fredag 15 juli 2016

En svart fransk nationaldag


Den 14 juli 1789 stormades Bastiljen och händelsen markerade starten på franska revolutionen.

Idag är det faktiskt otroligt svårt att skriva ett roligt, rappt och käckt inlägg med tanke på händelserna i Nice igår kväll. Inom loppet av tre år har Frankrike drabbats av sin tredje terroristattack. Den här gången skiljde sig tillvägagångssättet jämfört med de tidigare attentaten. En vanlig 18 tons lastbil användes för att meja ner människor som firade nationaldagen och döda 84 personer (i skrivande stund). 50 svävar fortfarande mellan liv och död, över 200 ligger skadade på olika sjukhus i Nice.

En vanlig lastbil
Tänk er en vanlig lastbil som körs av en just frigiven lastbilschaufför som nyss avtjänat ett fängelsestraff. BBC rapporterar att den 31-åriga tunisienfödde terroristen hjärntvättades i fängelset. En lastbil är ett nästan genialiskt vapen för att åstadkomma maximal skada och sedan hamna i paradiset, för det är ju det han lovades, förutsatt att han dog vid tillfället alltså, vilket han gjorde. Polisen sköt honom till döds. Hur kan man förhindra/skydda sig mot en sådan attack? Är det överhuvudtaget möjligt?

Frihet, jämlikhet, broderskap
Fransmännen drog en lättnadens suck att inga attacker skedde under fotbolls-EM. De började andas ut, vågade sig ut på gatan för att fira sin nationaldag och började tro igen på liberté, égalité, fraternité (frihet, jämlikhet, broderskap). Det slutade i en massaker iscensatt av religiösa fanatiker som håller världen – inte bara Frankrike - i ett järngrepp. Vågar knappt tänka på hur lång tid det kommer att ta att förinta dessa svin (sorry!), eller om det ens är möjligt. De verkar ju bara bli fler och fler, listigare och listigare samt väljer sina mål/tidpunkter med stor omsorg. Vart är vi på väg...

Sorry
Det är mitt första och troligen sista inlägg med så dystert innehåll, men jag kunde inte förmå mig att skoja till det idag. Hoppas ni har förståelse för det. Johanna skrev förresten också ett tänkvärt inlägg om gårdagens händelse.

PS. Har inte den blekaste varför Blogspot igår valde att lägga upp två identiska inlägg. Eller så var det ett oavsiktligt handhavandefel från min sida. Så brukar det ju vara… DS.



18 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Ja det är skämande hur lätt det är och göra attentat idag. En lastbil kan vem som helst få tag i och man tror inte direkt den skall skena mot en :( Jag gråter extra för barn är med, de som aldrig fick en chans och leva. Så orättvist! Ja dessa svin och till mig behöver du inte säga sorry, skall utplånas, gärna med samma metod, fast ute i en öken där inga utom idioter drabbas!

Satt med hela EM och vänta på något skulle hända, men skönt de slapp det. De skulle sluppit detta med

Förstår du inte kände för skoja till det en dag som detta. Men jag tacka ödmjukt för länken :)

Ditte sa...

Jag var också i tankarna att skriva något men det stannade där. Känslorna, soregn och ilskan tog över.
Och terrorn, det menlösa dödandet är något vi aldrig kan skydda oss från men rädslan får aldrig ta över.
Tänk att religionen ska föra med sig så mycket elände.
Jag är tacksam för ditt dystra inlägg idag för dagen har verkligen varit en sorgens dag.
Att vinna kampen över dessa "svin" är en utmaning för världen och jag hoppas vi är beredda att kämpa för vår frihet.

Comsi comsa sa...


Det som sker i världen sker även inom oss....
Bilden var väldigt passande denna dag.

Kram på dig ♥

Geddfish ♥ sa...

Det har ju egentligen alltid funnits terrorister. Bara andra namn. Mångt och mycket har skett i religionens namn. Så det är intet nytt. Bara andra verktyg.

Förr sa man, skicka dom till en gruva i Sibirien. Det är bara det att de arbetar i det fördolda.
Kram ♥

PS. Blogger är mycket konstig. Blogglistan uppdateras inte alltid.

KajsaLisa sa...

Håller med, det är en sorgens dag idag.

Steve sa...

Ja, vart är vi på väg?

Eva Trillian sa...

