tisdag 26 februari 2019

Weekly photo challenge: Vecka 9 – ”Vis”

Ett riktigt svårt tema tycker jag, då ”vis” inte är det lättaste att visualisera. Jag menar jag har ju inga bilder på de tre vise männen och inte på Dalai Lama heller precis. Så jag beslutade mig för att bjuda på tre dagsfärska bilder som ”bygger” på sätt och vis, som på sätt och vis även kan betraktas som röd tråd;-) Enjoy!


På sätt och vis tycker jag att det faktiskt är riktigt roligt att Teknikmagasinet fortfarande säljer kultiga Rubiks Kub som uppfanns 1974, alltså för 45 år sedan. En riktig klassiker med andra ord.


Bokrean började redan i slutet av 1920-talet då bokförlagen ville få sålt sina restupplagor. Idag pratar vi inte restupplagor längre utan andra sortering av böcker. Himla synd. Men på sätt och vis är det fortfarande ett event som man (läs: jag) bara måste gå på.


Dagens höjdare. Kolla bara vad nästan 10 plusgrader och sol kan göra med nollåttor! Tycker att bilden på sätt och vis är symptomatisk för vårt beteende så här års. Och att sola på det sättet den 26 februari måste vara rekordtidigt. Kolla även kvinnans vinterstövlar och mannen som luftar ”högerfoten”. Vis av erfarenhet vill jag dock inte skrika hurra än. Har upplevt snöfall såväl i maj som i juni. Men jag njuter med två lyckliga och soltörstiga pensionärer.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.


Flera bidrag till temat hittar ni här.

26 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! UNDERBAR tolkning! Eller om man tittar på sista bilden - överbar tolkning ;-)

Det där med Rubiks kub... Vi lyckades ju hamna på VM i detta då när vi råkade vara i Las Vegas samtidigt som min bästa barndomskompis son deltog där. Hur stora är oddsen för det, liksom? :-) Jag var impad. En kub är faktiskt inte bara en kub, om man säger så. Och vissa löste den med fötterna :-)

Härlig tolkning!

Nu har jag lite att fundera på till på söndag. Jag vill ju inte härmas, men jag kommer ju alltid sist. Jag frågar igen - du kanske kan flytta skyltsöndagen till måndag? ;-) :-D

Geddfish ♥ sa...

Jag har redan mitt bidrag klart, så jag kan tjuvkika och håller med om att det inte var lätt att hitta nån bild.
Så lättklädda var inte folket i Lidköping, men tischa, såg jag ju.
Böcker är visdom, så visst funkar det!
Rubiks kub, den har vi haft några hemma. Barnen var experter.
Du har klarat temat med glans!

Beppan sa...

Där satt veckans klurigaste inlägg!
På sätt och vis är jag inte överraskad... :-)

Susjos sa...

Det gjorde du på sätt och vis alldeles utmärkt!
Är det sant att sista bilden är från idag? Jösses, hade ni verkligen "bara" 10 grader i Täby idag?
Rubiks kub har varit med ett tag, och inte är jag duktig på den alls!
Böcker är visdom som Gerd skriver, smart drag av dej, och bokrean är alltid kul, fast vi behöver inte få hem mer böcker i vår lilla lägenhet, haha!
Ha det gott!

nalta norrland sa...

En kubiks kub fick Elin i julklapp av mig.

Bokrea, yes jag har fyndat idag här hemma på ICA.

30grader i februari... om inte riktigt så varmt, men det ser onekligen ut som de njuter :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, vet nesten ikke om jeg skal bli gla´eller trist av motivet ditt. Deilig med varmen på et vis, men i februar virker det ikke rett!
Kreativt innslag - det komplimentet skal du i alle fall ha ;:OD)

KajsaLisa sa...

Herregud 45 år och jag som inte löst den än. Bokrean besökte jag idag. Sista bilden var underbar och han är inte vinterlikblek så han har tydligen förberett det här på en varmare plats på jorden.
Själv kämpar jag fortfarande med mitt bidrag.

Helén sa...

Vilken härlig tolkning av temat som jag själv inte har en aning hur jag ska tolka :-). Den sista bilden är verkligen kul och visar exakt hur vi svenskar beter oss så snart vi får lite sol och värme. Men som du säger, så har nog inte vintern sagt till än. Tur vi lär oss av erfarenheterna och blir lite visare med åren :-).

