fredag 30 juni 2023

Färgsprakande Fem en fredag: Vecka 26 – ”Till ända”

Esplanad är en fritidsgård för "mogna ungdomar" nära Täby Centrum.

Då jag fick ona ögat av expediten vågade jag mig inte fram för att endast fota de färgsprakande orange tofflor. Så de rosa skorna fick vara med dom också;-)


Elisas ”Fem en fredag” har ju pågått i ett par år nu. LillaSysters ”Färgsprakande fredag” har bara funnits i sju veckor. Då jag vill delta med bidrag till båda utmaningarna får det helt enkelt bli en ”Färgsprakande Fem en fredag”;-) Bilderna är dagsfärska. Enjoy! 

1. Vad var sist på din senaste inköpslista?
Smör.

2. Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen?
Det har jag dokumenterat här i onsdags – en bukett med vilda blommor kommer inte över lägenhetens tröskel igen.

3. Vilken tv-serie eller film såg du senast klart?
Happy Valley. Serien som pågått sedan 2014 slutade med en cliffhanger. Så frågan är om det verkligen var sista avsnittet ever.

4. Vad tog senast slut hos dig?
Mellangrädde.

5. Hur avslutar du ett samtal?
Det beror på vem jag pratar med. Det kan vara med ett ”hej då” eller ett ”puss och kram”.
 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".


21 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

köper bara 405 vispgrädde, sms:ade maken att han ska köpa till mitt kaffe, har druckit kaffe med grädde över sextio år, har inte avsikt att sluta...

femfemman sa...

Gillar ju också Happy Valley. Men allt avsnitt på säsong tre är inte ute på Svt ännu. Så det finns lite att se fram emot.
Färgsprakande bilder! Gillar dem båda.
Hej då! Hörs!... Så avslutar jag mina samtal....tror jag. Puss och kram har jag nog aldrig sagt... är ju inte den typen av person...

Kerstin sa...

Nu är det så många som skriver om Happy Valley så jag kommer inte undan, nu är jag nyfiken! Ha en fin helg!

Violen sa...

Förstår din ovilja mot vilda blommor, larver vill man helst inte ha inomhus.
Happy Valley får jag nog kolla, det är flera som nämner den.
Bilden är toppen! Härligt färgglad, skarp och tydlig. Konstig expedit som inte log och gladde sig över att någon ville fota hennes varor.
Ha det gott!

nalta norrland sa...

Jag har oxå stött på sura expediter som ogillar att man (jag) fotar i butiken, nu brukar jag… om jag har Elin som sällskap låtsas ta kort på henne, men det är ju inget bra tips för Dig då Du inte har nån Elin 😜
Gillar både det rosa och orange just bara för färgen även om jag icke är intresserad av produkten ☺️
Vissa färger är ju bara så läckra, vissa gula och limegröna 🤩
Ha en fortsatt fin fredagskväll 🤗

LillaSyster sa...

Vilken perfekt kombo du gjort och tack för länken ♡
Att du inte provade ett par i din favoritfärg och fotade dem på dina fötter =) Dumt att ge dig onda ögat nu när hon fick reklam.
Ha en bra kväll ♡

Anki sa...

En snygg kombo fick du till! Sura expediter är det värsta jag vet!
Har aldrig sett Happy Valley, så tack för tipset!

Svar: Tack BP! Finspång duger, som vi brukar säga, vi som bor här :)
Elisabeth har bott i Finspång tidigare och har sin dotter med familj här, så det blir säkert bra! :)

Paula sa...

Kollar du på Happy Valley på BBC? för på SVT där jag kollar har de två avsnitt kvar! Pappaäcklet är så vidrig, o han spelar såå bra, liksom hon polisen.
Men vet du söta BP det finns nog ingen asfaltsblomma som du! Du skulle väl gilla om allt i omgivningen var kliniskt rent, fniss! Inte gillar jag insekter, framför allt inte fästingar och älgflugor men blir sällan hysterisk. Ser jag larver och andra insekter i förstoring kan jag nog tycka de är vidriga, men oftast är de så små så jag inte bryr mig. Sandalerna, de färgsprakande ser väldigt bekanta ut. De verkar vara årets modell av typ foppisar. Dottern köpte förra veckan, svarta dock, inte ett dugg färgsprakande

Susjos sa...

