måndag 11 juli 2016

Helgbilden med Ronaldo







24:e minuten
Då var EURO 2016 slut för den här gången. Portugal korades som överraskande vinnare efter 1-0 i den 110:e minuten. Jag vet att Steve höll på Portugal, medan de flesta nog trodde att värdnationen Frankrike skulle ta hem titeln, även jag. Men jag började ändra mig redan efter åtta minuter, då den annars så stöddiga och jämnt filmande Ronaldo blev skadad. När han sedan gråtandes fick lämna planen i den 24:e minuten måste jag medge att jag svängde om helt. Inte på grund av tårarna utan för att jag var övertygad om att laget nu skulle spela för sin lagkapten och stora förebild. Å det är precis vad Portugal gjorde.

Frankrike
Sin vana trogen dominerade Frankrike det första 10 minuterna i första och samma period i den andra halvleken. Efter Ronaldos skada kom Les Bleus av sig – konstigt nog, medan Portugal oförtrutet och med stor vilja fortsatte anfalla.

Bästa matchen
Som helhet var matchen den bästa och mest underhållande under hela EURO 2016. Den bjöd på många målchanser och ett suveränt målvaktsspel. Tycker att Rui Patricio i Portugal gjorde sitt livs match och tog över ledarrollen på planen efter Ronaldos sorti. Stort!

110:e minuten
Nu hade ju Portugal en viss erfarenhet av att spela 30 minuter extra under detta EM. Med tanke på det var laget riktigt piggt i benen. Det otroligt vackra segermålet gjordes av den (snygga) avbytaren Éder. Grattis Portugal. Ni vann rättvisst. Bra jobbat!

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Den första bilden har definitivt någonting med inlägget att göra:-) De andra fotona visar lite street art som barn på innergården höll på med igår. Med lite fantasi syns det faktiskt några fotbollar i målningarna också. Tyvärr regnade det för första gången på drygt en vecka igår kväll, så ritningarna ”spolades” bort ganska snabbt. Himla synd tycker jag. DS.

21 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Den där lille Ronaldo får nog kanske lika många hjärtan att smälta som original-Ronaldo ;)

Meta sa...

Ja men vadå de kan ju rita nya då.Platsen kan ju ta slut annars. hahaha.
Söt han är killen i tröjan. Kan bara säga vad skönt att det är slut så folk kan umgås igen
Ha en fin vecka
Kram Meta

Comsi comsa sa...


Din lilla Ronaldo var som gjort för inlägget. 🖒😉🖒

Kram ❤

Steve sa...

Härliga bilder du bjuder på. Och en har t o m med inlägget att göra.

Geddfish ♥ sa...

Gulle lille Ronaldo, vilken bestämd man ;)
De där street målningarna är populära och som sagt, regnet sköljer bort dem automatiskt.
Måndagskram ♥

Kolonilotta sa...

Men hur söt är inte lilla Ronaldo!
Kände som du att spelet helt ändrade karaktär efter skadan. Intressant vad en sån händelse kan lyfta ett lag.

nalta norrland sa...

Semester?? Skojjar Du eller ;-) Du vet väl att slavar ör livegna å aldrig får ledigt ;-)
Att bo hos mig går icke, min 08a syster är hundrädd liksom hennes flickor, det blir enkelt val då :)

Söt liten pojke, visste inte att Ronaldo fanns i miniupplaga ;-) :D

Att rita på asfalten är ju typiskt sommarlovs göra,
utan regn skulle ju det aldrig kunna bli nå fler teckningar :)

I morgon om det inte regnar blir det utflykt med mina föräldrar,
min mor behöver (kräver) miljöombyte, hon har problem att acceptera att pappa troligtvis inte blir bättre än han är nu.

Anki sa...

Vilken söt Ronaldo ... ja den lille killen på första bilden alltså :) Jag höll också på Portugal, så jag blev glad när jag kollade resultatet i morse :)

FREEDOMtravel sa...

Bilden på Ronaldo är sååå bra! Helt perfekt fångad och dessutom helt rätt till det här inlägget! (Hur går det med fotbollsabstinensen?)

Olga T sa...

Sööööt liten Ronaldo!
Ja det var en kul final på EM.

Ditte sa...