Anki sa...

På alla sätt och vis en suverän tolkning!

KulTur i Natur - Tony sa...

Tycker du lyckades bra med temat.

byblixtra sa...

Rolig tolkning på "Vis" som är ett lite klurigt tema och som du sett så tog jag en enkel väg. ;-)
Men nästa veckas tema...brons, är ju ännu klurigare. Så känns det då nu i alla fall.

Violen sa...

Toppentolkning! Den har du klurat ut riktigt bra!

Husbilen-Ellen sa...

Vilket härligt inlägg! Sista bilden var verkligen knorren över visheten!!

amo sin blogg sa...

Mesterlig tolkning !!
SÅ menge fine idèer du har her.
Ekstra morsomt bilde til slutt.
Ha ei fin veke vidare.

Klimakteriehäxan sa...

At döma av mannens hudfärg att döma har han grundat i varmare klimat - tycker inte det verkar jättesmart att köra så avklätt i februari. SÅ hett är det väl inte?

Margareta sa...

Din tolkning är suverän. Rubiks kub och då tänker jag alltid på en klasskompis som varit världsmästare i den någonstans när den kom ut, ett år yngre men hoppade nog över någon klass. Bokrean, var en av mina "högtidsstunder" en gång men numera så glömmer jag bort den då jag oftast läser böckerna i plattan. Din sista bild är super, så mycket intressant att se och så där i februari i Sverige! Själv kan jag snart sitta så men lovar att det inte blir i Sverige.

På sätt och vis är den bilden jag och min sambo snart. =)

Paula sa...

Men det här gick ju strålande! Fast någon hejare på kubiken har jag aldrig varit. Min hjärna går i baklås...Tur att gubben och gumman passade på att sola sig, här utlovas snö och minusgrader bortåt helgen. Det kan inte bli vår i februari, fast nog har jag också njutit av soliga dagar, inte kan jag hymla om det. På så vis är det faktiskt. Skidåkarna på VM idag var också lite speciellt klädda, vissa hade bara nummerlapp på överkroppen! Kul tycker jag som gillar att dregla över spelande biceps...

Margareta sa...

Apropå dina funderingar:
När jag och min vän startade vår fotogrupp bestämde vi oss för vi bara skulle vara kvinnor av fler anledningar. Jag är med i en annan fotoklubb också där det är variation så jag får allt om jag vill. =) Varför det bara är kvinnor i poesigruppen vet jag inte. Ja, inte blir jag gammal hade nu önskat att det var två år till jag fyllde. Har blivit född under fel år. Nej, visare blir jag absolut inte heller men kanske har jag större erfarenhet, förhoppningsvis.

Stare Ström sa...

Jättebra tolkning!

Christian Lehmann Gisler sa...

Det var vist av dig att visa lite blandad kompott...
Bokrea är som sagt ett måste, även om den där riktigt stora tjusningen har försvunnit pga billiga böcker på nätet och ganska uselt utbud i butik de sista åren, men handla, det gör jag ändå.
Har fuskat lite och beställt på nätet, exempelvis ett gäng tyska böcker, på tyska......

Carita sa...

Mycket bra tolkningar. Den där kuben behöver man vara vis för att klara.
Ålderdomen ger en viss vishet, eller borde ge det :-D
För att inte tala om böcker!
Du har jobbat bra med ditt bidrag!

Mias Mix sa...

Trots bristen på vise männen lyckades du ju fantastiskt bra! Underbar sista bild! Det gäller att njuta av de varma härliga solstrålarna!

Trollet sa...

Älskar sista bilden även om hela tolkningen var fin

"LillaSyster" sa...

Sista bilden det ser ut som om de varit och grundat lite utomlands =) Men vad härligt det är med vårsolen....jo, jag har som du upplevts snö i juni 1981..... Kuben mmm nostalgi och klurig att lösa. Ha en bra lördag =)

Susanne ❤️ sa...

Vilken kanontolkning, så bra trots att denna ggr var riktigt svår .
Tack för att du är med
KRAM

Anni sa...

45 år gammal redan! Hur gammal är inte jag då?