onsdag 6 februari 2019

Laglydigt – nja


Jo då, nollåttaland har fått lite snö.



HSB levererar. Gatlyktan på innergården gav upp igår kväll. Redan idag bytte gulliga fastighetsskötaren Roffe lampan. Då det var plusgrader igår och sju minusgrader idag kan jag berätta att den vita varan delvis hade frusit till is. Så visst fick speciellt Roffe lite extra motion idag, både på stegen och på marken.

Fick mig ett gott skratt idag då jag läste en artikel i tidningen Metro som handlade om fem bilmissar som kan ge böter. Kan lugnt säga att jag inte varit speciellt laglydig av den enkla anledningen att jag inte ens kände till att man kan bötfällas för dessa fem punkter. Nu har jag klarat mig i nästan 50 år, så risken att jag kommer ändra mina vanor är så gott som obefintlig.

Snö på taket eller motorhuven ska sopas bort. Nej, det har jag aldrig gjort. Oooops! Men snön brukar vara borta efter två timmars parkering i Täby Centrums uppvärmda garage;-)

Oskrapade rutor. Nja, vindrutan, sidorutorna fram och bakrutan brukar var hyfsat isfria efter skrapning. Sidorutorna bak däremot, speciellt om det är is på insidan har jag inte brytt mig om att skrapa.

Igensnöad registreringsskylt. Japp, här är jag noggrann.

Igensnöade billyktor. Även här är jag laglydig, för jag vill ju faktiskt se var jag kör.

Böter vid översnöad hastighetsskylt. Enligt tingsrättens resonemang är det även bilförarens ansvar att ha koll på hastighetsbestämmelser. Eller som en Hans Nilsson uttryckte det:

- Man kan inte säga att skylten är översnöad. Sedan kan man ju alltid köra saktare.

Det mest korkade utlåtande jag hört.

Kände ni till dessa lag som kan ge saftiga böter och i värsta fall leda till indraget körkort?

PS. Bilderna har bara delvis nåt med inlägget att göra;-) DS.

15 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jodå. Dom flesta kände Trafikpolis-Ama till. Förutom det där att man tydligen måste gå ut och skrapa bort snön från hastighetsskyltarna. Men jag håller med lite ändå, man kan ju alltid köra saktare... ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

Jodå och visst har jag suttit och svurit högt åt dem som inte har sopat bort sin snö från bilen eftersom jag som ligget en bit bakom fått den på mig! Eller idioterna som skrapar ett titthål 10x10 cm på vindrutan och sidofönstren ... Kanske. Det viktiga är ju att se framåt, det vet ju alla!

Däremot tycker jag att den sista är för djävlig! Hur i h-e ska jag veta om det är 50 eller 70 på en väg jag aldrig kört på tidigare? En fd kollega missade sin uppkörning för att hon körde över heldraget som gömdes under under snön. Kontrollanten visste det, hon visste det inte. Om det är hela sanningen vet jag inte men det är inte OK.

Susjos sa...

Jösses, nej de där visste jag inte om!

Geddfish ♥ sa...

Jag kan ge sjuttan i trafikreglerna och det känns skööönt! Fast jag har nog skött mig tidigare. Jag har borstat av och gjort bilen körduglig, absolut. Om inte hade jag en Pusselbit pedant, som såg till detta.

Kul med lite jobbarbilder. Kanske jag ska bidra med något i morgon...

nalta norrland sa...

Vissa saker är mer viktiga än andra, så även bil och trafikregler.
Delvis kände jag igen detta, har sett tidningsartiklar nu under vintern om bilister som blivit bötfällda då bilen varit full av snö, då rutorna varit igenisade och sikten väldigt dålig samt detta med snö på lysen och regplåt.

Man får faktiskt icke skymma regplåten med uppvirad motorvärmarkabel,
vi som bor i Norrland har vanligtvis motorvärmarsladd/kabel med då vi är ute å kör... tillhör "vinterutrustningen" ;-)

Men det värsta är nog att folk fortfarande sitter med mobilen i handen och sms:ar medan de kör... häromdan höll jag på bli överkörd på Coop parkering då föraren i bilen satt å joxade med sin mobil.

Biggeros sa...