Tänk att en liten Ronaldo dök upp där just hos dig. Underbar bild!
Tack för din proffsiga sammmanfattning av matchen. Du satte ord på ungefär dte jag tänkte men inte fick till. Bra analys!
Och jag instämmer helt i att Portugal var vinnare och inte enbart för målet som gjordes. (Nu är ju inte fotboll en bedömningssport så jag anser inte man kan säga att vi förrlorade, men spelade bättre....Händer då och då...)
Jag trodde på Frankrike men ändrade mig också ganska fort.
Portugal var mer på hugget denna dag. Och utan Ronaldo!

Gillade "street arten" men trist attt den regnade bort. Här i stan kom det bara några droppar men jag vet att dte var värre norr om stan. Kanske kommer det ny.
Härliga helgbilder!


KajsaLisa sa...

Synd, känner du dom så printa ut bilderna eller sänd över do, det är dom värda.

Ulla Maria sa...

Tycker att EURO 2016 visat att fotboll är en lagsport på ett rätt tydligt sätt. T ex att Island kunde komma så långt utan någon speciell stjärnspelare i laget men med vad man kan förmoda en god laganda och vilja att prestera tillsammans och när Portugal med Ronaldo på bänken blev ett mer sammansvetsat och bättre lag när det inte längre var en stjärna och tio bifigurer som rör sig i skuggan av denna.

PS. Täbys Ronaldo ser ut att vara betydligt charmigare än Portugals.

Ama de casa sa...

Jag tycker att Portugal vann rättvist, och jag började heja lite på dom också, då när stroppen Ronaldo lämnade planen. Enklast att hålla på båda lagen - då blir det ju bra vem som än vinner... ;-)

Nu är det några veckors abstinens för dig då innan OS-fotbollen drar igång. Hoppas du får finväder nu när du kan passa på att vara ute ;-) (Fast nu blir väl matcherna mitt i natten igen som då -94...)

Din Ronaldo såg bara söt ut - inte ett dugg stroppig :-)

cat sa...

Tänk att fotbollsspelare även kan vara sådana kritkonstnärer ;-)

Anni sa...

Tycker det är så intressant att se allas åsikter vad gäller Ronaldo (och för all del även Zlatan). Några av världens bästa fotbollsspelare!?! Kalla Ronaldo för stropp - när skulle vi ens kunna tänka oss tanke att se Zlatan i tårar? Vem klagade på Fredrik Ljungberg när han envist föll i lämpliga frisparkslägen?
Nä, jag har gillat Ronaldo under alla år och intresserat sett hur han turnering efter turnering INTE fått sitt genombrott, INTE blivit den där mästerskapskungen som pressen trott i förväg. Nu blev han till sist det, genom att inte vara på plan. han lär ha peppat laget grymt i paus och det var härligt att se hur han skrek fram dem på slutet!

Eller om Patricio blev kung, kanske. Vilka räddningar!

Gillar dina foton, speciellt det översta såklart.

Svar: Vad gäller underarbetet till tapeten så gjorde vi ingenting denna gång, förra lagret är det enda som finns efter att vi totalrestaurerat huset. Inga gamla synder som kan falla över oss.

Unknown sa...

Dina bildval är så lyckade till texten tycker jag. Riktigt bra!
Sen glädjer det mig att du tycker finalmatchen är en av de bästa under EM, annars brukar de ju vara riktiga segisar.
Själv valde jag, pga tvbrist, att inte kolla fotbollen, men kul är det att läsa om den här hos dig.
/KIki

Anita Malta sa...

Härlig att få se lite Street Art skapat av spontanta och kreativa barn och kul att de valt så pastelliga färger. Gillar Tuggimi´t och lille Ronaldo som sliter sig lite i tröjan omedveten om att det större och stöddige är skadad :-)
Tack snälla fina du för alltid så fina kommentarer Beate ! Fortsätter det så här finns ju nästan risken att jag snart blir lite mallig :-) :-)

Days by Johanna sa...

Var kul och se han gråta. Eller ja inte kul, utan intressant. Trodde inte man skulle få se honom gråta. Då tyckte jag nästan, bara nästan, synd om honom.

Emma, Sol som sol? sa...

Vad duktiga de var med kritorna! Det var inga vanliga kladderier där inte.

Marina sa...

Jag tillhör de som inte höll på Portugal. Lite konstigt känns det ju när ett lag som bara vunnit en match under ordinarie matchtid tar hem det hela, men nu är det så och det är bara att gratulera!