söndag 25 juni 2023

Skyltsöndag #424

Hoppas ni har haft en riktigt skön midsommarhelg som ni kunnat njuta av var ni än befann er. Idag är det söndag, sista dagen av midsommarhelgen och såklart Skyltsöndag. Tre bilder blev det den gångna veckan.  Enjoy! 

Trodde alltid att mina engelska språkkunskaper var så nära perfekt som man kan komma. Det var dom inte kan jag säga. När jag såg den här etiketten på soppåsarna var jag totalt ställd. ”Refuse” trodde jag betydde vägra, avböja, neka. Hade inte den blekaste att ”refuse” även är ett substantiv och betyder då "sopor" och "avfall". Ja, man lär sig så länge man lever. Där fick jag/ni en lektion i engelska – alldeles gratis;-)Kolla! För första gången någonsin såg jag wienerbrödssemlor som inte såldes från och med annandag jul. Såg dom redan i torsdags hos den lokala ICA. Varför inte, eller…Veckans höjdare: Fisk-delin hos min lokala ICA är fantastisk. Inte bara vad gäller utbudet utan även presentationen och humorn. Så jag skrattade när jag såg denna skylt i käften på en havskatt. Mera sånt, tack:-) 

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

18 kommentarer:

LillaSyster sa...

Suck.....midsommarsemla. Måste ha varit lokalt- inga sett här.
Nä stoppa inte in fingrarna där.
Då har jag också lärt mig ett nytt ord/betydelse på engelska.
En varm och skön helg ♡

Åke sa...

Ja man lär sig så länge man lever, sedan brukar jag lägga till: Man blir aldrig fullärd :) Midsommarsemla såg riktigt gott ut, men utan vanilj va? Veckans höjdare skylt var bara så bra :) Man ska inte lägga sina fingrar i blöt! Vi sköter om oss och imorgon vart det vardag igen.

Susjos sa...

Vilka snygga skyltar du ger oss idag! Nä, refuse sack har jag inte hört förut?
Midsommarsemlan ser faktiskt god ut, om man tar bort vaniljkrämen! Grädde och jordgubbar är mums!
Och nej, jag stoppar inte in fingrarna i det gapet, haha!
Tack för att du fortsätter glädja oss med skyltsöndagar!
Kram

nalta norrland sa...

Annandag midsommar måste väl det vara idag 😇
Att stoppa in fingrarna i munnen på en ful havskatt är icke något jag skulle göra, var det inte havskatten som även hette varg?
Semlor 🥹 till midsommar 🙃
Bra skyltat 👍
🤗

nalta norrland sa...

Googlade… På engelska kallas havskatten för ”wolfcat”,

nalta norrland sa...

svar: Alicia har nog funnits i Elins liv sedan sommaren mellan 6an - 7an. Däremot träffas de inte ofta då Alicia bor utanför Örnsköldsvik. Men jag är rätt säker på att hon finns på bild sommaren 2022 😃

femfemman sa...

Fiskar kan vara bitska. Speciellt utanför sitt rätta element!
Nej tack till semlan.
Då blev man en engelsk glosa rikare, så här på ålderns höst.

Ditte sa...

Snyggt skyltat!
Japp, då blev det ett nytt ord även för mig att lära mig. Substantivet "refuse". Men nu kan jag det. Bra så!
Men "midsommarsemla" ?? Känns lite andefattigt. Brist på fantasi vad gäller namn. Inte dock innehållet i sig.
Kul med handlare som har humor och lite distans att pigga upp kunderna med. Absolut mera sådant.
Hoppas du haft en bra helg och vad gäller vädret så har det ju varit väldans bra. Men visst behöver vi regn.
Ha det gott!

byblixtra sa...

Alltid bra att lära sig nya engelska ord. :-)
Sommarsemla såg jag i helgen och bildbevis kommer i bloggen.
Kul sista skylt och gissar att den behövs för att hindra klåfingriga kunder.

Guldkryckan sa...

Mina engelskakunskaper är ganska så hyfsade men det kunde inte jag heller.
Alltid lär man sig något i bloggvärlden. :)

Semla funkar alltid, jag upprepar: ALLTID!!

Häpp, tur mina fiskar kommer i små papplådor. ;)

Ha nu en fin avslutning på helgen Bp.

Klimakteriehäxan sa...

Hade aldrig kunnat motstå en midsommarsemla om jag stött på en!

KajsaLisa sa...

Tack för tipset, skall kolla min närmaste ICA-handlare, dom där semlorna såg goda ut. Skylten i fiskmunnen var kul.
Tyvärr han jag aldrig släppa någon Tråktorsdag eftersom jag åkte direkt till landet efter jobbet. Återkommer med en på Torsdag igen.
Länkar upp dig nu.

Klimakteriehäxan sa...

PS jag har konstigt nog ett minne av att det fanns ett hårdrockband som hette Refused. Från Umeå. Kanske 90-tal? (inte min musik men jag jobbade med ungdomsprogrammet Bullen då)

Paula sa...

Haha, vilket sammanträffande, hur ofta ser man i två helt olika bloggar en havskatt??? Oddsen på det?? Man bör kanske få ett födelsebevis innan man handlar denna, för är den 22 år gammal som den bevisligen kan bli så tror jag inte den är så mör längre, haha
Refuse är vägran i mitt huvud. now this is so confusing with refusing...eller nåt
Inga kommentarer på bakverk som inte finns på min meny! Men helt galet ändå

Anki sa...

Älskar skylten där i havskattens mun!
Semlan som inte är någon semla är inget för mig ... känner hur den växer i munnen ...

Svar: Tack BP!
Björntassarna är baktass t.v och framtass t.h
Kul att du gillar rubrikbilden, som är en badboll 🙂

christian sa...

Tack för lektionen, ja visst lär man sig hela livet.....
Semla hit å semla dit, tycker personligen att traditioner bör bevaras å inte spridas ut över hela året, de får väl kalla det nåt annat.
Hahahaha....alltså den där fisken...den är bara för rolig å vad kul personalen måste ha på jobbet....bättre reklam än humor finns inte!

Ha en underbar vecka!

Hanneles bokparadis sa...

efter 50 år i Sverige har jag inte koll på alla finska nya ord

Carita Liljendahl sa...

Läbbig fisk, men rolig skylt! SKulle man ens komma på tanken att stoppa in fingrarna där 😱😂
Smaskiga ser semlorna ut - vi kan få dem tidigt i januari, men vi har dem inte året om och inte i så många former och också färger som ni har :-)