tisdag 13 juni 2023

Sommarlektyr





Innan jag tänker "avhandla" några böcker jag läst nyligen vill jag bara visa er årets första varmluftsballong som flög över Täby i fredags. Som ni ser är det en ”övningsflygning” utan passagerare cirka klockan 21 på kvällen. Måste säga att piloten flög oroväckande lågt. Fjolårets reklam har också sprätts bort på tyget. Med andra ord lär företaget leta efter sponsorer… och kunder.
 

Balkonghäng
Som ni vet är sommarens balkonghäng min tid för läsning. Mest deckare, men ändå. Som vanligt inga recensioner men väl några personliga tankar.

Gladiator av Jens Henrik Jensen. Har läst alla böcker i Oxen-serien, för de är bra och oerhört spännande. Men den här är så dåligt översatt från danska till svenska att jag ger boken underkänt.

Vargasommar av Hans Rosenfeldt. Vargasommar är Rosenfeldts första ”egna” bok utan parhästen Michael Hjorth. Boken är strålande. Ja, har man skrivit manus till tv-succén ”Bron” så har man.

Alla ljuger av Camilla Grebe. Säger bara ”läs den”! 

Det var veckans sommarlektyrstips från balkongen, där det var 25 grader i skuggan.

13 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Har inte sett några ballonger här ännu men det kommer säkert igång snart, häftigt tycker vi.

Lite bokläsning/lyssning hör ju till, blir lite så här med, som vanligt.

Ha nu en jättefin afton Bp.

Stefan Karlsson sa...

Frugan är en stor läsare. Jag läser gärna, men har en förmåga att bara hinna några sidor innan ögonlocken sluts. Hon tipsade om böcker av Kepler så jag provade en bok och nu är jag fast. Blir sommarens läsning.

Äventyret framtiden sa...

Tack för boktipsen! Tar till mig...
Att åka luftballong är en dröm för min del. Ska försöka förverkliga den så snart jag kan.

femfemman sa...

Gott med skugga när solen är vass.
Rosenfeldts bok har jag läst.
För de andra tackar jag för tips.
Visst är sommaren läsetid!

nalta norrland sa...

Minns att för hundra år sen när jag tillbringade sommarveckor hos min 08a syster som flyttade typ var sjätte månad, hon bodde i andra, tredje hand så vi hann med att utforska Stockholm, värst var det under den period hon inte bodde typ inom gångavstånd från Centralen 😜 under ett par månader mitt i vintern bodde hon i Tensta, där var det inte roligt… nåväl vad jag skulle komma fram till var att då var ballongflygning väldigt vanligt, jag har nog aldrig sett ballongflygning nån annanstans än just Stockholm.
Jag är ju lite eljest så jag sitter typ aldrig ute och läser, jo de få dagar vi är ute med husvagnen kan det hända.
Rosenfeldt bok har jag läst. Bron har jag inte sett.
I morgon skolavslutning och hämtning av Elin, nu ska rummet på elevhemmet tömmas.
🤗

Susjos sa...

Häftigt med luftballonger!
Lustigt nog känner jag igen alla 3 böckerna, "Gladiator" finns här i bokhyllan, men jag har inte läst den eller nån av Oxen-böckerna, det kanske man ska?

Har för mej att jag läst "Vargasommar" och minns att jag inte tyckte den var så bra? Men jag kan ha fel..

"Alla ljuger" läste jag via vår bokklubb, den var verkligen bra!

Ja, visst var det en fantastisk varm dag idag, jag klarade "bara" av 1 1/2 timme i solen nere vid Brunnsviken, sen blev det tillbaka till skuggan på balkongen, ljuvligt det också!
Ha det gott!
Kram

Ditte sa...

God sen och skön sommarkväll från den grekiska ön Thassos. Sitter på balkongen och det är +25. Absolut behagligt.
Kul med varmluftsballongerna. I stan har vi sett en del i slutet av maj och början av juni men färre i år än förr. Har också noterat att förarna av ballongerna kör på låg höjd.
Tac för lite boktips. Gladiator har jag inte löst och inte några böcker i den serien. Camilla Grebe brukar jag läsa och "Alla ljuger" rekommenderar jag också.
Vargasommar är antecknad.
Önskar dig fortsatt sköna dagar.
Vi har det riktigt bra på vår grekiska ö och solen är med oss trots att prognoserna säger annat. Nu i kväll +25. Behagligt.
Ha det fortsatt fint.


Anni sa...

Varmt och torrt är det! Inget regn i sikte i prognoserna. "Gräsmattan" ser ut som den kan göra i slutet av juli - och dit är det rätt långt!
Luftballonger har flugit lågt över villorna här förr om åren, men nu var det länge sedan sist. Beror förstås på närheten till Bromma flygplats.
Hans Rosenfeldt har hamnat rätt som författare, tycker jag. Bättre än som nöjeschef på SVT.

Paula sa...

Jag tittar ju mer än gärna på alla deckare både svenska och engelska, förutom de som ska föreställa "mysdeckare" för dem gillar jag ICKE. Bron tillhör ju creme de la creme av tv-serier. Faktiskt saknar jag nu riktigt bra tv-serier på sommaren, jag tittar gärna på nåt avsnitt per kväll men är inte redo att ge mig ut i kanaldjungeln och leta bland betalkanalerna.
Ballongen är läcker, men nej tack, jag stannar på landbacken

Kina sa...

Ballongfärd över Stockholm fick jag i 60-årspresent. Det var verkligen häftigt! Som den altanhängare jag är, så tar jag till mig dina boktips. Blir sommaren så varm som det sägs, så lär det bli många timmar där. Ha det bra! Kram!

LillaSyster sa...

Ballongen kanske flög lågt för att kunna spana in vilken bok du läste på balkongen?
Tack för boktips!

Anita sa...

Läckra bilder på jätteballong!!! ...och ja, lite lågt ser den ut att sväva fram.
Hmm.. tydligen samma väder här som där, passa på och NJUT!!!!
Kramar från Cypern :)

Carita sa...

Mitt bokläsande har lite kommit på skam... hinner inte med allt jag vill hinna med.
Men härlig bildserie på ballongerna!