måndag 11 februari 2019

Glad måndag

Visst var det en glad måndag idag! Eller vad sägs om den första brodd- respektive Icebugs-fria dagen på drygt två veckor. Lycka för en nollåtta som är rädd om sina lårbenshalsar och andra vitala delar som eventuellt kan brytas. Solen bröt också igenom molntäcket mitt på dagen. Vad som är ännu bättre är att alla moln hade försvunnit vid klockan 17. Ni förstår väl att detta måste firas, vilket vi gjorde med det vi är bäst på, nämligen njuta av god mat. Enjoy!


Vissa av er har regnmätare. Det har inte vi som ju bor i lägenhet. Däremot har jag min egen snömätare – sittgruppen på innergården. För precis en vecka sedan såg den ut så här. Idag var det en betydligt trevligare åsyn:-)


Ett stort stycke blå himmel och två plusgrader. Helt okej! Observera ankan som flyger/simmar där i mitten.


Maken var inte alls lika bloggdresserad idag som han brukar vara. Det kan mycket väl bero på att Lamm Jahal frezi var en ny rätt för honom, så han kunde inte hålla sig.


Då jag inte ätit scampi sedan vi firade makens födelsedag i december ifjol fick det bli Scampi Sizzlar igen för min del. Båda rätterna fick MVG. Den nästan lokala indiern i Enebyberg heter Indian Khusboo, Indisk Doft på svenska. Ett mycket passande namn för denna kvarterskrog.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

17 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Vilken underbar himmelsbild! Och självklar lade jag märke till bada-(?)ankan :)

Guldkryckan sa...

Ja här blev det kyckling med currysås och pasta.
Nja...tar tacksamt emot ditt tips här...vår middag blev lite fantasilös idag...men så kan det gå ibland.

Här har all snö regnat bort...trevligt tycker jag då förra veckans blask o översvämningar inte var min "kopp te" alls.
Man får vara försiktig vid snö och is...ju äldre man blir ju viktigare är det väl.
Har klarat mig från alla fall denna vintern...kollegor har däremot ramlat riktigt illa på väg till kneget...brutna revben mm...är så tacksam att jag klarat mig ifrån det.

Nu ska jag lägga mig på soffan igen och njuta av ledigheten.

Ha det bäst BP. :)

Ditte sa...

Visst är dagen värd att fira och firas. Nästan lite vårkänsla. Snöfritt och sopade trottoarer även här på Söder. Var ute i joggingskor. Nja, inet för att jogga men en promenad blev det. Lite kompletteringar inför morgondagens resa.
Och gott firande blev det fr er. Hade också valt scampin för lamm är inte min grej.
Glad fortsatt måndag.

Geddfish ♥ sa...

Kom just hem från gospelträningen och NU blev jag hungrig, när jag såg dina fina matbilder, mums!
Jag cyklade, så visst var det en glad dag, om än lite glatt.

Klimakteriehäxan sa...

Det där såg väldigt gott ut, både kycklingen och scampin.

Steve sa...

Det är inte ofta man ser en simmande anka där uppe i skyn.

Paula sa...

Sitter här och dreglar missinassen, inte snällt att alltid fresta med dessa läckerheter som du har tillgång till o inte jag. Vad sägs om en burk makrill i tomatsås uppvärmd i stekpanna tillsammans med ris och broccoli! Inte det, du byter inte, nä skulle jag inte heller göra! Natti and out

KajsaLisa sa...

Härlig plusgradershimmel och maten såg läcker ut. Jag har testat Sizzlar i Goa.

Anki sa...

En härlig måndag ... maten ser fantastisk ut!
Hoppas du får en lika fin dag idag!
Svar Ja ... provet var OK.

Ama de casa sa...

Åh så mycket gott! Jag måste nog uppsöka en indier snart...

Klart jag ser ankan! Fast det ser lite ut som en svan med sin böjda hals :-)

Johanna sa...

Här kom solen med fram igår framåt eftermiddagen och idag är det sol och blå himmel, härligt skönt efter en evckas regn. Förstår ni firade med den goda maten. Mums!

nalta norrland sa...

Vårvintern bjuder på sol vilket känns bra, ljuset är på väg tillbaka.

Maten yumyum :D jag tror jag måste ta mig nånstans där det bjuds på nånting bättre än hamburgare ;-) yes igår blev det "korvkiosk-mat" då jag helt enkelt däckade strax före kl 14 igår eftermiddag och i princip inte uppstod förrän 13.00 idag... gårdagen var intensiv, jobbig och ansträngande.

Susanne sa...

Åååå vilken mumsig mat

Susjos sa...

Åh idag var ännu en vacker solig dag här i 08- området, tyvärr sov jag bort delar av dagen!
Mums så gott det såg ut, både lamm och scampi...jag har inte ätit middag ännu!

Svar: Tandläkaren ja...ska absolut se till att bli kallad varje år nu! Hela tandläkarräkningen kommer att gå på 9598kr!!!! Å då har jag fått ett högkostnadsskydd från FK på 4557kr, totalbeloppet är egentligen på 14155kr. Suck! Tyvärr hade jag tre hål som ska lagas, och så den där kronan som ska göras på min rotfyllning. Det var alldeles för länge sedan jag var hos tandläkaren...typ 4-5 år sedan....

Christian sa...

Ni kan verkligen konsten att fira festerna när de kommer.....indisk mat är god då och då, det ni åt såg fantastiskt ut.

Annette sa...

Så gott det ser ut! Helt klart värt att fira det fina vädret :)

Anni sa...

Så gott med indiskt! Jag är så lycklig över att det öppnats ett indiskt ställe tre kvarter bort från mig. Annars finns här fyra pizzerior och tre sushiställen plus en Kina/Thai - men inte en indier förrän nyss! Hittills har jag bara provat en rätt, men det ska bli flera.