måndag 5 juni 2023

Glad måndag

På Milano läktaren igår - fyndigt värre:-). Foto: Aftonbladet.

Zlatan tror inte att det är passande att bli fotbollstränare och komma till träningarna i en Ferrari. Han har en poäng där;-) Foto: Aftonbladet.

Har inte tagit en enda bild denna klämmåndag. Och det beror inte alls på att jag saknat motiv eller lust, jag glömde helt enkelt bort det denna soliga måndag. Istället tänker jag uppmärksamma Zlatans sorti från fotbollsplanen. Och tankar kring Zlatan gör mig alltid glad:-) 

Zlatan
En enastående fotbollskarriär har tagit slut efter 24 guldkantade år för denna gudabenådade fotbollsspelare. Med facit i hand kan man tycka att han borde lagt skorna på hyllan för två år sedan, då skadehelvetet började för honom. Men grejen är ju den att Zlatan inte kan något annat än att spela fotboll, ungefär som David Beckham.
 

Många minnesvärda ögonblick
Många minnesvärda ögonblick med Zlatan i huvudrollen hittar ni här och här. Men en sak som ingen verkar ha tänkt på är att Zlatans bok ”Jag är Zlatan Ibrahimović” (2011) åstadkom något betydligt viktigare än fotboll - den fick nämligen barn/ungdomar som aldrig frivilligt läst en bok samt barn med läs- och skrivsvårigheter intresserade av att läsa.

Zlatan och David Lagercrantz 
Minns att första upplagan 2011 såldes i 415 000 exemplar och böckerna tog slut på månad. Lyssnade på ett anförande av ghostwritern David Lagercrantz. Det var oerhört intressant att höra hans tankar om Zlatan. Bloggade om mötet här.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

En märkbart rörd Zlatan på nyheterna.
En sportikon av sällan skådat slag.
Soligt och varmt 🤔💭 jo yes + 11 och en kall kylig vind.
För 18 år sedan denna dag var det gråmulet och tidvis regn.
Nä denna sommarmånad har än inte levt upp till namnet, det är vårväder med allt från snö, regn och hagel och jo en kall vind dessutom. Det kan typ inte bli sämre.
Jag har vantar på när jag går ut med Teddy på kvällen. Ibland även dagtid.
🤗

nalta norrland sa...

Bra väder ? Skojar Du 🤔💭 + 11 och kall kylig vind, jag är typ lika påklädd som i vintras 😔

LillaSyster sa...

Tänkte på dig idag så fort jag hörde om Zlatan.
Vilken idrotts kille =)
Jag har läst böckerna fast att jag inte är någon fotbollsfantast - men Zlatan är ju en ikon, tillhör väl nästan allmänbildningen att ha läst dem......
Men nu ska jag läsa slut på Kallentofts senaste bara 15 sidor kvar.
Ha nu en fin nationaldag imorgon - solen ser ut att vara med oss!

Äventyret framtiden sa...

24 år! Så länge, milda limpa! Fantastiskt!
Zlatan har skrivit historia, länge leve Zlatan!
Det känns riktigt högtidligt allt detta!
Glad måndag BP!

Guldkryckan sa...

Tycker också att han borde dragit sig tillbaka lite tidigare men jag förstår honom, inte ett lätt beslut efter en lång karriär.
Önskar honom lycka till med framtiden inom fotboll som jag trots allt kommer att vara en stor del av hans liv.

SV: Det blir lite enskild undervisning efter lovet, men jag har ju lite extra koll på alla eleverna i de klasserna jag arbetar, det varierar ju efter deras dagsform.
Vara med på praktiska lektioner är också något jag får göra enligt schema.
En del behöver lite extra koll och stöd.

Ha det bra nu Bp.

Ditte sa...

Så fint du skrivit om Zlatan. Och visst var det en rörd man som tackade för sig. Kan nog också tycka att han borde lämnat för ett par år sedan. Men nu hade han ju ett kontrakt...
Och idag hyllades han ju värden över.
Vilken karriär han haft och haft sig själv som redskap. Ingen som backade upp honom utan allt har han ordnat själv.
Och illa hur Malmö behandlat honom.

Klimakteriehäxan sa...

Fick absolut en klump i halsen när jag såg den store Zlatan torka sina tårar. Helt sant att hans bok blev jätteviktig! Dessutom glömmer jag aldrig hans leende (som alltid är fint) när han berättar i en film om sig själv hur han stötte på en svensk tjej på nån semesterort (Mallorca?) och då berättade att han var en superb fotbollsspelare. Vilket hon inte trodde en sekund på! Smajlet han la upp efter den storyn var helt underbart!

Klimakteriehäxan sa...

Alltså jag skriver "stötte på" och då menar jag inte att de råkade träffas utan att han raggade på henne ... skulle vara kul att veta vad hon berättat om det där mötet efteråt, för hon kan ju inte ha undgått att få veta att han sa sanningen!

Anki sa...

En stor fotbollsspelare var han ... det tycker även jag som inte kan något om fotboll!

christian sa...

Mycket bra inlägg på en "glad måndag" även om händelsen i sig är aningen vemodig :( men tack för dina kloka ord om Sveriges genom tiderna bäste fotbollsspelare!

Annika sa...

Ja, det är riktigt fyndigt det där, Godbye.
Han har ju verkligen varit en gud i fotboll.
Ja, det var en riktigt glad måndag för dig.

Carita Liljendahl sa...

Zlatan kan vi aldrig glömma, han är en levande legend redan nu.
Antingen gillar man väl honom eller så ogillar man - jag hör till dem som gillar ❤