söndag 24 februari 2019

Skyltsöndag #198

Jo då, det närmar sig 200 Skyltsöndagar:-) Som ni ser håller jag på att ladda upp, och skyltskörden blev faktiskt riktigt bra den gångna veckan. Eller vad tycker ni?!


Skulle aldrig falla mig in att köpa alkoholfri öl eller vin för den delen. Då dricker jag hellre vatten. Men så är jag ju ingen "nanny" heller. Ölen som till synes bryggs av en hund bör vara perfekt för en barnflicka som ju helst ska vara nykter när hon passar barnen;-)


Den här kudden var jag nära att köpa faktiskt. Har man ett ryggelände eller annan sjukdom så är den extremt passande. Eller vad tycker du Åsa!?


Den här meningen som maken höll på att såga totalt - "svengelsman" som han är - tyckte jag var riktigt fyndig. För visst läser man ”for beautiful moments” om man inte tittar en gång till.


Veckans höjdare: Gapskrattade när jag såg den här skylten. Den satt vid en gångväg, inte vid en gata med bil- och eller cykeltrafik. Alltså pappan med barnet anpassar hastigheten till personer som går på kryckor eller har rullator. Eller om det är tvärtom. Hur f*n anpassar man hastigheten till andra fotgängare;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.
Alla skyltare hittar ni här.

22 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Kommer inte ihåg om jag testat den men många alkoholfria är rätt bra. Carlsbergs räknas inte in i dom.
Anpassa hastigheten, ser du inte att pappan ligger i omkörningsfil fast det är trångt. :)
Varit borta ett tag men nu är jag tillbaka länkar upp dig.

nalta norrland sa...

Trots jag sällan dricker alkohol eftersom det inte funkar ihop med mitt dagliga tablettintag så har jag faktiskt aldrig druckit annan alkoholfri dryck än glögg ;-)
Jag väljer kolsyrat vatten om jag ska dricka nått speciellt till maten då vi äter på lokal.

Kudden YES *tummen upp* :D

Som jag tidigare sagt Du är fantastiskt duktig på att finna skyltar.

Geddfish ♥ sa...

Aldrig i livet jag köpte alkoholfri öl eller vin, nähej! Då får kranvatten duga!
Jag läste också fel på koppen, haha.
Det där med pappan och barnet. Var hittar du att de ska ta hänsyn till rullatorer eller kryckor?? Fattar inte den.
Rejält och bra skyltat!

PS. Torget i Lidköping var mest för barnen, denna dagen igår. Att de tog bort avspärrningarna tidigt betydde att folket redan hade flytt sin väg till Arenan, där Mellon höll till, alltså en bra bit bort.
Jodå, jag har allt kollat Susjos inlägg, även på hennes FB och Insta, och visst, hon gottar sig med gräddan. Jag visste redan innan vart efterfesten skulle vara. Jag tror de var nöjda med Lidköping. DS

Åke sa...

Det finns faktiskt rätt många goda alkoholfria drycker, jag vann en tävling hos Johanna och fick några fantastiska goda drycker som pris. Systembolaget har en hel del utsökta varar med. Ska man köra något fordon efteråt ska man absolut hålla sig till alkoholfri dryck :) "Lets stay in bed" kan ju betyda många saker ;) Fyndig text på sopptallriken helt klart! Skylten är inte EU anpassad enligt rätta krav tror jag... jag tror det är för dem med rullatorer, skateboard osv som måste föra sig, dessutom finns det ju joggare :) Klart du fick till en bra skyltsöndag!

Emma, Sol som sol? sa...

Det alkoholfria vinet de hade på systemet när jag var gravid var blä. Men det sägs att det alkoholfria ölet är riktigt bra.

Haha, den sista. Det är lite som att säga till ungarna att inte springa, det är en gågata!

Eller som jag när jag var luten. Vi kom till en sådan där trappa med lååånga steg. Åh, en springtrappa! sa jag och sprang. Och ramlade. J-a trappa!

Emma, Sol som sol? sa...

"... luten ... "? Liten, så klart.

Och nu är jag i kapp hos dig med!" Tar en blogg i taget att komma i kapp. Tar lite tid när tankarna varit vända mot annat och jag velat spendera all tid med mina föräldrar.

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Jag har druckit alkoholfritt under perioder men föredrar dock att få med lite alkohol i alla fall ;). Dock är alkoholfritt vin jättegott :D

Susjos sa...

