måndag 19 juni 2023

Glad måndag

Läckert med den gröna inramningen tycker jag:-)


Är glad att någonting växer i rondeln där. Gräslök är det inte, frågan är vad det är...

Skulle nästan slå vad om att alla i hela södra Sverige är glada idag. Det har ju regnat rejält på vissa ställen som jag har förstått det. Anki och LillaSyster har regnmätare i sina trädgårdar och kunde (glatt) konstatera att det fallit 23 millimeter regn. LillaSyster var inte lika glad som Anki, för hennes underbart vackra pioner hade tagit rejält med stryk efter regnet…

Partytime
I helgen har det varit partytime på innergården. Två födelsedagsfester för barn (fredag och lördag) och en för en vuxen (fredag). Musikunderhållning ingick. Bra musik dessutom:-) Det som förvånade mig mest var att tjejen som firade år i fredags inte hade bjudit in en enda kille…

Spanien
Sedan blev jag väldigt glad över att Spanien vann finalen i Nations League igår. Perfekt underhållning då matchen inte avgjordes efter 90 minuter, inte efter 120 minuter heller utan först efter straffläggning. Min spanska granne var lyrisk – såklart:-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

PS. Visst har det regnat lite grand även här, men 23 millimeter blev det då inte. DS.

16 kommentarer:

Åke sa...

Har varit på Arlanda idag, mulet där. Men jag är glad ändå :) Men dina bilder andas glädje hela kvällen :) En fortsatt trevlig måndag BP.

Ditte sa...

Visst är den gröna inramningen fin. Men vad "gräslöken" heter vet jag inte.
Ja, en del regn kom här också mitt på dagen och det var välkommet. Tror att bönder och många fler önskar mer regn.
Så bra med en innergård där en kan ha fester. Så även hos oss men det måste vara tyst på innergårdarna klockan 22 .
Har helt missat att Spanien vann National League . Gratts!
Jättekul!Stort grattis!
Hoppas du haft en bra måndag.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Det verkar alltid vara fart och fläkt vid dig? Kanske har fel men din utgård verkar alltid vara full av liv. Så mysigt!

nalta norrland sa...

Svar: jag får inte kliande myggbett så jag behöver inget för att ta bort någon klåda, myggen gillar antingen inte mitt blod eller jag tål deras gift och när det gäller C kan jag inte svara och Elin har nog mest bekymmer med knott och ”sviarn”.
På grund av min överkänslighet får ingen i min omedelbara närhet använda myggmedel, antagligen var jag mygga i mitt tidigare liv 🦟

nalta norrland sa...

Några sju sorters blommor växer inte hos Dig, Du får problem med att plocka sju sorters att lägga under huvudkudden på midsommarafton 😅
Okey jag tror inte att varken Du eller jag garvtänkt plocka blommor och lägga under kudden 😜
Kul att innergården används.
Bra att den musik som spelades var okey att lyssna på.
🤗

KajsaLisa sa...

Dom hade tur med vädret, där jag var vräkte det ner nästan en timma. Din berömda innergård börjar ju bli fin efter all tid. Hoppas dom inte gjorde iordning den på löpande räkning.

Äventyret framtiden sa...

Grönt och skönt har du nu, BP! Det där gräset är svårt att säga vad det är men ett prydnadsgräs av något slag..innan sommaren är över kommer det säkert att vara hur mycket prydnad där som helst. Helt rätt, gräslök är det inte.
Trevligt med all trevlighet på innergården.

femfemman sa...

Förhoppningsvis blir det mer regn.
Det är iallafall bra att det är mulet. Värmen... över 20 grader...Den finns ju kvar. Och det är rätt gott!
Heja Danmark!
God kväll!

LillaSyster sa...

Tror som Karin, någon sorts prydnadsgräs el ev någon bambusort. Prydnadsgräs kan ju vara lite knepigt att övervintra. Bra att du haft en glad måndag! Just nu läääängtar jag efter semester =) Ha det gott!

Guldkryckan sa...

Visst kan det bli lite mycket av regnet också om det kommer på kort tid och en MASSA av det.
Här täckte vi ju över lite som du såg på min blogg, tror inte det hade behövts egentligen denna gången men det är dumt att chansa.

Kul med lite fest i närmiljön av det slaget kan jag känna, inget sådant där "dunkadunka" med basen på högsta inomhus.

Grattis till Spanien då, hade ingen aning, som vanligt. ;)

Ha det bäst nu Bp.

Paula sa...

Vi fick nån skur under natten, regnmätare blev kvar i sundborn för här skulle jag vara tvungen att borra hål i balkongtaket för att ha någon nytta av den. Mera behövs, mycket mer, men nu kommer värmen tillbaka o stannar minst en vecka till..
Trevligt med innergårdar där man umgås. På andra sidan vägen har Kopparstaden byggt en stor multi-arena för basket, fotboll och bredvid den boule-banan. En lekplats finns också och bänkar och bord för hyresgästerna. Nu när sommaren är här är det minst 30-40 personer där jämnt, ibland fler, invandrarmammorna sitter och umgås och ungarna härjar runt. Inga bråk eller tjafs, bara trevligt umgänge. Du har ju en djungel där du får kika in mellan träden. Växter uttalar jag mig inte gärna om men det lät troligt med någon typ av bambu.

Susjos sa...

Grönskan är ljuvlig nu! Dock är gräsmattorna här runt omkring fortfarande väldigt gula och torra, trots lite regn.

Japp, min man såg såklart matchen mellan Kroatien och Spanien, jag såg faktiskt straffarna, så spännande! Förstod såklart att du inte missade den matchen!
Ha en fin och varm tisdag!
Kram

Anki sa...

Det har blivit grönt och fint hos dig ... håller med Karin om att det förmodligen är något gräs, eller bambu.
Trevligt med kalas!
Önskar dig en fin fortsättning på tisdagen!

christian sa...

Fina gårdsbilder as usual, var det en utländsk flicka som inte bjudit några pojkar? Eller var det helt enkelt en tjejfest?
Marinerad masjkolv skulle jag inte heller vilja ha, nä, precis som du med smör å salt!
Jag snor kebabbilden å skickar den till bästa dottern eftersom hon bör där, får se vad hon säger/tycker....

Ha en fortsatt fin vecka!

christian sa...

Hahaha, blev visst kommentarer på ett ställe till två olika inlägg....skyller på begynnande Alzheimer light... :)

P.S. tänk att du kan stava till tysk "Sommer" ;)

Carita Liljendahl sa...

Nu grönskar det rejält på gården, och ser att någon av dem som fyllde år fyllde sju?
Tack för länken och bidraget!