söndag 3 juli 2016

Skyltsöndag 60

När jag var i Stockholm i onsdags kunde jag med glädje konstatera att Claes-Göran hade bytt skylt.


Framsidan av skylten är ju ganska så signifikativt med tanke på Brexit.


Här fick jag googla. "Hakuna matata" är ett talessätt på Swahili och betyder ungefär "No worries", där "hakuna" betyder det finns inte och ”matata” är problem. Vidare lärde jag mig att "Hakuna matata" även är en sång i Lejonkungen. Här kunde jag alltså förbättra min allmänbildning igen.


Kan glädja alla mina läsare som inte bor i huvudstaden och kanske är sugna på lite storstadsflärd med att vi stockholmare nu är nedsatta i pris med 33 procent och finns att köpa för endast 20 kronor/styck. Bara att besöka den lokala ICA i Täby så finns vi där för er;-)


Nu finns müsli att köpa speciellt för (ny-)skilda – my happy divorce müsli. Kollade inte ingredienserna, då jag inte har för avsikt att lämna maken. Skilsmässor är ju sällan lyckliga, men den här müslin gör kanske underverk i sammanhanget.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

PS. Och nu håller vi tummarna för Island. Tänk er Island mot Wales i finalen önsketänkande, jag vet. DS.



26 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Tänkte just det att du inte kan ha sett filmen Lejonkungen. Svårt att missa Hakuna Matata där :-)

Klippskylten trodde jag först hade med hårklippning att göra och tyckte att det var väldans billigt :-) Skönt att jag har flyttat från Stockholmstrakten, gillar inte tanken på att bli utread ;-)

Ja, nu hejar vi stenhårt på Island!!! Eller nu och nu, om några timmar i alla fall :-)

nalta norrland sa...

Jaa :) Hejja Island :)

Vad sår BP för? Har funderat länge... British Petroleum eller ;-)

Jag trodde att alla i hela världen hade sett Lejonkungen filmen... Hakuna Matata :)

Tror inte nån mat gör nyskilda lyckligare och nej jag har inte tänkt testa ;-) man vet vad man har men inte vad man får :)

FREEDOMtravel sa...

Hakuna Matata behövde jag inte googla eftersom jag sett Lejonkungen några gånger. Happydivorcemusli var däremot helt nytt... även om jag tycker att användningsområdet för denna musli är något tveksam? Vi har ägnat eftermiddagen åt att planera bröllop (Peters brosrsdotter) och det var desto roligare ;)

Stare Ström sa...

Ha! Visste inte att ni var till salu, men allting går att sälja med mördande reklam, eller hur det nu var. :-)

Kolonilotta sa...

Mina barn var ju i "rätt" ålder lejonkungen kom och den har spelats måååånga ggr sen dess.
Ganska intressant att döpa en korv efter oss i sthlm. Undra hur det kom till!

Och när en skilsmässa ligger i luften åker nog både det ena och andra säkert ner i strupen. Men müsli skulle nog inte stå på min topplista!

Härliga skyltar som alltid.
Nu är det strax dags att börja ladda! Skumpan står på kylning ifall Island skulle lyckas skrälla igen! :)

Margareta sa...

Asg ... ,samtidigt som jag gapar och inte fattar? Inte ett ord om gårdagens match, inte ett ord om dagens?
Trodde jag skulle få läsa matchreferat och se om det står liknande som jag hörde igår.
Hakuna Matata, tror att jag sett Lejonkungen på bio - inte säker men kommer inte ihåg - misstänker att jag i sådana fall halvsov. Där hade jag absolut också fått bättra på min allmänbildning.

En rabatt på 33% är ganska bra, men ser att ni har ett normalt dyrt kilopris med tanke på att vi svenskar ökar i vikt ganska snabbt.

Det var länge sedan jag skilde mig och müsli hade absolut inte gjort mig gladare eller lyckligare, då jag inte äter müsli utan det bara växer.

Jag håller på dig och önskar lika mycket, önskningar kan ju gå i uppfyllelse.

Ha nu en bra kväll, heja och skrik så att du skrämmer grannen.

KajsaLisa sa...

Claes Göran är både desillusionerad och who cares idag :) Sen var det ju kul att du hittade lösningen på glesbygdsproblematiken i en matvaruaffär. Man kan ju återbefolka en by i Norrlands inland, starta upp både lanthandel och skola igen för några hundralappar.
Länkar upp skyltsöndagen i morgon, efter den här helgen har jag så mycket bilder att jag kommer att portionera ut det lite i taget.

Anders W sa...

Många tänkvärda skyltar/ordspråk! Inte visste jag att det var inflation i Sthlm?

Husbilen-Ellen sa...

Smilbanden fick sitt i dag också!

Ditte sa...

