torsdag 28 juli 2016

En (ful) fisk eller två



På torsdagar levereras färsk fisk till den lokala ICA. Ja, nyfångad är den ju inte direkt, men ändå. Idag hade affären bland annat fått in röding, forell, makrill och den där saken som ni ser på bilden ovan. Tyckte att killarna på fiskavdelningen gjorde ett så fint jobb med att lägga upp firrorna på ett tilltalande sätt att jag tog fram kameran, böjde mig över disken och tog ett kort.

Gissningslek
Den trevliga mannen som precis som jag väntade i kön kommenterade mitt fotograferande och höll med om att just fiskavdelningen på ICA i Täby Centrum är något utöver det vanliga. Sedan började vi gissa vad det kunde vara för ras. Killen var bergsäker på att det var en marulk. Jag trodde mera på en ål. När det var min tur var det första jag gjorde att fråga expediten vad det var för fisk.

- Det är två havskatter och i mitten en hälleflundra.

Oooops. Det känns riktigt tryggt att veta att jag inte är ensam om obefintliga kunskaper vad gäller fauna (och flora). Men jag vet att jag gick hem med en seabream (favo fisken som heter dorada i Spanien), för den hade en skylt i munnen;-)

15 kommentarer:

Annette sa...

Vilken lyx att ha så nära till god och fin fisk! Och vad kul det är med människor som spontant börjar prata med varandra utan att känna varandra innan! Jag kan nog säga att jag till 99 % aldrig tar initiativ till det själv, jag är väl för typisk svensk och vill inte tränga mig på, men till 100 % börjar någon prata med mig varje gång jag är någonstans utanför hemmet. Det är väldigt kul och intressant, jag har lärt mig mycket genom det :) Till exempel att ett strutsägg motsvarar 25 vanliga ägg. Det berättade en strutsfarmare som började prata med mig på tunnelbanan, och håvade fram ett strutsägg som jag fick hålla i och känna vikten på! Våra barn brukar kommentera att människor alltid börjar prata när vi är någonstans, och jag är glad att de uppskattar det lika mycket som jag.

Svar: Vad roligt att höra att du gillade boken! Jag kände litet ansvar för att jag "lurat på dig" Börjlind ;) Jag håller helt med dig om det du skriver, i många andra kriminalromaner hastar man alldeles för snabbt igenom slutet, som om man kommer på att man redan skrivit alldeles för långt, och nu måste man avrunda..! Börjlinds verkar ha tänkt igenom berättelsen grundligt innan de började skriva, alla trådar knyts ihop så snyggt på slutet.

nalta norrland sa...

Fiskkännedom eller rättare sagt brist på kännedom om vilken art eller heter det ras? en fick tillhör är även hos mig en brist,
någon "färsk fisk" att botanisera bland har vi icke på vårt lokala ICA.

Levande djur, de vanliga som återfinns i vår svenska natur har jag hyfsad koll på men fisk å till viss mån fågel har jag dålig artkunskap om.

Ditte sa...

Visst är det fint med en butik med en bra fiskavdelning. Vet sedan länge att din lokala ICA har ett bra utbud och kunnig personal. Har handlat ädr flera gånger och alltid varit nöjd, både med fisk och annnat.
Vi har det också ganaks bra förspäntmed den lokala "Göta Fisk" på Götgatan, vid Skanstull, som är bra och även ICA där är helt ok.
Även Söderhallarna är bra vad gäller fisk och kött.
Hoppas nu att din "dorada" var till belåtenhet.

Unknown sa...

Fisk är en höjdare, min bästa rätt...
/Kiki

FREEDOMtravel sa...

Seabream/dorada känner jag väl igen. Den har vi köpt så ofta! Men sen finns det ju många andra fiskar... Här i Polen ska man veta vad namnen betyder, men inte ens vår polsksvenska värd kan alltid översätta. De vanligaste fiskarna på menyn här verkar vara torsk och hälleflundra. Men det finns också gös, piggvar och en massa andra...

Susjos sa...

Dorada tror jag minsann att jag ätit i Spanien , annars är jag också väldigt dålig på fiskarter!
Verkligen tjusigt upplagt med fiskar där på ICA!

Steve sa...

Röding minner mig om min ungdom då jag med min pappa varje vinter åkte upp till Jämtlandsfjällen och pimpelfiskade. Den röda röding jag drog upp då har jag aldrig sett i fiskdiskarna. Över huvud taget är röding en bristvara i fiskhandeln. Men, så är det väl ofta, det bästa är svårast att få tag på.

Anita Malta sa...

Läckert upplagt där bland isen. Är inte heller någon hejare på vad fiskarna heter men att fisk är gott är iallafall säkert. Fast Ål är tveksamt, är det ens en firre :-D

Ama de casa sa...

Verkligen snyggt upplagt!

Och visst är det bra med skyltar (inte bara på söndagar ;-) ), det borde det finnas på allting! Fast särskilt glad är jag över skyltarna på svamp i affärerna - törs fasen inte plocka dom i skogen där det kan vara precis vad som helst... :-)

Comsi comsa sa...



Det måste vara en den duktig dekoratör som lagt upp fisken, de får heta vad de vill jag skulle kunna äta dom alla. :D)))

Solig kram ♥

Ulla Maria sa...

Förut var jag synnerligen okunnig om olika fisksorter men sedan jag började arbeta på ett skiftlag där åtskilliga är fiskare sedan många generationer tillbaka har jag lärt mig ett och annat om både fiskar och fiskeriverket (numera havs- och vattenmyndigheten). Jag kan väldigt många fiskeritermer på tjörbu men vet inte alltid vad de heter på rikssvenska. Att hakussa var havskatt tog det t ex en stund innan jag klurade ut.

Eva Trillian sa...

Måste man veta vad det är för fisk? Det känns så. Jag vågar aldrig köpa något utom det vanliga- för jag är helt rudis på hur man tillagar något annat än det "vanliga". Mina smaklökar förlorar nog på det - men jag är för lat för att lära mig fisksorter ;)

Olga T sa...

Vad snyggt de har lagt fiskarna där! Jag kan inte ngt om vad man hittar i fiskdisken och brukar känna mig så osäker där så jag nästan undviker det.....men häromdagen vågade jag fast jag köpte välbekant fisk. Men ju vad den var dyr..men god.

Anni sa...

Urtjusig uppläggning, ser ju hur proffsigt ut som helst, så där som det ofta gör nere i Europa.
Läser intresserat Annettes kommentar om att prata eller inte prata med folk. Jag pratar ofta med okända människor, det är nog ett arv från min mamma. Synnerligen pinsamt tyckte jag som ung, men nu vet jag att det är grunden till att det fungerar så bra för mig när jag jobbar i butiken.

Husbilen-Ellen sa...

Vacker fiskbild!