torsdag 14 juli 2016

Förälskelse

Sedan idag är jag förälskad på nytt. Japp, det är jag. Nej, jag har inte lämnat maken och hittat en ny, utan jag föll pladask för bostadshusen i Norra Djurgårdsstaden. Med tanke på hur ofta och länge jag har klagat och gnällt över alla tråkiga, fyrkantiga skokartonger som kallas nybyggen i stor-Stockholm, måste jag säga att jag idag hade ett fånigt leende på läpparna under hela promenaden. Äntligen en i högsta grad levande ny stadsdel som är en estetisk fullträff i alla avseenden. En fröjd för ögat helt enkelt. I’m in love:-) Hoppas ni delar mina känslor! Vill ni veta mer om Norra Djurgårdsstaden hittar ni mer information här och här. Om ni vill se fler bilder är det bara att säga till!


Läckert!


Kolla balkongfronterna på det högra huset. Mums! Ingen av byggnader liknar en skokartong


Det här huset var något alldeles speciellt. Har aldrig sett något liknande förut. Byggnadens fasad är nämligen klädd med zinkplattor. Tänk er en klarblå himmel och sol. Vilken effekt!


Yummie, yummie!


Den rostiga pelaren är såklart helt i min smak. En cool kontrast till det skymtande trapphuset bakom.

Hälsar på hos er under kvällen.

9 kommentarer:

Stare Ström sa...

Äntligen! Visst går det att göra kul höghus!

svar: Det var röd plupp på de flesta konstverken, trots att några kostade 130 000 kr ca.

Emma, Sol som sol? sa...

Kul när man ser byggnader som är lite utöver de vanliga! För några år sedan (om det är 10 så kan det säkert stämma, har nollkoll!) byggde de upp hus utmed Essingeleden och de är så otroligt fula, det är liksom bara början på alla negativa ord jag kan hitta. Hua!

Guldkryckan sa...

Alldeles förbaskat snyggt...verkligen.
Så ofta man ser byggen med trista jäddra skokartonger.
Säger bara: Usch!!!

Sugen på att flytta Bp? ;)




SV: Playa del Inglés bor vi i...under uppbyggnad området vid vårt hotell tydligen...det märks.
Men det är helt ok ändå, 15 min promenad ner till stan.
Me like :)


Ha de bäst Bp.

Comsi comsa sa...


Nu blev jag också kär, jag har missat dessa fina hus...

Kram ❤

Ulla Maria sa...

Hus som är härliga att skåda. Vilket bevisar att det inte alls behöver vara trist, tråkigt och likformigt där man vill ha plats för många lägenheter. Hoppas många arkitekter och stadsplanerare ser och tar efter.

KajsaLisa sa...

Jättesnygga fasader, får nog kila dit med kameran någon dag.

Meta sa...

Så häftiga tänk att det finns arkitekter som vågar sticka ut det vill vi ha fler av.
Ha nu en bra fredag
kram Meta

Ditte sa...

Visst är husen här läckra! Dina bilder är jättefina och visar verkligen hur modern arkitektur kan se ut är den är som bäst i dessa sammanhang.
Har varit här då och då och sett byggnaderna växa fram.
Tyvärrr känns området lite "off" med dkommunikationer och service men kommer det att fungera så blir det ett toppenområde. Har vänner som tillfälligt bor där och precis som i Hammarby Sjöstad så är skolor, butiker och barnomsorg efter.
Inte hade man här heller tänkt sig så många barnfamiljer...

Ama de casa sa...

Kul med annorlunda hus, men jag gillar ännu bättre när dom bygger i gammal stil. Och då menar jag såklart inte i 1970- 1980-tal :-)