onsdag 28 juni 2023

Onsdagsblandning

En av två killar från entreprenadfirman som håller på med att åtgärda eventuella fel på innergården. Att jag upptäckte mannen berodde på att han skrek i telefonen på ett språk som inte var svenska. Inte engelska heller...


Klimakteriehäxan undrade igår varför man sätter skärmen på kepsar bak och inte fram. Svaret är enkelt. Killen vänder ansiktet mot solen för att bli solbränd. Skärmen bak - då undviker han bränna halsen om han skulle glömma att följa med solens gång. Som ni ser, glömde killen inte det;-)

Där kom det! Regnet som var efterlängtat av många. Undrar om en femton minuter lång skur gör någon nytta...


Fyra "mord"
Tänker börja med fyra ”mord”, alltså ett mera än i gårdagens "Morden i Midsomer". De som jag tog livet av genom drunkning var mellan två till tre centimeter långa och en millimeter breda. De hade en massa ben/fötter också. De var äckliga larver som bott i den fina midsommarbuketten som gulliga grannen plockat åt mig. Fy f**********n. Inga fler buketter av det slaget för mig, inga vilda blommor i någon form heller. Grrrrrrr. 

Hysterisk
Tror att jag har nämnt det förut - jag och småkryp går inte ihop. Jag skriker hysteriskt och behöver en papperspåse så att jag inte hyperventilerar. Det går dock lika bra med en plastpåse märkte jag igår kväll…
 

Ingen bild
Ledsen att jag prioriterade att mörda äcklen och inte tog bilder av larverna för artbestämning först;-) Så ni får helt enkelt tro mig.
 

PS. Bilderna jag lägger upp är dagsfärska och har ingenting med inlägget att göra. De är bland annat ett bildbevis på att mitt bostadsområde drabbades av första riktiga regnskuren den här sommaren. Den varade i femton minuter och skedde cirka klockan 16:30. DS.

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Men BP! Några små larver är inget att skrika för....men vi är ju alla olika.

femfemman sa...

Men larver behövs för att det ska bli insekter. Insekter behövs för att vi ska få mat att äta. Ja, inte insekter då... men grönsaker. Och grönsaker behövs till djuren, vars kött vi äter.
Säger lärarinnan snusförnuftigt.
God kväll!

Ditte sa...

Ja, detta med kepsen bak och fram har jag inte fattat. Ansiktet är ju den del på kroppen som en verkligen behöver skydda.SEn kan det ju vara bra att skydda halsen också men ansiktet är viktigare. Lättare att få solskador där.
Småkryp är inte heller mina favoriter men jag brukar ta bort dem. Om det inte är getingar, hästflugor eller bromsar. Eftersom jag är allergisk så ryker de. Likaså med mygg.
Ja, insekter i en blomsterbukett med vilda blommor- Jodå, kan tänka mig att de trivs. Jag skulle inte heller gillat dessa på balkongen eller inomhus.
Vad gäller regn har vi här på Söder ännu inte sett till något. Men det behövs.
Och en grönskande onsdagsmix blev det helt klart.

Paula sa...

Haha, förlåt att jag ler, men du är så känslig! Världen är ju full av insekter, betydligt fler än människor. De är föda för en massa djur som annars inte kunde överleva. En del är gulliga och söta, men jag håller med om att larver är rätt skrämmande, dem gillar inte jag heller. Dottern har svårt för spindlar, jag är inte så brydd, om de inte är bautastora

christian sa...

Ibland undrar men varför de använder telefon när de skriker så det borde höras ända fram till den andre...... :(
Jag har skärmen på kepsen bak om jag har solen i ryggen och fram om jag går motsols....de flesta tror jag bara följer nån "oskriven lag från amerikat..."
=(
Småkryp är inget man gillar här heller....har som tur är inte hittat några i blombuketter dock . . .
Skönt med regn fast 15 minuter det gör ingen större nytta, rensar knappt luften :(

nalta norrland sa...

Tror inte att detta ned kepsen vänd bakåt har med solen att göra inte när det är ungdomar unga vuxna inblandade i alla fall.
Det yngre gardet som har keps häromkring har kepsen vänd bakåt även kvällar och tidiga vår, sen höst. Vanligtvis är det bara när de har huvan på hoodie uppdragen som kepsen är rättvänd 😃
Men vad vet jag 🤷‍♀️
Larver i blommor eller liknande inomhus är läbbiga ☺️
Pratade med C häromkvällen och då hade hon fått sniglar på fötterna när hon gått i högt gräs äckligt var min spontana reaktion.

Guldkryckan sa...

Ser ut som någon från Balkan.

Kepsen där ja, har alltid mina vända bakåt av någon underlig anledning, kanske är bra då? ;)

Här har vi lite duggregn idag och solen är dold bakom molnen, helt ok för undertecknad men det behövs mycket mer regn än vad som kommit hitills.
Insekter är ju bra för naturen...utomhus....inte inne. ;)

Ha nu en fin torsdagskväll Bp.

Susjos sa...

Inte kul med larver i blombuketter nej. Inget regn i Norrtälje igår, nu har det just kommit ett par stänk, hoppas det kommer mer så jag slipper gå runt och vattna alla blommor ;-)Haha!

Yes, jag var verkligen illröd i ansiktet igår, men inte av solbränna, utan efter joggingturen!

Undrar om ni får mera regn i Täby idag?
Ha en fin dag!
Kram

Anki sa...

Aj då ... nog för att jag visste att du inte gillar småkryp, men att du är så skräckslagen att du hyperventilerar - oj! Mysteriet med hur kepsarna används lär nog fortsätta vara ett mysterium ... Härligt med lite regn - om inte annat så dammar det mindre.

Klimakteriehäxan sa...

Är lite tveksam till din välvilliga analys av mössan-bak-å-fram-fenomenet ... Skrattade halvt ihjäl mig åt en bild jag hittade på nätet av en kille klädd i bakvänd keps som kisade frenetiskt och försökte skydda sig mot solen med händerna ...
Jag gillar absolut inte kryp jag heller, men du hade otur. Bannlys inte de ljuvliga vilda blommorna! Dina larver var sannolikt mer än 100 procent ofarliga.

Åke sa...

"Morden i Midsomer" är utan tvekan en höjdare, nu flyttade vi den till fredag då jag var hemma. Spänningen vem som är mördaren kan man aldrig lista ut och bara miljön betyder så mycket. Men hunden är bäst :)