onsdag 13 juli 2016

Besök i ett mini-IKEA


Inget speciellt med utsidan av mini-varuhuset.

Efter en och en halv vecka kan jag rapportera att stor-Stockholm idag fick uppleva sin första dag utan sol. Det var molnigt och grått, men inte en droppe regn föll. Tackar för det. Egentligen hade vi planerat en tur till Vaxholm, men den orten gör sig inte så bra utan sol. Å efter att ha läst det roliga inlägget hos Eva om dagens planerade besök på Ikea bestämde jag mig för att satsa på ”projekt övertalning” i första hand.

Mini-Ikea
Att få med maken till ett Ikea varuhus är så gott som omöjligt och kräver något alldeles extra – typ ett helt nytt koncept om man säger så. Den 30 juni öppnade nämligen Ikea ett mini-varuhus i Enebyängen, Danderyd. På 1 500 kvadratmeter - ungefär en tjugondel så stort som ett vanligt Ikea – kan man visserligen inte äta köttbullar med pulversås, men väl välja bland cirka 100 varor eller hämta beställningar man gjort på nätet. Dessutom kan man planera kök, badrum och garderober samt få heminredningsinspiration och kvalificerad rådgivning. Å vet ni vad – maken var (konstigt nog) inte ett dugg svårflörtad.

Konceptet gillas skarpt
Trodde aldrig att jag skulle höra maken säga något positivt om ett besök på ett blågult varuhus. Men det gjorde han. Där ser man! Även jag tyckte att Sveriges första och hittills enda mini-Ikea är en helt suverän idé. Ingen trängsel, varken gömda genvägar eller kassaköer, ett mycket tilltalade café med aptitliga bakverk och läckra smörgåsar, inte en servett eller värmeljus i sikte samt fint och smakrikt uppbyggda/inredda”rum” och kök. Eloge! Å allt detta bara fem kilometer hemifrån. Här kommer några bilder. Enjoy!




Många olika kök fanns att beskåda. Den här retro varianten var riktigt läcker tycker jag. Annorlunda.


Caféet var snyggt med bra urval av bakverk och smörgåsar. Man kan även sitta ute om man vill. Se bild 1.


Utomhus finns boxar à la DHL-modell, där man kan hämta sina beställda varor dygnet runt. Smart!


19 kommentarer:

Monica sa...

Oj vad mycket godis men sådant får jag tyvärr hålla mej från
Efter en vecka på DS med 3 dagar på intensiven är jag äntligen losskopplad från alla maskiner och befinner mej på rehab
Ont krut förgås inte så lätt
Ha det bra

Ditte sa...

Tack för denna förklaring! Jag har läst om Mini- Ikea men inte riktigt förstått konceptet och varför jag skulle åka dit. Åker mycket sällan till något IKEA varuhus och jag beställer aldrig saker därifrån på nätet heller...Har ännu inte gjort.
Efter din tydliga genomgång så förstår jag vad det kan vara bra till. Och br man nära så är det ju bra att utforska det hela.
Men kaffe och macka tar jag på närmare håll, idag blev det på Urban Delis uteservering här hemma på Söder.

nalta norrland sa...

Har problem att kommentera, inte bara hos Dig utan typ överallt... antingen kommer det upp att jag bör uppdatera webbläsare eller så varnar mitt virusskydd för "farliga sidor" eller plötsligt sängs sidan ner.

Jag är ju ingen återkommande IKEAbesökare,
har dock varit på IKEA tre gånger under ett år...
men då Elin varit typ tre, fyra gånger i sitt 10åriga liv till IKEA förstår Du hur ofta det vanligtvis blir :)
Det är ju så att vi fått IKEA till Umeå... Yes plötsligt händer det :)

Guldkryckan sa...

Ikea drar jag mig också för att åka till, men väl där emellanåt är det väl ganska ok.
Frugan sköter ju det mesta, jag bara lyder och tänker på annat....det fungerar ;)

Nytt kök har vi funderingar på, kan vara värt en liten hyreshöjning.
Men tiden det skulle ta att genomföra det gör att jag drar mig för det...hantverkare du vet :(

En solig hälsning här då från Spanien...ha de bäst BP :)

Ama de casa sa...

