tisdag 5 februari 2019

Weekly photo challenge: Vecka 6 – ”Skär”

Min bästa kompis synonymer.se gav mig något att bita i när jag matade den med veckans ord ”skär”:

Adjektiv
Ljusröd, rosafärgad, rosa.

Substantiv
Klippö, havsklippa, holme, kobbe, båda, klabb.
Egg, vass kant; inskärning, skåra, jack.
Skridskoskär, steg vid skridskoåkning.

Skär som i rosa
Som ni vet vid det här laget så är skär som i rosa min ”hatfärg” nummer 1, även om fler av er påstått motsatsen på sistone;-) Här hemma hittade jag bara en liten bok med post it lappar som innehöll något som kunde användas till temat. Vilken tur att det finns mina favoritfärger limegrön och orange med. Tycker dock att de skär sig rejält med skär;-) Dagens besök på apoteket ledde också till en ”fotosnabbis” med något skärt. Först när jag tog upp bilden på datorn såg jag vilken ”avdelning” jag hade hamnat på. Ooooops, borde kanske byta glasögon när jag tar närbilder. Annars kan det lätt leda till väldigt konstiga och pinsamma slutsatser från er läsare;-)



Substantivet skär
Av förklarliga skäl föll alla utom tre av substantiven bort direkt. Men jag fick i alla fall till en vass kant/egg på en kökskniv och en skåra på ett piller. Tabletten ligger dessutom på min skära handflata. Check!



Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera skära bidrag hittar ni här.

24 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Oj du har jobbat hårt på temat!!! Men du slipper självklart det rosa. Som tur är får man välja färg på det mesta.

Geddfish ♥ sa...

Här var det lite av varje. Du är godkänd på temat! Såklart 😀
Fiffiga vinklingar. Det mest jobbiga måste ha varit att fota tablettskåran på handflatan, haha, vilken grej.

Violen sa...

Wow, det här blev riktigt bra! Inget lätt tema men du har flera fiffig varianter! Jag gillar den rosa post it lappen, skulle gärna ha sådana i stället för mina gula!
Ha det gott!


Margareta sa...

Ja, att du inte gillar rosa vet jag sedan länge även vilka dina favoritfärger är. Har inte heller gillat rosa under många år, fick nog för mycket under en kort period av mitt liv. I alla fall så har min syn på färgen förändrats och en del beror väl på att jag passar i färgen.

Du har hittat en hel del betydelser av ordet i bild. Mina slutsatser är att du skyddar dig ordentligt och gillar stimulans. =) Kanske även dina ögon som kan vara bra att ha oskyddade ibland. Vi ska inte skvallra.


Den kniven hade jag också kunnat visa eggen på och tänkte be sambo ta kniven och börjar skära något men då säger han bara, -inte skära bara rista.


Från det ena till det andra så har jag ju sett att vädret inte är din favorit hos er och funderar, brukar inte ni vara i sydligare trakter den här perioden? Själv sitter jag insnöad och totalt avkyld och längtar efter utomhusluft.

Helén sa...

Du fick till ett bra inlägg trots att rosa inte är någon favoritfärg. Det är det inte för mig heller fast rosa blommor funkar.

Lillian "sognafaret" sa...

Så forskjellig vi alle tenker når vi kun får ett ord å forholde oss til. Dette er et ord som kan bety veldig mye forskjellig på flere språk.

Ditte sa...

Här har du verkligen fått till det. Skrattade gott. En superläcker tolkning.
Fnittrade särskilt åt de skära föremålen på apoteket.
Ja,inte är den skära färgen min favorit heller Den passar mig inte.Inte ens om den kallas för rosa. Men jag vet att många passar i och tycker om färgen. Och vi är ju alla olika och har favoritfärger.
Färger byter namn och jag tänker här på brandgul, som man sa förr, och idag säger man orange, Men betydelsen är likartad.
Och att skära i ett piller var fyndigt. Praktiskt dessutom. Tror jag försökt manuellt...Med skiftande resultat.

"LillaSyster" sa...

Har också globalknivar- de bästa knivar jag någonsin haft =) Synd om dig som inte gillar rosa, men du kanske ändrar inställning efter den här veckan....

Musikanta sa...

Spännande skär tub - undrar hur den stimulansen funkar, haha. Post-it-lapparna ser ungefär ut som Melodifestivalsmärket. Så det kanske inte alls är så dumt. För mig skär det sig inte. När jag ska dela tabletter lägger jag dem på ett hushållsrullepapper som jag viker över när jag skär så att de inte sprätter omkring...
Ingrid

Mias Mix sa...

Haha, det gäller att ha rätt glasögon på sig :) Men de var ju rosa i alla fall. Eller skära som är veckans tema. Ett ord som verkligen kan betyda många saker. Kul med såna ord. Bra tolkning av dig.

Johanna sa...

Lite kul att du kör skära rosa bilder du som inte gillar rosa :)

nalta norrland sa...

Inte skära bara rispa är ett ”ordspråk” jag är uppvuxen med, gärna uttryckt på finlandssvenska 😀
Skär är ett knepigt ord mycket rosa har jag sett i övriga bloggar 💕
Jag har haft ont rejält ont i hjärtat idag... eller i bröstet 😜 jag vet ju inte OM det ät hjärtat
Kom Du ihåg att kolla på tv7 ikväll?

Biggeros sa...

Till skillnad från dig är min "Favvo" färg Rosa🤗 Tur man är olika=) Ja, mycket intressanta rosa saker kan man finna på apoteket😂 Akta så du inte skär dig på den skarpa kniven. Bra tolkning!!

nalta norrland sa...

svar Yes jag har sett Bancroft - gillar vanligtvis engelska deckarserien 👌 men får se själv då J är rätt snti engelskt 😜
Du får kolla om Harry går som repris...

Anki sa...

Det gjorde du bra! Du fick ihop ett perfekt inlägg trots allt!

Ama de casa sa...

Snygg tolkning igen! :-)
Men jag tror nog att du mycket väl visste vilken "avdelning" du var på där på apoteket... ;-)

trollet sa...

Underbara tolkningar! Borde ha tagit en nakenbild på mej själv när du skriver att du har en skär handflata... haha

Christian sa...

Kul och varierande foton till temat, bra jobbat! :)

amo sin blogg sa...

Så fantastisk kreativt du løste oppgåva !!
Eg sleit med dette ordet, og tenker at det ofte er stor forskjell mellom
svensk og norsk.
Men det er det som er så spennande med utfordringa.

Paula sa...

Den däringa skära handflatan var så inzoomad att den nästan liknade elefanthud, hihi. Inget illa menat! Rosa, nej, inte på kläder helst, men jag tror allt jag har ägt någon blus i någon rosa/cerice-variant. Jag är nog för blekt skär i ansiktet för att kunna bära skarpare nyans av skär! Men kanske om tjugo år, bara för att retas! Kniven har likadan egg som min, den är bra att skära grönsaker med. Och den skära cremen, den kanske kan göra underverk, vem vet?

Stare Ström sa...

Vilka bra tolkningar du fick till!

byblixtra sa...

Kul tolkning med rosa twist!

Susanne ❤️ sa...

Härlig tolkning :)
och vet du det är faktiskt vår fabrik som tar framställer den lilla oh yes tuben haha.
och vad jag vet så ska den vara bra ;)
Ta hand om dig
kram

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, det är inte alltid man vet vad det är man fotar. Lika bra det!

Så du har också Global. Bra kniv men de där inåtduttarna samlar på sig smuts. Ingen höjdare i köket. Men jag älskar dem ändå.