tisdag 6 juni 2023

Olika sätt att fira nationaldagen på


Det finns olika sätt att fira Nationaldagen på, eller så firar men den inte alls. Nu får ni höra vad jag gjorde idag.

Fika
Började med fika på stamstället, som hade många (stam-)gäster idag. Klart dom hade. 22 grader och sol. Där hittade jag den glada blomman ovan. Nästan så man kan tro att den är äkta.

Design vs. funktion
Ibland hatar jag mig själv. Och det gjorde jag idag. Hur korkad får man vara liksom… Har alltid haft ovanan att gå för ”snygg design” i första och funktion i andra hand. Det gjorde jag även när jag klickade hem ett parasoll till balkongen.
 

Parasoll
Ett skitsnyggt parasoll i rätt färg enligt mig. Tänkte dock inte på parasollets höjd, än mindre på dess spännvidd. Glömde dessutom att jag de senaste åren själv krympt med sju centimeter. Det gäller ju att komma åt knappen för tiltning av parasollet också...

Tack grannen!
Grannen som råkar vara 1,94 meter lång är dessutom väldigt tekniskt begåvad. Och lösningsorien
terad. Och praktiskt lagd. Och uppfinningsrik. En väldigt smart kille med andra ord. Han fixade parasollet med hjälp av buntband (det hade jag kommit på alldeles själv och köpt), för att fästa parasollstången vid balkongräcket, samt en träkloss (som han hämtade hos en kompis). Som jag brukar säga – det är inte snyggt men sällsynt… tills vidare. Tack grannen:-)

Det är Orsakullan som håller i ”Juni 30 dagar”.

PS. Om ni undrar vad de där svarta buntbanden har för funktion så kan jag berätta att grannen satte dit dom så att jag kan dra på dom och därmed "häva" tiltningen av parasollet. En ovanlig smart kille som sagt. DS.

12 kommentarer:

Ditte sa...

Gillar det jag läser! Trevligt med fika på stamstället. Sol, blå himmel och skön luft var ju goda komplement.
Parasollet är snyggt och i "rätt" färg. Och du var ju inte direkt rådlös med att få det på plats. Så bra med grannen som både var kreativ och praktisk lagd. Och fint med parasollet på plats.
Vi har markis och den fungerar bra. Men lite felplacerad blev den. Får rätta till det vid nästa inköp.
Nog så viktigt att du kan dra parasollet upp och ner. Känner igen det där med att krympa.
Vad gäller bultband så är de användbara till mycket. Vet att maken tycker det...

LillaSyster sa...

En bra lösning på problemet =)

Den konstgjorda Gerberan är fin. Vilken underbar sommardag vi haft! Ha en fortsatt solig kväll!

Guldkryckan sa...

Fika är ju alltid fint oavsett när, absolut. :)

Osis där med parasollet, fint att du fick lite hjälp där iallafall.

"Det är inte snyggt men sällsynt"...den var riktigt bra den.

Ha en fin kväll nu Bp.

femfemman sa...

Det där med att klicka utan att tänka .. det känner man igen. Inte dumt att ha en granne som kan göra det bästa av en "dumhet".
Jag "firade" dagen med en simtur I Gusjön. ( En sjö i Nissans vattenväg)
God kväll!

Äventyret framtiden sa...

Det där parasollet skulle nog ha passat här också vad gäller färgen, så snyggt!
Skönt att du har en bra granne som hjälper dig. Fiffigt med buntbanden också..bra idé!
Gerberan, som blomman heter, är den inte äkta? Ser väldigt äkta ut
Glad nationaldag!

Susjos sa...

Verkligen en fin dag! Mysigt med fika på favvostället och inte dumt med en lång granne som är smart också! Parasollet är superfint, tur att du fick hjälp och kan använda det, inte kul att skicka tillbaka såna stora grejer!
Ha en fortsatt fin kväll!
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Smarta grannar är guld värda! Bra med parasoll!

Paula sa...

Det låter som om jag hade varit i farten! Men du hade tur med en sån begåvad och tjänstvillig grannkille! Jag söker alltid hjälp i första hand av dottern som är mycket mer praktiskt lagd än jag och fixar det mesta. Visst är parasollet snyggt och nu kan du förhoppningsvis även få dess funktion att fungera. Visst börjar det bli lite småvarmt nu, jag är nöjd och vill inte ha varmare, det räcker nu!

Anki sa...

Perfekt med en granne som ställer upp med hjälp när det krisar :) Snyggt parasoll är det och såklart vill du kunna använda det.
Ser ut som du haft en bra dag!

christian sa...

Vilken härlig bild på blomman, trodde också den var äkta!
Så bra med goda grannar :)

nalta norrland sa...

Halleluja prisad vare grannen, Du får väl bjuda honom på en stänkare 🍷
Bra att det ordnade sig så Du kan fortsätta njuta på balkongen 👍
Idag onsdag har vi + 12 ett halleluja moment 🥳 🙏🏻
🤗

Annika sa...

BP!!
RÖTT ska det vara! HÅLLER med, har rött på mitt deck hemma i Reston också. Rött parasoll, röda solstolar, röda kuddar. YAY!!
SNYGGT.
Du, bra med goda grannar!! OCH långa sådana!
Nu är det fixat och du kan njuta av ditt parasoll under sommarsolen.
Hälsningar från ett annat deck i Colorado där det är ett beige parasoll jag sitter under. Gillar såklart rött bättre, hehe.