onsdag 6 juli 2016

Spontanfotboll


Tjejen deltar i spelet, men bara om det spelas på gräs. (Typiskt tjej;-) )


Här turas barnen om att pricka - nej inte en fönsterruta - utan en viss tegelsten på husväggen. Smart, precisionsskytte!


Här är det inkast som Ibrahimovic tar hand om. (Bilden är jag väldigt nöjd med. Snygga färger.)

Spontanfotboll ser man tyvärr alldeles för sällan nuförtiden, åtminstone i stor-Stockholm. I det här inlägget skrev jag om grannen som berättade att h*n kommer att få ”en massa barnbarn hit nästa vecka, då blir det liv i luckan”. Barnen – tre pojkar och en flicka - anlände i söndags. Sedan dess har gänget spelat spontanfotboll på innergården varje kväll. Dessutom har de lockat till sig några lokala förmågor också, inklusive en liten pojke som försökte sig på att kicka bollen med rullskridskor på fötterna (se bilden ovan). Så japp, det har blivit liv i luckan, ett väldigt positivt sådant tycker jag. Den enda förmaningen jag hittills hört från grannen (när barnen kickar boll) är ”Akta fönstren”. Klart godkänt tycker jag med tanke på grannens högljudda verbala diarré i andra sammanhang.

Portugal-Wales
Första stycket av det här inlägget är riktigt bra, tycker ni inte det - som inledning till den här texten alltså!? Jag menar jag kan ju inte låta bli att också skriva några ord om den första semifinalen i EURO 2016 mellan Portugal och Wales klockan 21:00 ikväll. Håller såklart på Wales. Inte bara för att jag gillar underdogs utan för att laget stundtals spelat riktigt underhållande fotboll. Portugal har hittills underpresterat och inte vunnit en enda match under ordinarie 90 minuter. Jag tror faktiskt på att Wales kan skrälla ikväll. Så håll tummarna!

24 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Asfalt är inte kul att ramla på ovett kön, sen spelar också killar helst på gräs, (typiskt proffs :) ) Du fick till bra bilder uppifrån.

nalta norrland sa...

Härligt att se att även storstadsbarn utövar någon form av utelek :)

Unknown sa...

Håller tummarna! Gillar spontanfotbollen och själv, ja själv lyssnar jag på Elvis Presley, mmmmmmmm.
/Kiki

Emma, Sol som sol? sa...

Tjejen verkar ju vara den borna domaren/ledaren/ägaren/läraren/administratören eller vad det nu kan kallas i sparka på rund tingest-sammanhang.

Jamen titta på henne! Hon står där med blocket i handen medan de andra springer/åker runt som idi.. vettvillingar. Smart tjej!

Shannara sa...

Håller en tumme hårt! 😉

I helgen blir det huvudstaden för oss, utan de fem små... Håll en tumme för bra väder då!

Comsi comsa sa...


Smart tjej! 😉
Nu har en halvtimma gått och det står 0-0 men vi håller tummarna 🖒🖒 för Wales...
Kram ⚽❤

Susanne sa...

Härligt när det är positivt livat på gården. Jag håller på Wales, bara därför ;)

Ditte sa...

Det började bra fotbollsmässigt redan i morse när jag såg bloggvännen "Lena i Wales" på SVT "Gomorron" där hon pratade om Wales och lite om fotboll. Men jag vet att hela Wales idag är hoppfulla och många med dem. Och nu efter 38 minuter så är det ju jämt spel. Och Wales klarar sig väldans bra.
Kul med spontanfotboll på er gård. Jag ser det ofta här när skolorn aär i gång, men inte just nu i semestertider. Bilden med Mr I är superläcker och inte bara färgerna...
Gillade första bilden också, mmånga aktiviteter på samma gång. Tjejen verkar dock dela ut stilpoäng till grabbarna. Hon har koll....
Vad gäller grannen är det ju bra om barnbarnen piggar upp i området och att hon håller sig lugn. Vore inte lyckat om hon la sig i spelet.

Geddfish ♥ sa...

Bra dokumenterade foton och framåt tjej, mao fina barnbarn till mobilprataren! Praktexemplar!
Håller på Wales. Såg bloggaren Lena i Wales på TV i morse.