Tack för goa skratt! Lejonkungen har jag sett flera gånger och "Hakuna Matata" är gångbart i flera lägen. Kanske kan världen återfå sin "glory" men just nu känns det lite avlägset...
Att det 33% rabatt på Stocholmare känns väl magstarkt, men å andra sidan är det ju klurigt med bostadsfrågan här. Lär finnas fler av dem ute i landet.
Skilsmässomueslin kanske kan passa några, men har de ingen för de som inte ska skiljas.
Tyvärr ser det mörkt ut nu för Island men Frankerike spelar bra, väldigt bra. Och har rutin...
Tycker Island gjort det bra men det räcker nog inte...

Mias Mix sa...

Ja Lejonkungen och Hakuna Matata är svår att missa när man har barn. Men det är en fantastisk film även för vuxna så tycker verkligen du ska se den!!
Någon müsli vill jag inte ha varken som gift eller skild... vill ha bär eller havrekuddar i filen.
Underbar skylt om Stockholmare!!! Funderar på om man får välja vilken Stockholmare man ska köpa?? Vissa är nog mer attraktiva än andra ;)
Så himla tråkigt att Islandsmatchen tog slut så fort, blev liksom aldrig spännande. Trodde de skulle kunna skrälla igen. Men i vilket fall som helst är de ena riktiga hjältar och har gjort en fantastisk insats :)
Ha en fin vecka!!

Susanne sa...

Spännande Müsli, nyfiken undrar om innehållet ;)

Guldkryckan sa...

Kommer upp till Stockholm i slutet av månaden...ska fota så mycket jag kan.
Köper nog inga stockholmare dock ;)

Några tips från dig om sevärda besök?
Brorsan kommer väl ha ett späckat schema men några
andra tips är helt ok :)


Ha de bäst BP.

Tredje året i Hjo sa...

Stockholmsklipp! Eller 08-klipp. La France till semi! Men där blir det tufft.

cat sa...

Åh jag undrar om inte det där kan vara en av C-G:s bästa skyltningar!
Vad billigt ni går för ni stockholmare. Fast jag vet då rakt inte vad jag ska göra med er om jag åker till Täby och köper mig en eller två ;-)

Väldigt underlig müslibehållare tycker jag nog. Inget vidare budskap där inte, fast jag antar att en lycklig skilsmässa är oändligt mycket bättre än en olycklig.

Emma, Sol som sol? sa...

Inte nog att vi är ena riktiga klipp, vi är tydligen Gudruns också. Usch då. Kanske tur man har flyttat till varmare breddgrader.

Jag undrar hur de tänkte där med müslin, jag har sett reklam för den produkten förut. Texten på burken brevid är knappast bättre den. Men det är säkert någon som tycker det är hysteriskt kul och köper till kompisen!

Steve sa...

83 kronor kilot för Stockholmare. Tja, det får väl ses som överkomligt. Är det ett restparti som Gudrun kommit över?

Susanne ❤️ sa...

Underbara hakuna mantata inga beskymmer/oro. Skulle vara skönt att kunna leva så ;)
Stockholmare låter rätt groteskt men har hört att dom är goda :)
Hmmm konstigt namn att sätta på en müsli , bara undrar ...way ???
Skyltarna underbara som vanligt :)
Matchen missa vi totalt men hoppas få läsa ditt inlägg om det :) för även om fotboll inte intresserar mig alls så gör du den intressant :)
Uppkopplingen här är INTE BRA men får skicka saker då vi är på olika ställen haha
Ingen TV heller och telefoner funkar då dom känner för det ... Lika med Lugn och Ro
Och helt ok !!
Ta hand om dig nu
Kram

biggeros sa...

Så Skillsmässo muesli är inget för oss gifta...Eller
Då gäller det att tänka "Hakuna Matata" Det finns inga bekymmer...
Värre är det för en stockholmare att reas ut för 33 % (20 kronor styck). Härliga skyltar. Kram på dig

Jacob sa...

Jag skickar lite info här. Operationen gick bra men lång återhämtning. Monica skall fixa sitt öga på onsdag 6 juli. Vi hör av oss så fort det återgått till det normala

Eva Trillian sa...

20 spänn för en Stockholmare? Det är så billigt så man undrar om det inte är något fel på dem ;)

Anita Malta sa...

Eftersom jag är Stockholmare i själ och hjärta och väger ganska lite är jag där med då billig !?! Haaha..
Nejhej du, nu ser jag, det var ju inte per kilo utan per styck. Ja, då är jag ännu billigare och minst lika billig som du :-D

Comsi comsa sa...


20 kr för en Stockholmare, det blir ett höft pris för en som varit hemma till alla måltiderna. :D)))
Härlig skyltning från härliga du...

Kram ♥

cissi sa...

Se lejonkungen någon gång.....det är en riktigt bra tecknad film! :)

Unknown sa...

Höjdar omgång!
/Kiki

felicia sa...

kul med skylten