Alkoholfri öl är väl sådär, fast Mariestads alkoholfria är riktigt gott!
Alkoholfritt vin minns jag att jag provade när jag var gravid, smakade inte alls gott!
Underbar kopp med soppa och fina ord. Hastighetsbegränsning bland fotgängare, hihi,skumt!
Kram från en mycket trött schlagerfirare!

nalta norrland sa...

svar Yes man kunde gå in i kyrkan, det har varit både vigsel, dop och högmässa där under helgen Wilhelmina Winter Weekend pågick och det skulle även varit dop i iskyrkan idag men då vädrets makter bestämde sig för att jäklas fick de lov att riva iskyrkan redan i fredags.
Eftersom det både blev plusgrader och började blåsa, det väntas stormbyar så var risken överhängande att kyrkan skulle rasa ihop och då kunde någon bli skadad.

Johanna sa...

Ja här laddas det upps rejält :) Jag har testat någon alkoholfritt vin men det blir sällan så gott som riktigt :)

Tyckte kudden var lite söt :)

Och jadu, det är viktigt man inte gå för fort som fotgängare, andra fotgängare kan ju bli sura.... haha :)

Ja vi hoppas vranjes skall ah lite god effekt:) Han kommer imorgon och stannar en vecka, sen är han fullt tränare från 11 mars.... blev ju lite knas när ola sluta mitt i...

Tack för du gillade min selfie :)

Klimakteriehäxan sa...

Jag tycker Carlsbergs alkoholfria öl är riktigt god! Ibland passar det med en öl till maten.
"Hastighetsskylten" är verkligen bra!!!

Klimakteriehäxan sa...

Eller om det möjligen var Mariestads jag druckit???

Ama de casa sa...

Åhå! Jubileum snart alltså :-) Undrar om jag har missat nån av dina skyltsöndagar? Jag minns i alla fall att jag började att skylta redan på Pumitas tid :-) Det ska nog i såna fall vara nån gång då jag var strand- eller skidbackesatt och utan internet :-)

Alkoholfri öl är väldigt vanligt här i Spanien och den är oftast dyrare än den med alkohol i, åtminstone på barerna. Det är nog därför jag aldrig testat den. Haha!

Jag läste faktiskt direkt det som stod på koppen och precis som du så tyckte jag att det var fyndigt :-D

Sista skylten var himla rolig! Men visst kan det behövas att anpassa hastigheten, speciellt när det är tant-blockar på hela gångvägen. Tanter är rent generellt "bättre" på att blocka hela vägar och trottoarer är farbröder. Allt enligt min icke-vetenskapliga undersökning ;-)

Härlig skyltning!

Anki sa...

Som alltid finns de bästa skyltarna hos dig!
Kudden är inget för mig - min onda rygg kräver rörelse - inte sängläge :)
Har aldrig smakat alkoholfri öl, men har två flaskor Mariestad stående för att testa vid lämpligt tillfälle :)

Johanna sa...

Tack för att du gillade min skyltsöndag! :) Ja det är kul att de gör något åt elskåpen, de är rätt fula i sig :)

Biggeros sa...

Ja, man kan ju undra om man har satt skylten på fel plats eller har ett överflöd av anpassningsskyltar....
Ja, jag använder mig ofta av svengelska när jag pratar med min engelska vän. Även spanglish. Kudden såg inte alls dum ut🤗

Paula sa...

Hej på dig, nu är jag på bloggrunda, den blev aningen sen pga andra åtaganden. Men detta är bra mycket roligare än styrelsemöte.
Paulig, du vet kanske att det är en finsk kafferostningsfabrik? I finland dricker man bara kaffe som är rostat där, tror jag.
Hundvin och pingvinvin, ja jag säger då det. Ja bara det smakar gott så, och dom inte använt respektive djur som smakjury så! Fast vin tycker min mage inte så mycket om. Smaklökarna däremot, de jublar.

Christian sa...

Kudden är en bra presentidé tycker jag, kaffekoppen läste jag rätt från början (språklärare som jag är), och den sista ....ja vem förvånas över något i dagens Sverige ?!

Anni sa...

For meaningful moments läste jag, men så dricker jag ju varken kaffe eller alkoholfritt öl heller ;-)

http://kraka.moah.se sa...

Alkoholfri öl är så mycket godare än lättöl som ofta är blaskig.
Nej, jag läste inte beautiful moments, men meaningful moments. :-)

Husbilen-Ellen sa...

Du hittar mycket roligt! Dagens hitintills största leende kom vid skylten för gående!!

Eva Trillian sa...

200! Wow! Pumita är säkert stolt - om hon håller koll ;) Hoppas allt är bra med henne!