torsdag 21 juli 2016

Det där med spel

Nu syftar rubriken inte i första hand på spelet Pokémon, bara i andra hand;-) Det jag egentligen tänker på är de Olympiska Spelen som börjar den 5:e augusti. Att Rysslands idrottsmän troligen inte får delta på grund av sanktionerad doping, utbytta urinprover med mera är ett bra och inte minst modigt beslut av IOK. Men det är inte det jag avser heller.

I första hand fotboll

Gårdagens fullmåne. Med lite fantasi kan man ser fler en "månbollen".


Med lite god vilja liknar hallon faktiskt fottbollar;-)

Nej, jag tänker i första hand på att Sverige har två lag (damlaget och U21) med i fotbollsturneringarna som förresten tjuvstartar redan den 3:e augusti. Troligen gör favo kollegan Carola och jag återigen ett tips. Frågan är bara för vilket lag. Efter två samtal med Carola kom vi överens om att invänta eftermiddagens resultat i träningslandskampen mellan Sveriges och Japans damer. Japan är ju regerande vice-världsmästare och en riktig värdemätare. Hör och häpna - Sverige slog de bollskickliga och passningssäkra japanska tjejerna med hela 3-0. Måste säga att jag var mycket imponerad över svenskornas spel under de sista 25 minuterna då också målen gjordes. Tre avslut – lika många snygga mål. Jo, jag tror faktiskt att laget kan gå långt i OS den här gången.

I andra hand Pokémon


Här visar jag två bilder om illustrerar den pågående ”landsplågan” Pokémon. En pappa med sin dotter utanför Apple Store i Täby Centrum. Jag aktiverade min Pokémon app och följde dom ett tag, då de hade hittat olika figurer. Alltså borde jag också ha hittat dom. Kan lugnt påstår att så inte var fallet. Har fortfarande inte förstått hur man gör. Vad jag däremot såg på parkeringsplatsen är den här Pokémon ”in disguise”;-)

17 kommentarer:

Stare Ström sa...

Verkar inte som du skulle bli direkt biten av Pokémon!

Geddfish ♥ sa...

Mitt inlägg idag börjar med Idrott...
Gabbade tag i det illa kvickt. Men det fick inte många läsare.

Däremot gillar väl folk spel. Jag ser också små killar som letar och rotar i buskagen med mobilen. Läste nånstans att några som varit ute på natten och letat Pokémon hade kunnat förhindra en våldtäkt, folk har ögonen med sig.

Roliga och informativa inlägg du har!
Ha en skön kväll i den ljumma sommaren ;)

Eva Trillian sa...

Du får ta kontakt med några av ungarna (oavsett ålder ;)) i din närhet - är de tillräckligt bitna kommer de njuta av att få ge dig lektioner i Pokémon Go! :)

Ditte sa...

OS ser jag förstås fram emot, mest fri idrott, men även mycket annat, men det är ju lite trist att det är VM som gäller för herrspelet i fotboll. OS är inte alls attraktivt för herrar på samma sätt. Men för damer och u-landslaget går det bar att spela... Har inte förstått varför.
(Damerna spelar ju också VM i fotboll)
Pengar kanske styr.
Visst kan hallonen påminna om fotbollar och skulle du nämna blåbär så kanske de skulle passa som herrfotbollar öfr det svenska laget, seniorer.
Och månbollen såg jag absolut!

Pokémon lämnar jag helt därhän, tycker det finns mer angelägna saker runt om i världen som jag mer siktar in mig på. (Men jag har hittat några, för jag ville prova, men har raderat appen.)
Gillade verkligen din version av Pokémon som du hittade p-platsen.


Anita Malta sa...

Vilken effektfull bild på månen ! Vi hade också fullmånte igår men det såg inte alls ut sådär :-)
Fottbollar !? De ser iallafall goa ut vilket det lilla krypet på sista bilden inte gör, men vilken bild !!!!
Svar: Tack snälla och jag tror du har helt rätt, det är det därbakom som stör :-D

FREEDOMtravel sa...

