emma, Sol som sol? sa...

Ledsen, bidde ingen skyltning hos mig igår. Det var så varmt så jag orkade absolut ingenting, knappt ens hoppa ned i poolen.

Willy Wonka, Kalle och Chokladfabriken? Inte sett Johnny Depps tolkning? Kanske inte gör så mycket, konstig historia det där.

Susanne ❤️ sa...

Som vanligt helt underbara skyltar !
Har både läst boken och sett båda filmerna med Gene Kelly och i den andra J. Depp som Willy wonka:)
Men idag blev favoriten suchi humor sånt gillas ❤️
Sitta och vila och alla dessa platser som finns vill jag gärna hitta ;)
Stor Kram till dig fina och Tack för underbara skyltar

Unknown sa...

Kul att veta nåt..för Willy vet jag vem han är. Tack för att du bjöd på det!!!
Sushi stället verkat vara ett kul place, för att inte tala om folktandvården...dvs om man är en duva.
/Kiki

Annette sa...

Å, jag älskar Willy Wonka när han spelas av Johnny Depp i Kalle och Chokladfabriken! Han är helt utflippad och det är så kul! Jag gillar sushiskylten också, "if you want me to roll"... Ha ha :))

Trailer till Kalle och Chokladfabriken: https://www.youtube.com/watch?v=OFVGCUIXJls

Ps. Har du hunnit läsa Sov du lilla videung?

Annette sa...

Jahapp, du hade ju redan fått massor av svar om Willy Wonka ser jag jag nu :) Och länk till youtubeklipp av KajsaLisa också. Bara att klicka hem filmen och se hela, den är fantastisk.