måndag 18 juli 2016

Pokémon Go





Det har väl inte undgått någon att Sverige har drabbats av Pokémon feber sisådär 20 år sedan efter den första ”epidemin” 1996.
För två dagar sedan släpptes Pokémon Go i Sverige och servern kraschade direkt då hela den svenska befolkningen ville ladda ner appen. Enligt BBC gick Nintendos aktievärde upp med hela 65 procent sedan Pokemón Go släpptes i USA den 6 juli i år.

Mejl
Det här mejlet fick jag idag av favo kollegan Yvonne som befinner sig på semester i Skåne tillsammans med maken samt sönerna E och C.

- Jo, men jag måste ju berömma Nintendo som genom åren bidragit till en stillasittande generation. Med Pokémon Go rör sig plötsligt grupper av unga lite bleka - mest - män/pojkar överallt! Äggen som du får i spelet måste nämligen vallas i 1,5 eller 10 km för att utvecklas. Dessutom finns det "items" att hämta vid landmärken som t ex statyer och kyrkor. E tror att jag mutat Nintendo för han har bara fått tag på 10 kms ägg :-).

Seriöst försök
Även jag minns Pokémon, trots jag aldrig lyckats varken med det spelet eller något annat för den delen. Men idag gjorde jag ett seriöst försök att ladda ned Pokémon Go. Det var en himla tur att det började regna efter klockan 15:00 så att jag kunde ägna större delen av eftermiddagen åt ett totalt fruktlöst letande efter en sajt där spelet finns. Undrar hur alla lyckades i lördags med att få servern att krascha. Jag har inte ens hittat den…

PS. Tog bara ett foto i helgen och det blev inte bra. Alltså ingen Helgbild från mig idag. Men ni som gillar utmaningen Helgbilder kan kika in hos Marit som vanligt. DS.

20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Du hittar Pokémon Go på din appstore i mobilen :) Kanske inte ett spel för alla - men jag tycker det är väldigt kul! Lite krydda på promenaderna att ha något att göra medan man promenerar!

Geddfish ♥ sa...

Har hört talas om denna rusning nu. Och kommer ihåg Pokémon.
Jag såg appen hos mig, men kommer inte att ladda ner den.
Jag kommer ihåg min yngste son som ung. Han var helfrälst på datorspel. Mest Nintendo.
Och inte vill jag ha musik eller böcker i öronen då är ute och går. Jag vill höra fågelkvittret i skogen osv.

Ha det nu bäst ♥ och en info: Blogger sköter sig inte riktigt. Eller vad det nu är. Blogglistan hänger inte med. Så jag chansar, det är så på flera.

Olga T sa...

Jag spelar! Trodde jag var äldst men kommer du igång så..... ;)
Har bra support här hemma så hör av dig om du behöver hjälp.
Som mina söner spelade Pokemon när de växte upp och jag var med ibland. Förlorade alltid men ändå. Det här är en suverän grej men spelet måste utvecklas om det ska hålla. Du måste kunna komma mer i kontakt med andra spelare (kunna lägga till vänner) och se vad de gör och vad de hittar. Tror jag som är en riktig amatör :)

Ditte sa...

Pokémon kommer jag ihåg från den tiden barnen var små. Men nu?
Jag har sett en hel delute här i mina trakter letandes och de är helt uppslukade. En trampade in i grannens plantering och en höll på att falla i kanalen. Hoppas bara att ingen som letar figurerna ber om hjälp när det man kan förutse innan händer...
Är mest fascinerad över att man kan fångas av detta...Räcker dte inte med all spänning som vi ändå omges av.
Kommer inte att ladda ner detta. Jag har roligt ändå!

Ama de casa sa...

Pokémon är lika okänd för mig som alla andra spel (utom tetris, minesweeper och wordfeud). Likaså bra det. Dom tre nämnda undantagen höll mig sysselsatt i alltför många timmar. Har lätt att drabbas av speldjävulen... :-)

Susjos sa...

Lustigt att du nämner Pokemon-go, ser ju på facebook och instagram att det är något nytt på gång och alla verkar vara helt tokiga! Bra ändock att alla måste röra på sig! Tack för info via din vän Yvonne, jag har ingen aning om vad Pokemon är?

BP sa...

Svar till Susjos: Det går inte att kommentera hos dig då din blogg visar upp en knallröd sida med huvudrubriken "Den här webbplatsen är bedräglig". Kolla!

FREEDOMtravel sa...

Jag hade faktiskt missat detta helt!!! Tur för allmänbildningen att msn läser bloggar ;)

Comsi comsa sa...


Vi har visst lite fel på många av våra bloggar, hoppas det ordnar sig snart...
Jag har faktiskt laddat mer Pokémon Go men inte hunnit börja spela. Ett spel som också ger motion, det kan inte bli bättre enligt mig. :D)

Solig kram ♥

Kolonilotta sa...

Här jagas det Pokemon för fullt. Inte jag och maken utan Dennis. Men sitter vi i bilen och han får syn på nått så är vi självklart behjälpliga.
Men cykeln används flitigt! :)

Comsi comsa sa...


Jag laddade ner spelet från Google play!

Anita Malta sa...

Har aldrig hört talas om och fattar heller ingenting. Misstänker att jag blivit lite insnöad efter 15 år här på Malta, trots värmen eller kanske därför :-D

Ulla Maria sa...

Har hört om spelet men inte försökt hitta det. Men kanske vore det ett spel för mig som är rätt bra på att gå och ganska usel på att sitta still och spela dataspel. Tycker dock att idén med att spelaren behöver ge sig ut för att fånga gubbarna är mycket god och att Nintendo där har lyckats med något stort när de får massor av folk att röra på sig.

Steve sa...

En företeelse som jag visst hört talas om. Till leda. Men, som jag låtit gå mig förbi. Obegripligt för mig helt enkelt.

cat sa...

Om alla andra gör det, så räcker det som avskräckande exempel för mig. Har alltid strävat motvalls flocken och kommer fortsätta så länge jag lever.
Blir nästan rädd när jag läser om folk som äntligen får något att göra under promenaden. När jag promenerar vill jag koppla av, motionera, kanske fotografera, njuta av omgivningarna eller allt det där. Inte tusan behöver jag något att göra då.

To each his/her own heter det ju. Men den dagen man ser mig med den appen kan man börja titta upp i himlen efter flygande grisar.

Monica sa...

Ingen Pokémonfeber här inte har fullt upp med att fixa allt runt mitt nya liv.
Vet inte hur sådana människor funkar borde ju fatta att jag har nog med mej själv tur man inte har problem med psyket utan är stark som få:-) det tackar man för nu.
Ha en skön kväll Kram

nalta norrland sa...

Min bonusdotters man spelar pokémon go till min bonusdotters förtvivlan ;-) Elin gillar det dock :)
Här hos oss på Berget finns dock lite pokémon ;-)

Susanne sa...

Du har säkert redan fått svaret, men det är en App du ska ladda ner.

Stare Ström sa...

Allt som får folk att röra sig är väl bra. Själv föredrar jag att stå lugnt och stilla vid dammen! :-)

Annette sa...

Aha, man får ägg sedan som kläcks av långa promenader, det var ju en bra idé :)