onsdag 20 juli 2016

Jakten på en lunch


En aningen butter min, men damen njöt för fullt av den 26-gradiga värmen i skuggan av trädet.


Den gamla mannen hade inte heller någonting emot att sitta ute att njuta. Vi såg honom senare gå till Ica med en assistent.


Killen letade inte Pokémons...


... men det gjorde den här pojken som spelar fotboll i Enebyberg IF.

Ytterligare en helt underbar sommardag i stor-Stockholm:-) Då beslöt maken och jag oss för att åka till Lidingö och intar en lunch på Långängens Gård. Då vi är ganska smarta kollade vi först på hemsidan om den mysiga restaurangen hade öppet. Ingen information om sommarstängt där inte (kontrollen borde kanske ha skett lite mera ingående…) Väl framme var vi inte ensamma om att bli besvikna. Fler hade åkt dit och uppenbarligen inte heller hittat informationen längst ner på webbplatsen att gården var stängd till den 2 augusti.

Lidingö
Varje gång vi åker till Lidingö, vilket som tur är inte händer alltför ofta, kör vi vilse. Idag var inget undantag. Efter besvikelsen med Långängens Gård siktade vi in oss på Lidingö Centrum, där det finns ett antal lunchrestauranger att välja på. Grejen är bara den att vi aldrig hittade dit utan återigen hamnade på Lidingöbron på vägen mot Stockholm/Norrtälje. GPS next kanske...

Enebyberg
Under sommaren håller de flesta av våra favo restauranger stängt i fyra veckor. De som har öppet är antingen turistfällor eller så serverar de mat som vi inte gillar. När vi passerat Danderyd kom vi på att valet stod mellan Hamburgarstugan (igen) eller Indian Khusboo i Enebyberg som aldrig stänger restaurangen. Vi valde den sistnämnda och efter sisådär sex mil åt vi en förträffligt god lunch endast tre kilometer hemifrån. Glömde fota maten (en dödssynd för en bloggare, jag vet), men zoomade i stället in olika personer på det lilla torget. Den lilla pojken letade Pokémons;-)

16 kommentarer:

Days by Johanna sa...

åh tråkigt med restauranger som stänger sommartid! :(

Ja min bror är duktig på fotografera (bättre än mig) Skall se om jag kan hitta länken till hans hemsida, så kan du kika! :)

Mias Mix sa...

Sorry, nu var det länge sen jag var här. Har som sagt haft lite fullt upp... Fortsatte med det roliga igår och åkte bort till mannens syster med familj och hade femkamp och käkade.
Äntligen bloggtid i kväll!
Trist att restaurangen hade stängt. Jag fotar nästan aldrig maten... Äter upp den för fort :)
Och massor av pokémoninlägg hos dig. Kul att du hänger på och lyckades ladda ner appen. Hur går det för dig??
Jag laddade ner den i morse och var ute på en liten runda med sonen. Nu ikväll hade jag en flygande pokémon i sovrummet :)
Egentligen inte semester ännu, men inga utbildningar så jobbar och gör roliga saker om vartannat. Ha det jättebra!!

FREEDOMtravel sa...

Härlig dag i Stockholm idag! (Vi har precis kommit hem men har fortfarande sååå mycket att skriva om från Tjeckien, haha). Intressant att detta med Pokemon blivit så stort helt plötsligt!!!

Geddfish ♥ sa...

Synd att ni fick leta lunchrestaurang så länge och långt.
Av praktiska skäl så hade jag hemmarestaurang idag. Gjorde Chicken a la King, det är passande för barn också. Svårt planera annars med barn som ska sova middag på vissa tider.
Pratade lite med min son och hans fru om Pokémon. Det är en lättare form av Geocashing. Ingen hade något intresse.
Vi är olika, jag nöjer mig med Wordfeud i lagom takt ;)
Kram!

Ditte sa...

Trist att tillbringa tid i bilden i detta vackra sommarväder, men ni handlade ju i god tro.
Har inte koll på alla sommarstängda restauranger, men vet att det vid Djursholms torg finns en bra restaurang och likaså i Bergshamra. Bockholmen. Men om dessa är öppna elle rej vet jag inte. Här hemma på Söder är det få restauranger som har råd med sommarstängningar...
Men skönt att lunchen till sist blev av och en rejäl sightseeing också.
Och du , en karta hjälper bra. Litar mer på den.
Gillade verkligen dina bilder, så bra fångade.

Ama de casa sa...

Körde ni på en fågel och begravde den också? Haha! Mina snurriga tankebanor landade genast i Niklas Strömstedts "Sista morgonen" och textraden "♫♪♪ Vi åkte ut på Lidingö och hem igen... ♫♪♪" :-)

Tur att ni fick mat till slut i alla fall :-)

PS: Och du ska klaga på att vi inte hann ifatt rullstolen? Dina fotoobjekt har ju rullatorer som inte alls är lika snabba som en rullstol i nedförsbacke... :-D Fast det var verkligen braiga bilder du tog!

Comsi comsa sa...



Trist när man kommer och får lång näsa..... måste vända och tänka ut något nytt.....

Det var några fina starka personligheter du fotade, alla hade de ett gemensamt, alla njöt av vädret.... :D)

Kram ♥

nalta norrland sa...

Sommar. Det är ju detta vi har väntat å längtat efter. Äntligen sol.

Sommarstängda restauranger känns ju helt fel.

Pokémon Go lär vara sommarens mest spelade spel :)
min 08a systers äldsta dotter 15 år fann dock icke så många pokémon igår då vi tillbringade ett par timmar ihop.

Flest Pokémon där flest människor finns ;-)

Vi drar i väg på äventyr,
det känns både jobbigt å skönt...
men kanske blir det bättre då vi är i väg,
å för Elins skull måste vi göra annat än tillbringa tid hos morfar & mormor, Elin har ju sommarlov...

Guldkryckan sa...

Tur jag inte har nån favvorestaurang ;)
Men jösses då, stängt?
Trodde jag inga restauranger hade.

Men så kan de va antar jag.

Hemma igen, svettas i köket istället för i Spanien, var roligare att svettas där ;)

Ha de bäst BP.

cat sa...

Ha ha, en sådan dundertabbe skulle lätt kunna hända mig. Och på tal om att köra vilse, så glömmer jag aldrig mitt första år i Göteborg, då alla vägar verkade leda till Hisingen. Jösses så många gånger jag hamnade på den förbaskade ön helt i onödan.

Vilken tur att ni fick lite mat till slut. Har förstått att jag har ett sådant där pokemonställe alldeles i närheten av huset där jag bor. Suck jag fattar verkligen inte grejen.

Hanneles bokparadis sa...

skugga bäst idag :)

Eva Trillian sa...

En lång tur för maten :) då var ni i alla fall hungriga när ni väl fick er lunch ;)

Anita Malta sa...

Vilka helt underbara bilder från vardagens verklighet. Du har blivit väldigt duktig på att fotografera människor i sin naturliga miljö !!!

LissenTo sa...

Härligt när man kan njuta av sommaren i skuggan. Så har jag gjort också i några dagar. Nu har semestern börjat så låt sommaren fortsätta.

Anonym sa...

Det är ganska oförskämt att i smyg ta bilder på människor ffa barn och lägga ut dem på internet.Var finns respekten för sin nästa? Du borde polisanmälas för ofredande.

Unknown sa...

Millesgården skulle ni besökt..det var absolut säkert öppet.
/Kiki