Snacka om färgsprakande! Å tack för lite rosa tofflor också! De där tofflorna verkar vara inne nu.
Happy Valley är en ny serie för mej som jag råkade hamna framför, så bra! Men det är väl två avsnitt kvar?
Ha en fin fredagskväll, nu har det regnat lite här på landet..efter att jag vattnat blommorna, haha!
Kram

Ditte sa...

Verkligen en färgsprakande fredag! Härliga bilder.
Rosa tofflor hade jag hoppat över men gärna de orange varianterna.
Kul att du också färgsprakar.
Och frågorna utesluter ju inte det färgsprakande. Kul att läsa dina svar.

Hannas krypin sa...

Onda ögat är inte trevligt men skorna var trevliga. Riktig färgklick. Många som fått slut på grädde idag.

Klimakteriehäxan sa...

Men hallå har du tjuvtittat via engelsk tv på Happy Valley? Jag väntar ju på de sista avsnitten på SVT ...
Färgsprakande fredag har jag inte lagt märke till, får se om det kan bli något framöver.

Mia Eggimann sa...

Fina tofflor köpte du någon?

christian sa...

Blir det inte svårt att neka din trevliga granne när han/hon kommer med blommor nästa gång?
Det gör inget att du fotade båda färgerna på tofflor, de var ju skitsnygga.....

P.S. "Mogen ungdom" trodde jag att det var folk i din å min ålder....eller det kanske är "övermogen ungdom".... :)

Trevlig helg!

Guldkryckan sa...

Förstår verkligen det där med buketten, urk säger jag bara, kan man ju lätt vara utan.
Här tog ju osten slut i veckan, tur vi har annat hemma tills jag får "tummen ur" för att gå och handla. ;)

Det där med samtal på telefon, absolut inte min grej, har till och med fobi för att ha en telefonsvarare.
På kneget säger jag på "svararen" att jag inte lyssnar av meddelanden, vill de nå mig så finns ju SMS..så det så!

Men ha nu en fin eftermiddag Bp.

Monica sa...

Läser inte så mycket nu för tiden, men i år ska jag plöja igenom Sjöwall Wahlöös romaner om ett brott gör det med jämna mellanrum.
Det värsta tycker jag är när man skickar hem hantverkare mm som inte kan ett ord svenska, det har man ju råkat ut för.
Ert centrum är blomstrande jämfört med här ute där det håller på att dö, hela övre plan är tomt nu sedan Nordea flyttade ut
Lite tråkigt för oss som vill handla själva snart är det väl slut på det roliga också.
Larver och maskar går bra dom kan ju vara riktigt söta men spindlar och tvestjärtar däremot får mej att rysa.
Ha det bra :-)

Hanneles bokparadis sa...

bokmärke idag

Mrs Calloway sa...

Happy Valley är en ovanligt bra serie. Sarah Lancashire är lysande som polis och mormor. lyckligtvis är det ju ett par avsnitt kvar. använder inte mycket grädde. men smör till bak

Åke sa...

WOW vilket färgsprakande inlägg här. Lika kulör som de rosa nar min fru som också fick agera fotbollsmål som LillPlutten ordnade farm sistens (ligger kvar utanför mig än)

1. Vad var sist på din senaste inköpslista? Det var en bromsljus/baklampa till släpvagnen 21/5 watt. Skall besiktiga släpet på måndagmorgon.


2. Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen? Det kommer jag inte på... men vad jag minns fån mitt sista skolår var att jag hade sådan knäpp teckningslärarinna att jag sa kring jultider sa till henne: Jag kommer aldrig att komma på dina lektioner igen! Jag vill minnas att jag gick ut med en 3:a eller om det var en fyra i teckning. Jag hoppas hon tog sitt förnuft till fånga :)


3. Vilken tv-serie eller film såg du senast klart? Slow Horses (hoppas den fortsätter)


4. Vad tog senast slut hos dig? Vet inte... vi har en tavla typ "white board" på kylskåpsdörren vi antecknar på, man åker inte typ 7 km enkel för att köpa mjölk tex, det fick vi lära oss tidigt när vi flyttade hit. Men måste jag välja något så blir det bensin till gräsklipparen då.

5. Hur avslutar du ett samtal? Jag tackar för ett antingen trevligt samtal eller ett givande samtal.

Amanda (Swedish Passport) sa...

Men så härliga färger på tofflorna :)

Carita Liljendahl sa...

Färgglatt och fint hos dig!
Hej då, vi hörs, säger också jag. Puss och kram också till nära vänner :-)