Jag gillar din "pokemon" men tror inte att spelet är måhot för mig... (Och om det skulle vara det så kommer det ta tid från annat, så näst att jag inte provar ;))

Hanneles bokparadis sa...

börja med att skaffa rätt app, eller gå till en bokaffär i stället 😎

Comsi comsa sa...



Tack vare Eva så lossnade det för mig att fånga pokémon, jag fick lära mig hur jag tankar mer och annat värdefullt. Idag har jag sorg för jag hinner inte spela för jag skall in till stan och möta några Amerikanare.....

Vilken "månboll" den ser ut som den kommer och äter upp en...:D)

Kram ♥

nalta norrland sa...

Yes, det är positivt att pappa försöker ta in veden,
lite pö om pö kan man säga ;-) det går icke fort,
men vad gör det...
pappa känner att han gör lite nytta,
han rör på sig å aktiverar sig rent fysiskt,
vilket är toppen.

Salvan var helt ofarlig... ifall han inte direkt smorde in sig från topp till tå ;-)

Pokémon Go är tydligen ett spel för alla åldrar,
kul att föräldrar å barn kan "leka" tillsammans :)

Ditt odjur ser ju rysligt stort ut.

Fin bild på månen.

Biggeros sa...

Då får vi verkligen hålla tummar och tår att svenskorna går långt i OS!! Nej, Pokemon spelet är inget för mig. Jag överlåter det till andra intressanta. Trevlig fredag:)) kram

Tredje året i Hjo sa...

Pokémon blir ingen fluga i Hjo, inte på Västergatan i vart fall. Jag önskar svenska damerna lycka till, sämre än EM-herrarna kan det knappast bli. Tyvärr. Herrar och damer, helst ska man inte nämna vilket. Enligt insändare och TV-propåer. För det ska vara jämlikt se. Jag undrar.

Ama de casa sa...

Haha! Jag tror att du får extrapoäng om du klappar till och har ihjäl den där sista med mobilen. Men jag är inte säker, så skyll inte på mig ifall försäkringen inte täcker... ;-)

Ulla Maria sa...

Allt ligger i betraktarens öga heter det ju och visst kan både måne och hallon leda tankarna till fotboll och kommande OS.
Har en känsla av att jag, liksom du skulle ha rätt svårt att komma igång och fatta hur det går till i Pokemonjakten. Den förklädda Pokemonen du hittade på parkeringen har jag dock förmåga att på direkten fascineras av färgen på.

Anki sa...

Hoppas du inte lydde Ama´s råd och slog ihjäl den vackra skalbaggen! Jag tror det är en Myskbock (äldre benämning är myskbagge) och den tillhör familjen långhorningar - riktigt snygg och en riktig toppenbild!
Mums ... hallonen ser då väldigt goda ut!

Anders W sa...

Visst, verkligheten är väl alltid bäst!!!

Annette sa...

Våra tjejer har laddat ned Pokémon Go och fångat några Pokémon. Jag har svårt att förstå hur ett spel kan slå så stort, men det är jag det, som inte känner någon spänning i spel. Jag har frågat våra tjejer om vi skall ta en tur till stan, så jag kan fota litet och de handla litet kläder till skolstarten, det gäller att vara ute i tid ;) men de har velat vara hemma och ta det lugnt. Nu frågade jag om de ville åka till stan och jaga Pokémon, du kan nog gissa vad svaret blev... Så, när det blir litet svalare blir det nog ett Sthlmsbesök. I dag blir det däremot besök hos några vänner med strandbesök.

Hoppas du gillar Cilla & Rolf Börjlind :) Jag blev helt såld på den första boken och på filmen som SVT sände med Kjell Bergkvist i en av rollerna (hans bästa roll enligt mig, han är fantastisk). Kolla gärna om den finns på SVT play, den är riktigt bra med många väldigt bra skådespelare i rollerna.

Unknown sa...

Jag är verkligen urdålig och ointresserad av spel, allrahelst dataspel...sorry. Gillar live-baggen!
/Kiki