fredag 16 juni 2023

Fem en fredag: Vecka 24 – ”Sommarstart”


Bilden jag lägger upp har absolut något med inlägget att göra. Sushi och i det här fallet Tempura Rolls tillhör mina favoriträtter under sommaren. Dessutom är rullarna färgglada och en fröjd för ögat. Gissar att LillaSyster som vill ha bidrag till ”färgglada fredagar” kommer gilla bilden… och rätten:-)

1. Vad åt du ofta på sommaren som liten?
Jordgubbar och mammas hemgjorda jordgubbsglass.

2. Hur är sommaren sämre än övriga årstider?
Den är/känns alldeles för kort.

3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung?
En badsjö.

4. Vad är något du vill göra i sommar?
Något absolut icke-somrigt, nämligen att få en viss kroppsdel ur vagnen och köpa nya läsglasögon.

5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad?
Som renodlad asfaltbonde föredrar jag en sommar i storstad, för där finns alltid något roligt att göra, även om vädret är dåligt.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

19 kommentarer:

nalta norrland sa...

Sommaren är kort det mesta regnar bort det är ju så svensk sommar ser ut så vi frusna nordbor är ju helt galna i att fånga solen - ta vara på den somnar som vi nu får.
Jag är absolut inget big fan av badplatser, jag är en badkruka och ogillar sand 😅
Jordgubbar är big no no på grund av allergi så det är inget direkt sommar för mig, visserligen så års det jordgubbar och glass igår till efterrätt (i stället för tårta) men jag nöjde mig med glass.
Idag har det enligt SMHI varit molnigt 🌥️ men vad gör det när solen skiner och det är +25 😅
Jag vet att alla säger att det behövs regn… tänk så bra det vore om det regnade lagom under nätterna 😜
Just nu funderar jag på om jag ska duscha eller fråga J om han vill ha ett glas vin 🍷
Ha en fortsatt skön fredagskväll
🤗

Guldkryckan sa...

Sushi var det ett tag sedan jag åt, kan ev finnas på tapeten under sommaren, eller åtminstone på en tallrik. ;)
Här blir det också en semester i asfaltens förlovade land med ev en avstickare ut i skärgården för en kryssning med räkor men utöver det ska jag vara hemma denna sommar. :)

Ha det nu bäst Bp.

Hanneles bokparadis sa...

mammas jordgubbssaft var gott, letar efter smaken...

Äventyret framtiden sa...

Vi åt jordgubbar idag, en hel riva gick åt till lunchen. Men vi åt bara gubbar, inte någonting annat. Goda, söta madeiragubbar.
Innerst inne är landet, skärgården sommar för min del men jag trivs jättebra i storstan också. Här är det lätt att slänga sig på en buss och dra iväg upp i bergen, till en badstrand etc.

LillaSyster sa...

Tack för länken och visst gillar jag bilden, mmmm! Kul att du också vill vara med =)
Det är bara att gå in på nätet och boka en tid för glasögon, passa på nu när vädret blir lite sämre.

Susjos sa...

Alltså den sushin, to die for!!!
Japp, jordgubbar hör sommaren till, och den känns alldeles för kort, sommaren alltså.
Haha, ja asfaltsbonde är man ju nästan, för visst gillar jag också stan på sommaren!
Må så gott!
Kram!

Janerik Sundh sa...

Sanslöst vacker bild men tro det eller ej, jag har aldrig ätit sushi. Fisk över huvud taget är ingen favorit för mig. Som ung badade jag också i en badsjö, vi hade framförallt två badplatser, Evedal och Sandsbro. Men numera lockar det inte alls att bada i en insjö, ska jag bada så ska det vara i havet, i saltvatten. Ha en skön helg!

christian sa...

Uschalinge... :( som man säger i Östergötland...får kväljningar bara av att se fotot, kan inte förstå att man tycker det är gott, men....smaken är som.....
huvudsaken du är nöjd!
Sen är nog jag väldigt glad om jag slipper storstan i sommarvädret, så även här är vi olika, fast å andra sidan, vi kan ju inte tycka lika om allt.... ;)

Ha en trevlig helg å kom ihåg att dricka mycket!

Anki sa...

Verkligen en aptitretande bild ... det ser gott ut och det säger jag fastän jag knappt mer än smakat sushi en gång ...
Jordgubbar och glass hör sommaren till!

Paula sa...

Nu måste jag lägga Tempura rolls på minnet, det ska jag bara smaka, nu kan jag faktiskt också beställa Foodora, gärna när dottern börjat semestern...
Jag tycker ju sommaren är lång, den börjar redan i maj o slutar inte förrän i slutet av september numera..hihi
Idag har jag lidit kolossalt, en kort promenad ner till Slussen höll på att ta kål på mig, o hunden. Nu håller vi oss inomhus några timmar. Köper du läsglasögon hos optiker eller kör du typ dem man får för några tior på macken? Jag fick veta att jag skulle ha bättre syn med nya glasögon när jag var hos ögonläkaren, men jag väntar tills i höst. Sommaren blir alltid dyrare än beräknat ändå. Hörs imorgon med nya skyltar då, må så gott bland mord och inga visor...

Mrs Calloway sa...

sommaren känns alltid för kort. visst finns det mer att göra i en storstad även på sommaren.badsjöar besökte vi ofta. lite senare blev det havet

Kerstin sa...

så lyxigt med hemgjord glass! Jag fick sällan glass, det var mer kräm, bär mm olika former, hemgjord saft mm.

Ditte sa...

Trevligt med "sommarstart"! Och färgglad sushi är en favorit här också- Tempura rolls också.
Kul som vanligt att läsa svaren på frågorna och i en del känner jag också igen mig.
Sommartid besökte jag ofta havet, när jag var i Norge och besökte min mormor. Men annars gärna en badsjö.
Lycka till med nya läsglasögon. Vill ju till att komma till skott. Har mycket jag vill göra i sommar och nu har vi just kommit hem från en vecka på den grekiska ön Thassos. En jättefin vecka på alla sätt. Mer på listan finns. En hel del -
Jag är gärna i Stockholm sommartid men växlar också mot skärgården. Ja, en hel del annat i Sverige kan också locka. Men helst med närheten till vatten.

Carita Liljendahl sa...

Har testat sushi ett par gånger, men det var inte riktigt min grej.
Bra svar på fråga 2!

Lottens Bokblogg sa...

Badsjöar och jordgubbar är sommar

it_is/Anette sa...

Oj så gott det lät med hemmagjord jordgubbsglass. Oavsett var man tycker om att tillbringa sommaren - staden eller landet, eller vilket väder det är så finns det sysselsättningar för lediga dagar, det är bara lite olika saker man gör. Ha en fin söndag

Stefan Karlsson sa...

Sushi går bort. Har tvingat mig till att smaka vi två tillfällen, men nej. Många i min bekantskapskrets gillar det, så något måste det finnas.

Hannas krypin sa...

Håller med om att sommaren är alldeles för kort. Mammas jordgubbsglass låter riktigt gott. Har testat sushi men nej, det är inget för mig. Eller så hade jag otur och åt "dålig" sushi...

Klimakteriehäxan sa...

Min mamma gjorde också glass, med smultron och blåbär, den glömde jag!
Läsglasögon tar väl ungefär tio minuter att köpa, så hinner du med mer saker i sommar ...
Du har helt rätt om staden som oavsett väder/årstid har saker att bjuda på.