fredag 8 februari 2019

Fem en fredag - Vecka 6: Minnen




På vilket/vilka sätt ser du tillbaka på dina minnen?
Till och med 2008 gjorde jag detaljerade fotoalbum med bilder, handskrivna texter, sparade biljetter, kartor, visitkort, broschyrer och tidningsurklipp. I juni 2008 fick jag min första ”riktiga” digitala pocketkamera. Nu ligger alla minnen osorterade i fem mappar på datorn. Å japp, jag har två backups.

Vad är ett minne från när du var 10 år?
Att jag hängde jämt med min ett år äldre kompis Ruth samt två killar som var två år äldre. Vi var ganska busiga kan jag säga.

Vilket minne värdesätter du mest?
Fotbolls-VM 1994 på plats i Los Angeles.

Hur minns du din barndom?
Min barndom var lycklig trots en uppfostran med klara och tydliga regler, till exempel läxor först, lek sedan. Då uppskattade jag kanske inte alltid när mina föräldrar sa nej vid vissa i mina ögon illa valda tillfällen, men senare i livet var jag mycket tacksam för uppfostran jag fick.

Är du glömsk av dig?
Säg som så - ibland underlättar det med ett selektivt minne;-) Är egentligen inte glömsk när det gäller ”viktiga” saker till exempel läkarbesök och möten. Däremot har jag börjat med inköpslistor för grejer som inte ingår i ”vanlig” veckohandling, exempelvis schampo, tvål, WC Duck, Svinto, Yes, tandpetare och mellanborstar.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. De visar den häftiga bergkulverten mellan Danderyds Sjukhus och patienthotellets restaurang. I ena änden finns den läckra orangea väggen med en vacker glasutsmyckning. DS.

11 kommentarer:

Ditte sa...

Bilderna piggade klart upp denna fredag.Och apropå minnen så minns jag att jag sett dessa kulvertar.
Roligt att läsa om dina minnen och vilken upplevelse att var på plats 1994 på fotbolls VM i LA. Klart du minns det. Med glädje förstås. Känner igen mig i en del av dina svar här. Ja, inte VM då och lite annorlunda på fråga ett. Har nog sorterat lite mer bland de digitala bilderna. Är ju inte så ofta jag tittar på dem. En del dagböcker från längre resor har jag. Från 1981 när vi hämtade döttrarna på Sri Lanka till 2005 och vår jorden runt resa. (Totalt åtta böcker men i dem inga bilder)

Ama de casa sa...

Verkligen läckra bilder! :-)

Sen snart 10 år är bloggen ett alldeles utmärkt sätt att minnas minnen för min del. Sen har jag ju det eminenta bildarkivet, men att det finns är ju inte min förtjänst. Ja, "en och annnan" bild har jag tagit, men att det ligger där så utomordentligt sorterat. Tack Anders!

Jag hade också en lycklig barndom, men var såklart arg på mamma ibland när hon sa nej till saker. Som när jag ville köpa en doberman pinscher-valp som en gubbe sålde från en bagagelucka utan för Folkets Park, eller när jag inte fick åka och tågluffa sommaren när jag var 13 :-)

Du är en av dom minst glömska personer jag vet! Åtminstone när det kommer till vad du har läst i bloggar. Du slutar aldrig att förvåna mig där. Handlingslistor har vi ibland, men borde nog ha det oftare. Det händer att vi ska gå och köpa tomater eller nåt annat och kommer hem med en himla massa grejer utom just det som vi skulle köpa.

Kul lista igen! :-)

Elisa sa...

Vad kul att ha varit plats på fotbolls-vm! Just 94 förstår jag måste ha varit speciellt. :D
Ja, jag håller med vad gäller tacksamheten över den uppfostran jag fick. Är glad att regler fanns som jag idag vet bara var för mitt bästa. :)

nalta norrland sa...

Minnet är en märklig historia ju äldre vi blir så minns vi mer av vår barndom 😊
I alla fall upplevde jag det med min far som på slutet gärna berättade om händelser från det han var fem, sex år och fram till det han var 30, jag har t ex aldrig hört någon historia om hur mina föräldrar träffades.

Vissa av de tv serier dom går på c more brukar dyka upp på 7an som t ex Maria Wren - Gotlands polisen... och som jag berättade tidigare även tv serien Harry...

Paula sa...

Hej, när jag som ung var ute o reste då samlade jag också på små biljetter och kvitton och allt möjligt. Jättekul att ha kvar i albumen tillsammans med fotona. Min stränga mamma var alltför principfast för min smak, vi var i luven på varandra varenda dag...Tyvärr gick hon bort innan jag hann lära känna henne som "vuxen". Jag har försökt uppfostra min dotter på ett annorlunda sätt. Hur länge har du bloggat? Trevlig helg, vi lär höras på söndag!

Susjos sa...

Coola bilder från DS, där har jag ju inte varit så ofta!
Härliga svar på frågorna! Minnet från när jag var 10 år är tack vare foton från min födelsedag. Hade kalas och mamma kokade korv och hade bakat tårta och jag hade flera kompisar på kalaset.
Minnet jag värdesätter mest måste vara när jag födde mina barn, första gången var jag nog i chock, men andra gången var en kick!
Kram och trevlig helg!!!

Anette sa...

Precis som du gjorde jag fina album, fulla med minnen och foton, fram till 2009.
Barnen älskar att gå igenom dessa gamla album och det gör jag också.
För mig får bloggen över åren i Bangkok bli som ett stort album.
Bilderna från kulverten är sannerligen läckra, så borde alla kulvertar se ut.

Mias Mix sa...

Båda bilderna är otroligt läckra! Så oranget!
Ja jätterolig utmaning. Kul att läsa olika svar. Förstår att fotbolls-VM står högt i kurs hos dig!

Eva Trillian sa...

Häftig kulvert!
Gav mig inte på Fem en Fredag förra veckan - annat kom i vägen :) men jag njuter av att läsa era andras tankar och minnen! :

Annette sa...

Så kul att läsa! Och vilka foton! Det gäller att ha kameran med sig när sådana här tillfällen dyker upp.

Emma, Sol som sol? sa...

Vilket läckert foto, det guldiga!

Vad i hela friden är en mellanborste? Vilken var före och vilken var efter?