fredag 14 december 2012

Julbord på 155 meters höjd

I eftermiddags var det dags för det årliga julbordet som mitt företag bjöd på. I år föll valet på restaurangen i Kaknästornet, som är 155 meter högt – tornet alltså. Buffén får MVG av mig. Maten som bjöds på var hemlagad med ”exotiska” inslag i form av vildsvinsalami, kallrökt hällefilé (en ny bekantskap för mig - en höjdare), rökt sik och ett antal sillvarianter som hade innovativa inslag av bland annat stjärnanis. Nu är jag ingen fan av sill direkt, men jag uppskattade att de inte var söta och då kan jag stå ut med en ”touch” av parfymsmak;-) Cheesecaken och den vita chokladmoussen med syrlig hallonsås var outstanding!

Lutfisk med béchamelsås och kanel
Nu tänker jag presentera en helt ny rätt för er – lutfisk med béchamelsås och kanel (se fotot nedan). Kollegan – vi kan kalla henne för Blondie för hon är blond – tog kanel för peppar. Den bruna sörjan på bilden är alltså kanel. I stället för att diskret ställa tallriken någonstans, ta en ny portion lutfisk och leta rätt på pepparn skapade hon ovan nämnt bombnedslag.

- Lutfisken var ganska smaklös. Kanelen gav den i alla fall lite smak, var Blondies omdöme.

Ute på stan
Efter julbordet tog några kollegor och jag en pitstop på stan – The Soap Bar. Kan väl säga som så: om ni är över 40 höjer ni medelåldern rejält . Ett tips: lär er att läsa av munnen på era kompisar. Ljudnivån är hög även före klockan 18:00. Undvik också att beställa drinkar då de inte innehåller minsta tillstymmelsen till alkohol trots att de kostar en förmögenhet. Håll er till vin och öl, då vet ni att ni får i er åtminstone 11 procent respektive 5,2 procent alkohol. Det gjorde jag:;-)






PS. Vissa saker slutar då aldrig förvåna mig
Mat - snyggt upplagd på fat - på en buffé/ett julbord är en fröjd för ögat. När rätterna slutligen hamnar på tallriken – gärna i en salig blandning av fisk, kött, såser, kallskuret och varmrätter – tåras mina ögon. Jag menar måste man bygga berg som ser ut som bombnedslag och repetera proceduren minst tre gånger!!? DS.


18 kommentarer:

Olga T sa...

Wow! Vilken höjdare!!

fotobrus.se sa...

och idag är det ryggläge framför TV:n ;-)

Anonym sa...

Lutfisk och grisfötter har jag väldigt svårt för. Mitt jobbs julbord var av det verkligt snåla och avskalade slaget där det inta fanns vare sig det eller så mycket annat. Nu tycker jag i och för sig inte att det är ett problem med tanke på vem som är min arbetsgivare. Jag får försöka få i mig lite gobitar nån annan gång.

SoF sa...

Oj - julbord på hög nivå.
Lät onekligen som spännande inslag på det julbordet, hade gärna testat flera av rätterna som du berättade om.

Ajabaja - man får inte bygga matberg på tallrikarna. Då behövs en julbords-vett & etikett-lektion.

Idag har ett snö(o)väder dragit in över oss, tillsammans med ordentlig blåst. Kanske får vi ändra på dagens planer och inte vara ute på vägarna i onödan.
Tyvärr är det väl på väg upp mot era trakter...

Glada hälsningar!/SoF

Stare Ström sa...

Tycks varit hög nivå, både bildligt och bokstavligt! Kanel på lutfisk? Det är väl av misstagen som alla nya rätter uppstår???
Och så gillar jag din Lucia!

Ama de casa sa...

Oj oj oj... Är det rullsylta som syns där på en av bilderna? Som jag saknar rullsyltan... (Fast snälla vänner brukar se till att vi får en i alla fall ;-) )

Såg härligt ut! Fast jag hatar såna där ställen med hög ljudvolym så man inte ens hör vad man tänker. Ja. Jag är gammal.

Monica o Jacob sa...

Ser läckert ut, är blond men har aldrig ätit lutfisk med kanel äter inte lutfisk alls så jag hade nog klarat mej ändå:-)))))
Sitter och väntar på stormen;-(
Ha en skön tredje advent;-)

Della sa...

Jag tror bestämt du fick ett bättre julbord än jag. Ris à la Malta liksom när man tydligen kan få både cheesecake och chokladmousse...

Della sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanne sa...

Hmmm, undrar vem Blondie kan vara???
Jag tyckte att Julbordet var kanon, smakade inte av dessertbordet. Saknade fikonmarmelad till ostarna, men man kan inte få allt ;)

cat sa...

Wow det var grejer det! Blev väldigt sugen på cheescake nu :)

Jane sa...

Skulle jag bli bjuden på mat i Kaknästornet skulle jag nog intaga den nere vid ingången ... att åka hiss upp där tar verkligen emot :)
Kan bara hålla med dig om dessa "berg" som byggs på tallrikarna - verkar som om folk aldrig sett mat tidigare. Lite finess tack!
Än så länge har jag inte avsmakat någon julmat ... och glad är jag över det ... väntar hellre till julafton och resterna dagarna efter, sedan har jag fått nog :) Tacka vet jag "ordentlig" mat, ha ha.

llh sa...

Smörgåsbord (det heter Viking-style i Japan men det visste du väl) och buffé - konsten att äta dem med ett uns värdighet har jag aldrig lärt. Alltid en osalig blandning och helmätt när jag når det som verkligen är gott.
Cheesecake ständigt denna cheesecake. Absolut äckligaste jag vet söt ostkräm liksom. Men jag gör ett försök om året och hoppas att smaklökarna har mognat. Det tycks aldrig hända :P

Kicki sa...

Har aldrig förstått att man måste lägga på allt på en och samma gång! Kaknästornet är 49 år gammalt, ingen ålder på ett torn;)!

anne sa...

Det lät som ett helt OK julbord och lutfisk med kanel är lika illa som vilken lutfisk som helst på min lista... ;)

Soap Bar- skippar att lägga den på minnet då. :)

thejeanettishway sa...

Jag minns en firmafest med högröda blankpannade män, som liksom tog sin gaffel och vek ihop en hel skiva julskinka och tryckte in hela på en gång.
Då släppte jag kniv och gaffel och blev mätt.
Små små öar av det allra godaste på STOR tallrik. Så äter man julbord!
Hälsar tanten i Dalsland//

Pysselfarmor sa...

Inte ett endaste julbord på någon restaurang de senaste tio åren. Vågar vägra.

Julmat har jag hemma i lagom mängd och precis det jag tycker om.

Pumita sa...

Laxen ser smarrig ut och sillen är vacker... eller snarare kryddorna ovanpå. Fin dekoration på det gråa.