fredag 22 februari 2019

Fem en fredag: Vecka 8 - Åldern är bara en siffra


De kan hända att gränsen för att vara yngre än jag är går här, i dubbel bemärkelse;-)

1. På vilket sätt är du äldre än vad du är?
Tycker inte att jag är äldre än vad jag är, absolut inte mentalt. Ryggeländet däremot talar om för mig att jag nog är minst 90 år gammal;-)

2. På vilket sätt är du yngre än vad du är?
Här skulle jag kunna skriva en lång lista;-) Här några exempel:
- Jag klär mig färgglatt och sportigt, där jeans, t-shirt, huvtröja och gympadojor är fasta inslag.
- Om barn spelar fotboll på innergården och bollen rullar min väg, kan jag inte låta bli att passa tillbaka bollen.
- Har barnasinnet i behåll.

3. När var senast du kände dig ”gammal i gamet/gemet”?
Idag faktiskt. Efter en sen lunch på den lokala kvarterskrogen såg maken och jag att vissa bord och stolar flyttades av personalen. Enormt stora ”boxar” ställdes upp istället. Kunde inte låta bi att fråga vad som var på G. Svaret jag fick var:

- Ikväll har vi hyrt in en av världens bästa DJ:s. Han heter Martin Jensen.

Hade aldrig hört talas om killen. Då vet man att det var ett tag sedan... ja, ni vet;-)



4. Vad har du insett mer ju äldre du blivit?
Att hälsan nog ändå är det viktigaste. Man har liksom bara en. Och reservdelar finns tyvärr inte.

5. Har du någon gång ljugit om din ålder?
Jo, i olika marknadsundersökningar på nätet. Tröttnade nämligen på bland annat SIFO:s urval av produkter/teman som alltid var riktade mot 60 plussare.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

16 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag har upptäckt att jag har gammelarmar. Sen har jag upptäckt att jag går sönder mer och mer... Samtidigt VÄGRAR jag inse att jag nog har blivit ganska gammal. Alla som jag träffar eller ser på TV eller så, som är i min ålder. Dom ser väldans gamla ut.
Jag tror jag har dålig självinsikt :-D

Strunt samma! Visst har jag blivit "lite" äldre, men alternativet till det är SÅ mycket sämre :-)

Geddfish ♥ sa...

"En får va gla att en ble som en ble, när en inte ble som en sulle." Skaraborgskt uttryck.

Jag känner mig väldigt fräsch, pratsam och gestikulerande, barnslig och nyfiken. Men det är klart, även om kroppen har samma storlek S, så har den sjunkit ihop med 8 cm och vridit sig mycket dumt. Hår, ögonbryn och ögonfransar har glesnat. Lite jobbigare att cykla fort. Syn och hörsel, you name it.

Men herregud, min äldste son fyller 50 i juni och det gjorde ju jag nyss också, so what?
Trevlig fredag!

Johanna sa...

Hälsan är verkligen viktig. och den kommer jag alltid rå om nu. Jag ahr lärt mig min läxa, tog bara 36år....

Ja detta var match nummer 2 för Hugo, han var med en CL-match för 1,5år sedan och då gilla han det typ 10min. Nu mycket mer, men vi tittar mycket hemma med. Även om han ofta håller på båda lagen och domarna haha

ja vi får se om det blir en handbollsspelare av honom, eller fotboll, men med fotboll är väl risk jag pajar mitt knä igen, då är handboll bättre... och inomhus haha

Annette sa...

Jag tycker som du om en hel del, bland annat att jag insett att man inte kan ta hälsan för given. Jag skall nog svara på de här frågorna jag också om en stund. Ha en fin helg, nu väntas upp emot 10 plusgrader!

nalta norrland sa...

Om man bara har hälsan i behåll ja då är det där med åldern mindre viktigt, jag har två fastrar som är 89 respektive 92 år och de är hyfsat pigga och hon som är 92 är väldans aktiv.

Just idag känner jag mig äldre än äldst ;-) skröplig och klen.

Paula sa...

Haha, härligt med en sportigt klädd BP! Gärna med färg också har jag förstått! Jag klär mig också i mycket färg, min lillasyster går alltid klädd i svart...så olika kan man vara. Men visst finns det ju en del reservdelar, nya höftleder, knäleder, osv. men med ryggen är det nog värre. Så du tycker vi inte har något gemensamt? Jorå, vänta bara ska du se...Tänk om vi skulle switcha liv du o jag en vecka? Du bor i mitt lilla pörte i glesbygden och jag bor åter i stora hufvudstaden? Skulle vi klara av en vecka? Vete tusan, men jag skulle nog bita ihop det kan jag lova. För det vore ett spännande experiment. Ha nu en fortsatt fin fredag, det ska jag ha

Steve sa...

Martin Jensen. Där ser man, åren har sprungit ifrån även mig.

Anki sa...

Har aldrig hört tals om någon Martin Jensen! Måste väl inse att jag börjar bli gammal!
Om jag inte visste hur gammal du egentligen är så skulle jag aldrig tro du var en dag över 30!

Svar: Barnbarnen är bloggdresserade sedan de var små! :)

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Har aldrig hör om honom heller :D. men får väl även erkänna att jag knappt vet vilka som medverkat i melodifestivalen, idol eller talang heller hehe ;)

Johanna sa...

Hugo säger tack för grattiset :)

Hugo är verkligen smart, han försöker utnyttja situationen till max, vilket är fullt naturligt. Och det är bra han gör det, för då vet vi han mår bra. :)

Hanneles bokparadis sa...

jag känner mig precis som 65 och halvt åring:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/02/fem-en-fredag-aldern-ar-bara-en-siffra.html

Ingrid sa...

Martin Jensen har nog inte varit på Gotland och om han skulle ha varit det så har jag missat det. Jag missar ofta den typen av artister av någon konstig anledning. ;)
Det kanske har med åldern att göra?
Ha en fin helg!

Eva Trillian sa...

Ju äldre man blir desto klarare blir det vad som är verkligen viktigt - som hälsan; utan den är inte mycket annat något att ha, liksom!

Elisa sa...

Jag ska erkänna att jag inte heller har någon direkt koll på Martin Jensen, och då tycker jag ju ofta att jag har rätt bra koll. ;D

Såna där buffaloskor hade jag i högstadiet, men så ung känner jag mig inte längre i alla fall, haha.

Guldkryckan sa...

Bara benämningen DJ är ju för mig främmande..jovisst...jag vet vad det är men ändå ;)
Riktigt gammal kommer jag väl aldrig att känna mig, genom att umgås med yngre människor behåller jag nog mitt barnasinne, en löneförmån på kneget...skattefritt...det du ;)

Tillönskar dig en fin vecka nu. :)

Christian sa...

Kul lista, håller helt med att ålder enbart är en siffra....
Gammal (eller ilsken kanske är bättre) känner jag mig egentligen bara när jag förväntas klara av alla tekniska moderniteter typ sms parkering mm mm