tisdag 26 juli 2016

En sup kanske kan vara något



Som ni vet gillar jag alltid att lära mig nå’t nytt. Gärna nå’t som jag inte glömmer fem sekunder efter att det sjunkit in. Ordet jag såg i lokaltidningen idag är ”sup”. ”Att ta en sup betyder ju att ta ett litet glas brännvin, en snaps eller annan spritdryck. Men vet ni vad?! Nej, inte än men snart så;-)

SUP
SUP står även för ”Stand Up Paddling” som är en sport, där man står upp på en surfbräda och paddlar sig fram med en lång enbladig paddel. SUP blir alltmer populärt och här i stor-Stockholm finns det fler ställen där man kan hyra brädan.

Personligen tar jag mig aldrig en sup, då jag är så tråkig att ytterst sällan dricker sprit. Dessutom kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle ställa mig på en surfboard heller. Å japp, jag vet att man aldrig ska säga aldrig;-)

PS. Det närmaste jag kunde komma med en egentagen bild av en SUP är fotot ovan. Den SUPande bronsskulpturen som föreställer Ikarus finns i Alicantes mrina. DS.


14 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ingen sup/SUP för dig alltså :) men det gör inget - det är så många som ägnar sig åt endera (eller båda) att ingen av sysslorna kommer lida av att vi låter bli!

Ama de casa sa...

Haha! Jag kände genast igen den där gubben med underdimensionerat huvud, fast jag har alltid trott att han bär på en saltsäck? :-)

Nej, nu ska jag nog ta mig en sup. Eller inte. Jag tar nog ett glas cava istället :-)

Comsi comsa sa...



Ha ha ha, det var en muskulös rackare spatserande
med sin säl... :D)))
Nu gillar jag inte djupt vatten annars skulle jag begett mig ut för att "supa" :D))))

Kram ♥

Anita Malta sa...

Men vilken helt underbar skulptur som står där i vattnet med sin lite oproportionerliga kroppsbyggnad !! Iallafall i förhållande till det lilla huvudet :-)
Inte är man tråkig för att man inte dricker sprit, om det är någon som är rolig så är det ju du :-D Skulle heller aldrig ställa mig på en sån där bräda, garanterat, tror jag, men man vet ju aldrig :)

nalta norrland sa...

Ingen sup eller SUP här heller ;-)
Gillar dock bilden, skulpturen är helt underbar.

svar Elins arm är bättre - jag hoppas verkligen att hon slipper operation, hon försöker å det tränas, tror ju badandet/simning under vår camping i Strömsund gjorde verkan.
Jag är helt ärligt livrädd för operation av Elins arm,
tror ju det kommer att förstöra hennes höst å skolgång.

Olga T sa...

Här är det också populärt med SUP. Har inte provat själv men skulle kunna tänka mig det. Den där statyn har jag sett :))

Ditte sa...

Skulpturen kände jag igen, men hade först svårt att placera den...
Jodå, jag kan gärna tänka mig en sup till sill eller kräftor och dessutom kan jag tänka mig att sup-paddla. Alltså försöka.
Kanske kan vi tillsammans göra ett försök.
Sedan finns det det vad jag vet en tredje betydelse för ordet och det är ett läkemedel som "tas bakvägen".
Så visst kan en sup vara mycket.

Olga T sa...

SV: Vi var aldrig uppe i The Shard. Annars hade jag det på listan sedan du skrev om det och att svägerskan jobbar där. Vi var inte inne på några särskilda sevärdheter mer än O2-arenan. Så var vi ju på konsert i Southbank.

Steve sa...

Icarus är alltså Ikaros på engelska. Annars skulle det kunna vara Ikaros som tagit sig en sup för mycket och hamnat i ett rus. Med tankar som tar såna här kringelikrokar så förstår du än mera att jag ännu inte är helt återställd.

Ulla Maria sa...

Snygg illustration på aktuellt tema. Här i den bohuslänska skärgården är bägge typerna av supar vanligt förekommande vid denna tid på året. Den paddlande sorten möter vi ofta på när vi är ute med båten medan vi inte ser så många av den andra varianten då vi sällan besöker gästhamnarna och själva inte gärna tar oss ett järn.

FREEDOMtravel sa...

Det händer att jag tar mig en sup faktiskt. SUP har jag inte provat, men jag känner ganska väl till sporten (aktiviteten?) eftersom folk paddlar förbi vår husbåt på såna där då och då... Har en känsla av att det inte skulle se så välbalanserat ut om jag skulle prova, men som sagt, man ska aldrig säga aldrig ;)

Anonym sa...

Vilken sexig kille!

Ruth i Virginia (88!)
:)

Anni sa...

Aha, då var det det jag såg förra helgen - en som "supade". :-P

Anders W sa...

Det kan nog bli blött ändå för många. Men din "gubbe" tycks stå stadigt!