Hemskt!
Läser nu om Turkiet.
Stackars världen - vad håller vi på med?

Anki sa...

Så hemskt det som skett och sker i vår värld... och nu i Turkiet också... skrämmande.

Ama de casa sa...

Vidrigt, obegripligt, vansinnigt, hemskt... Hur KAN någon göra så? Tyvärr finns det tydligen många... Det är bara att hålla med - vart är vår värld på väg...

Anita Malta sa...

Ett bra inlägg Beate. Medvetande om den krassa, otäcka verkligheten finns inom oss alla. Vill helst inte tänka på det men den finns där, oavsett. Missade nyheterna igår, vet i nuläget inte vad som hänt varken i Nice eller Turkiet. Känns som allt bara blir värre, ibland är jag rädd.
Håller samtidigt med vad Gerd skriver, "det har alltid funnits terrorister, bara andra namn, andra verktyg."
Det är religion, fantastism och motsättningar som fördärvar. Själv tror jag inte på något annat än vetenskap och delar av Buddhismens goda filisofi.
Nu ska jag läsa vad som hänt...

Anita Malta sa...

..fanatism

Kolonilotta sa...

Jag har valt att inte ge dessa idioter ens det minsta lilla utrymme och uppmärksamhet. Dom är helt enkelt inte värda det!
Dock lider jag med alla människor på denna jord som dagligen blir lidande i alla världens krig!

Emma, Sol som sol? sa...

Jag har inget emot religion, folk får väl tro på vad de vill. Så länge det inte skadar andra - likasinnade eller oliktänkande.

Det spelar ingen roll vad dessa fanatiker säger eller försöker förklara sig: hur kan händelser som dessa någonsin rättfärdigas? Händelser som denna görs inte i någon guds namn även om det är vad de kallar det. Detta är ju ett djävulskt verk!

Och hur ska man kunna skydda sig? Hur ska man kunna skydda sin familj? Det går ju inte. Och man känner sig då så maktlös.

Anni sa...

Och jag kunde inte låta bli att tänka på galningen som körde med personbil i hög fart på Västerlånggatan för ganska många år sedan, långt före kriget mot terrorismen.

Vad driver en människa till att göra dessa ofattbara dåd? Hur kan man tycka att man har rätt att ha ihjäl andra? Jag fattar det inte, men så har jag ju mina svenska glasögon på mig också.

Anonym sa...

Som man bäddar får man ligga.Historiskt är det olyckligt med stora etnitska minoriteter i ett land.Men du har väl röstat för det eller hur?

Biggeros sa...

Tack, Beate för ett bra inlägg!!
Vi var i Barcelona när denna hemska händelse ägde rum. Ja, hur kan man skydda sig och sin familj från detta obegripliga fanatiska beteende. Man kan ju heller inte gömma sig från problemet. Tråkigt att det även händer på folktäta gator och platser där oskyldiga människor är på något sätt igång att fira något speciellt. Just som denna dag och då attacken i Turkiet. Visst ser man att säkerheten på flygplatserna är mer på sin vakt när en attack nyligen har skett. Från Jerez flygplats-Barcelona råkade jag ha en korkskruv liggandes kvar i ett fack i handbagage. Glömd från förgående resor med bil. Inte förrän Barcelona-Jerez säkerhetskontroll upptäckte de den i mitt bagage. Visst fick de ta den. Om det nu var så att jag ville använda den som ett vapen eller korka upp en vinare. Jag förstår att säkerheten måste bli tuffare nu. Det är ett måste

Susanne ❤️ sa...

En fruktansvärd händelse för dom som drabbats av förlust och för dom som var där, men även för oss alla !!! Finns det ngn plats där vi är helt säkra ... Ska vi behöva ..ska ngn behöva gå omkring i skräck för att det finns fanatiker som tappar förståndet helt .
Tyvärr har religoner alltid orsakat skräck och krig på ett eller annat sätt så konstigt då det är samma sak alla tror på i slutänden ... Jag vet kommer bli många arga på mig kanske men det är vad JAG tror !!!
Tackar för ditt gripande sorgliga inlägg ! Läste Johannas vilket var lika bra det !!!
Kram till dig finaste ❤️

Husbilen-Ellen sa...

Omöjligt att skydda sig mot dårar. Gäller vara på fel ställe för att klara sig. Demokratin är sårbar!