Husbilen-Ellen sa...

Härligt se barnen leka och inte bara sitta vid datorn.

Ama de casa sa...

Mina hållna tummar hjälpte inte...

Anders har pratat en del på sistone om den spontanfotboll som han spelade på den tiden det begav sig. Och den tiden var inte ifjol kan man säga ;-) Dagens ungar verkar inte syssla med sånt har vi konstaterat - kul att bli överbevisad om att vi hade fel där :-)

Eva Trillian sa...

Att vara "typisk tjej" KAN ju vara att vara smartare - i det här fallet håller jag på gräs-spelaren!
Portugal vann alltså ... blev tvungen att kolla upp det ;) orkade inte se hela. Så, nu är det inte mycket kvar av EM. Har det inte gott ovanligt fort?

Steve sa...

Kul inlägg och trevligt att se att det spelas spontanfotboll även idag.
Jag ser att tjejen tagit på sig coachrollen när hon står där med "taktikblocket" i handen och delar ut order.
Synd på Wales igår, men dom var numret för litet. Med Aaron Ramsey på plan så tror jag att matchen sett annorlunda ut.

Efter Sverige, Island och Wales så kommer jag nog nu att hålla på Portugal.

Barnbarnet Alice som är hos oss den här veckan såg ditt inlägg och blev intresserad av dina bilder. Hon undrade om dom var tagna från en drönare. Dagens ungdom!

Carita Liljendahl sa...

Tycker tjejen är tuff som har sina krav :-)
Sällan spelas det på asfalt annars.
Kul med bilder från miljö jag tror mig känna igen!

cat sa...

Vad härligt att det fortfarande finns barn som leker utomhus! Mycket läcker sista bild. Så härlig grön och coolt perspektiv :-)
Vilken tur att grannen inte lider av orddiarré just nu ;-)

Kolonilotta sa...

Härligt att se att det fortfarande finns barn som leker ute! :)
Eller så flyr dom från den skällande "barnvakten"! 😂
Jsg gick och la mig efter första halvlek. Och når jag vaknade såhär jag att resultatet stod sig. Synd att Wales inte kom till skott så att säga.
Portugal levererade när det gällde till slut. Extra kul var det ju att Sverige i form av fotbollsdommare fick vara med i semin.

Stare Ström sa...

Kul med ungar som rör sig! Avancerat att spela med inlines på sig!

Guldkryckan sa...

Är ju mest i förorterna spontanfotbollen existerar tycker jag mig ha märkt.
Alla barnen i stort sett på kneget sysslar med det där...tjejerna också om nu nån trodde annat :)

Det är kul med barn, åtminstone på fritiden och så länge jag slipper ha nåt ansvar för dem ;)

Ska nog ta och se om frugan tillåter mig se matchen ikväll...åtminstone tills jag slocknar på soffan efter cirkus 13.3 minuter ;)

Ha en fin kväll Bp.



Anki sa...

Klart de ska spela på gräset - heja tjejen!
Är tillbaka i bloggvärlden efter hemkomst från en tur med husbilen...

Days by Johanna sa...

Hade nog med hållit mig till gräset, skönare och trilla där :)
Så skönt grannen inte för så myckte liv mer än akta glasen.

Synd inte Wales klara det igår, hade hellre sett dem än portugal i final! Kan bli en spännande match ikväll tror jag.

Ja Hugo sov till 8 idag med, så skönt så skönt. Han har verkligen förstått att det är semester nu haha

Anita Malta sa...

Matchen har ju redan varit så att hålla tummarna är känns lite meningslöst och hur det hela gick har jag ingen aning om men hoppas det gick din väg :-D
Ja, sista bilden är verkligen färgstark :-)

FREEDOMtravel sa...

Trevligt att se barn utan en iPad :)

♀ Sara Ben's ♀ sa...

hahahhaha att pricka en tegelsten i väggen har jag aldrig gjort när jag var liten xD Låter kul och svårt x)

Bilderna i detta inlägg var väldigt bra. Älskar att de är tagna uppifrån ^^

LissenTo sa...

Gillar när barn leker, samspelar och är utomhus