Ja, det mesta kände man till förutom att det ligger på mitt ansvar att ta bort snön på hastighetsskyltar🤔🤔🤔🤔🤔 Det skulle jag aldrig ta mig tid till att göra. Det är väl ändå trafikpolisernas ansvar tycker jag iaf. Visst tar jag bort snön från bak/ framrutan men sällan från taket. Nu var det så länge sedan jag var kontakt med snö. Ibland när jag hade väldigt bråttom så hann jag bara skrapa framrutan precis så jag kunde titta ut. Då var det bråttom 😁

Ditte sa...

Bra hantverkare ni har! En eloge!
Vad gäller snö på taket eller motorhuven har jag nog inte ögnat mig åt att ordna det. Men här i stan har det sällan varit fråga om meterhög snö direkt. Och någon decimeter kan ju inte störa. Och snön blåser ju dessutom bort av vinddraget. Jag kände heller inte till att det är min skyldighet att borsta va hastighetsskyltarna längs vägen. Tänk så ofta det då skulle bli kö här i stan. Och med olyckor till följd av bilar som är parkerad epå körbanan- Hur tänkte man här?Inte alls...Uttalandet var mer än lovligt korkat.

Eva Trillian sa...

Hade koll på 4 av 5 - det är ju inte dåligt. Men ... det där med hastighetsskylten? Va? Då tas det ju för givet att man alltid kör där man kört förut? Vinter = inga nya vägar, ingen äventyrslust? Knäppt!

Anki sa...

Läste nyligen en liknande artikel om vad man kan bötfällas för - ja. utom det där med hastighetsbegränsningen.
Väldigt irriterande att åka efter någon som inte sopat bort snön från biltaket och få det på motorhuven, framrutan ... grrrrr!
Duktig fastighetsskötare ... bra jobbat!

Svar: Beträffande sandningen så är det inget som angår kommunen - vår väg är en vägsamfällighet och sköts av föreningens medlemmar. Har redan klagat på både det ena och det andra, men utan respons - ja, förutom att vi nu inte får sandat då - det fick vi förra året.

Steve sa...

Bra fastighetsskötsel av HSB-Roffe.

Det där är väl rätt självklara trafikregler tycker jag. Sedan är det en annan sak att de så sällan tillämpas.

http://kraka.moah.se sa...

Jodå, jag känner väl till dessa och är noga med att följa dem. Köpte till och med en borste till min son här om dagen. Han har snöröjt med händerna, men det kändes onödigt.
Nej, man behöver inte gå ut och röja trafikskyltarna. Men man ska känna till hastighetsbestämmelserna och följa dem. Moderna gps-apparater håller väl koll på det har jag för mig. Själv använder jag google i mobilen och då får man hålla koll själv på annat sätt.

Idag har vi plusgrader här igen. Är så trött på dessa väderkast.
Ha en bra torsdag!

Eva på Seniorvinklat sa...

Nollåttaland tycker jag var väldigt fyndigt!

Carita Liljendahl sa...

Läser din blogg men har haft stora problem med att kommentera hos dig och Geddfish. Rutan öppnar sig ibland, den här som jag skriver i, men sedan då kommentaren skickas tar det för lång tid för blogger att svara...
I dag ser jag inte dina bilder heller :-(

Freedomtravel sa...

Lätt att missa något av det där! Jag är annars mest rädd att vi ska få p-böter. Lappen ska ju vara "väl synlig" och det är ju svårt att lyckas med. Om de var mänskliga skulle de ju ha förståelse, men ibland blir man osäker ... Här i marinan får vi för övrigt p-böter var och varannan dag, trots att vi betalar in månadsvis ... (Alltså vi överklagar ju och ofta vinner vi, men det tar tid och energi.)

byblixtra sa...

Jo, jag kände till att man kan få böter för att man inte sopat av bilen eller skrapat rutorna. Det där med hastighetsskyltarna var ny...det är inte ofta de är översnöade ens i Norrbotten men det kan säkert hända. Det kan vara lite kul att se de som varit lata med att sopa bort snön från biltaket och kommer till första korsningen och bromsar så att all snö från taket hamnar på vindrutan. :-D Då blir det tvärstopp och de måste ut och ta bort snön.