tisdag 20 juni 2023

Dripp, dropp;-)


Kolla den roliga fotbollskudden:-) Tur att man är så pass gammal att ingen misstänker att man tagit nåt helt annat än en dropp;-)



Det är alltid första gången någon gång. Och idag var det premiär för en dropp. Japp, kan ni tänka er – jag har aldrig haft behov av en dropp. Nu var det inget akut behov idag heller, men efter ett besök på osteoporosmottagningen på Sollentuna Sjukhus beslutades det att jag skulle få Zoledronsyra Aclasta® via dropp en gång per år hos min husläkarmottagning. And today was the day.

Zoledronsyra Aclasta®
Vet att både Ditte och Gerd har fått en liknande behandling. Och ingen av dom drabbades av biverkningar, så jag hoppades att även jag skulle klara mig. Jag menar 26 grader går illa ihop med influensa-känningar och ledbesvär i tre dagar. Kan säga att jag klarat mig… än så länge.

Dokumentation
Självklart var jag ju tvungen att dokumentera proceduren. En blogg förpliktar;-) Sjuksköterskan ville inte vara med på bild, men det var hon som erbjöd sig att ta bild på påsen med Aclasta. Så för en gångs skull har bilderna jag lägger upp någonting med inlägget att göra.

Belöning
Ja, även bild #3 har med inlägget att göra. Tyckte jag var en riktigt duktig tjej och belönade mig själv med ett antal rätter från den asiatiska buffén hos Asian BBQ Buffé. Rekommenderas varmt!


13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Absolut värd den belöningen♡
Det syns att du varit ute på balkongen hela våren- snygg solbränna. Håller tummarna för att inga biverkningar dyker upp. Ha en fin kväll. Kram

Äventyret framtiden sa...

Du var verkligen en riktigt duktig tjej, så belöning måste du ha, givetvis.
Nu önskar jag lycka till, ingen biverkning alls!

nalta norrland sa...

Hur var det nu igen 🤔 var det inte så att Gerd drabbades av nån biverkning? Eller blandar jag ihop allt 🤔
Nu hoppas jag verkligen att Du slipper må dåligt, nu ska det ju bara bli bättre 👍
🤗

femfemman sa...

Önskar dej en midsommar utan influensakänning!

Ditte sa...

Heja! Så bra att du bestämde dig för att köra på droppet. Jag har tagit det två gånger och inte märkt något "obehag" efteråt". Men även om det kommer så är det i mitt tycke absolut värt att ta det. Och biverkningarna är ju små jämfört med annat när en har osteoporos.
Hoppas du nu slipper några biverkningar. Tror inte Gerd heller hade några.
Att sedan slå till på lite asiatiska godsaker var helt rätt. Ser så gott ut och "riktig" asiatisk mat är ju en favorit hos mig också .

Susjos sa...

Så bra att du bestämde dej för ett dropp, hoppas du slipper biverkningar. Ser ut att de misslyckades att sätta en infart i armvecket?
Såklart var du värd en belöning, perfekt med asiatisk mat!
Nu hoppas vi att kvällens fotbollsmatch blir bra också!
Ha en fin kväll!
Kram

Guldkryckan sa...

Den belöningen var du banne mig värd, hoppas du slipper biverkningarna i fortsättningen också, absolut.

Ha nu en underbar kväll Bp.

Anki sa...

Brun som en pepparkaka - timmarna på balkongen har haft effekt!
Bra att du får behandling och bara att hoppas att du slipper biverkningar i värmen!
Önskar dig en fin och solig dag!

Svar: Tack BP ... jag har verkligen "kommit hem" och mår såå bra här i mitt nya boende. Så är det - jag bor i en f.d. drängkammare, uppepå de gamla smedbostäderna och bara älskar min lägenhet!
Jag vet vad du menar ... och var inne på samma sak - ett s.k. ankarslut (ankarjärn) i miniatyr! trodde att såna bara användes vid byggandet av hus, men såklart fanns det annat som måste hållas på plats.

Eva sa...

Hoppas verkligen du är OK efter behandlingen. Har detta med benskörhet att göra? Dom ändrar namn på allt nu för tiden. Men som sagt hoppas det är ok med dig och att du kan "fira" midsommar i lugn och på din älskade balkong. Kunde du se den eländig fotbollsmatchen i går? För resten lika bra om du inte gjorde det. För det var ingen kul historia direkt.

Annika sa...

Må inga biverkningar drabba dig!
Tänk att du sluppit dropp fram tills nu. Bra jobbat måste jag säga!
Nu är det snart midsommar och då vill vi inte att du ska ligga till sängs med biverkningar alls.
Du har ju fotbollen att titta på och den piggar säkert upp.

christian sa...

Hoppas droppen gör susen och att du slipper biverkningar....matbilden tänder suget i mig, ser riktigt läckert ut!

Carita Liljendahl sa...

Skönt om du klarar dig utan biverkningar.
Visste inte att du hade dessa problem, eller vad vi ska kalla dem.
Men bra att det finns behandlingar, antagligen är detta på något sätt pro-aktivt - förebyggande?

Klimakteriehäxan sa...

Det ser i a f dramatiskt ut. Tur att det inte handlade om nån akut olyckshändelse i a f.