Va? Inga köttbullar??? Nej, då får det vara! ;-) Haha! Nejdå. Men jag brukar passa på att äta köttbullar när vi är på Ikea. Fast nuförtiden är jag så morgonpigg, så det blir frukost där istället ;-)

Bra idé faktiskt. Speciellt det där med uthämtning och "bygga-eget-kök". Det senaste verkar verkligen ha blivit poppis där på varuhuset.

KajsaLisa sa...

Snyggt, men har dom inte ännu plattare paket? :)

Eva Trillian sa...

Trevligt att ha inspirerat! Tack för länken!
Läste om Mini-IKEA någon stans. Ja, de behöver kanske också tänka nytt ibland - samma koncept fungerar väl inte över allt - och IKEA aspirerar tydligen att täcka jordens yta med möjligheten till IKEA-inredda hem ;)
Där vi var klarade vi av hela äventyrspromenaden utan incidenter - IKEA sväljer rätt mycket folk - vi kände inte av att det var så många som det var av alla bilarna på parkeringen att döma . Vi lät bli köttbullarna ;) Det gick bra ändå!

Stare Ström sa...

Nu är jag uppdaterad på fotboll och allt! Händer mycket i din del, charmiga lintottar, streetart och så IKEA!

cat sa...

Jag drar mig också in i det längsta innan jag besöker större varuhus, oavsett färg. Det där konceptet hade kanske fungerat bra även för mig. Är dock lite sur på IK_A, för de garderober jag ville ha gick inte att köpa över nätet och eftersom de var utgående modell, så fanns de inte kvar på ett varuhus nära mig.

FREEDOMtravel sa...

Vad annorlunda med ett mini-IKEA. IKEA känns ju nästan per definition som något enormt ;) Hälsningar från Tjeckien!

Comsi comsa sa...


Läste detta här om dagen. Konceptet ligger i tiden och Ikea brukar följa tiden om de inte till och med ibland ligger ett steg före....

Kram ♥

Steve sa...

Varuhus, stora eller små, tillhör mitt förflutna.

Jag gillar att de har en Belfast sink i köket på din bild.

Marina sa...

Precis den varianten var det som hade öppnat i Varna.

Days by Johanna sa...

Praktiskt och smart om man vet vad man vill ha och kan beställa och bara hämta... :) De har det ju så "bra" får det hemlevererat när du vill, de glömmer bara att när du vill är mellan 9-15 haha

Emma, Sol som sol? sa...

Snyggt! Men jag tror faktiskt att det är lite anpassat platsanpassat. Hade de ställt upp det i Väsby hade det minsann varit servetter och värmeljus.

Anita Malta sa...

Mini Ikea låter ju toppen !! Något bland det värsta jag vet är att irra runt på Ikea i Kungens Kurva !! Skulle inte maken vara med skulle jag garanterat gå vilse, inte hitta ut och till slut få panik !! Fast nu blir det inte så mycket Ikea av förklarliga skäl och här på Malta finns inget liknande mer än lilla Krea då som också säljer möbler men vi behöver inga möbler, ännu på ett tag iallafall :-) Skulle vara ett nytt kök då när jag ser det du visar på bild men det får nog vänta tills vi kommer till Kuching :-D Undrar om Ikea finns där, måste genast googla, vet att de finns i Malaysia :-D

biggeros sa...

Låter som en super idé av IKEA att ha ett lagomt utbud och stilrent och slippa gå vilse. Även att kunna sitta ner i lugn ro och planera kök exempelvis. Även hämta upp internet beställda varor. Trevlig helg😘

biggeros sa...

Låter som en super idé av IKEA att ha ett lagomt utbud och stilrent och slippa gå vilse. Även att kunna sitta ner i lugn ro och planera kök exempelvis. Även hämta upp internet beställda varor. Trevlig helg😘

Geddfish ♥ sa...

Mini-IKEA! Aldrig hört! Och inte har jag något stort IKEA nästgårds heller. Så det blir inte så många utflykter till det blågula varuhuset för min del

Men det var en smart idé och den kunde de satsa på här i stan också, i stället för att öppna alla dessa klädbutiker!

Ha det gott!