onsdag 27 juli 2016

Onsdagsblandning

En gul figur

Favo kollegan Yvonne är tillbaka i Stockholm efter att ha semestrat i Skåne i tre veckor. Dags för en lunchdejt alltså. Då Yvonne läser min blogg regelbundet har även hon fått ”bloggögon” vid det här laget. Hon upptäckte nämligen den här figuren uppe på ett trafikljus. Tur att det var röd gubbe så att jag kunde fota.

Presenter

Yvonne och jag här känt varandra i minst åtta år. Vi klickar helt enkelt. Det är hon som var upphov till en mycket fin tradition, nämligen att köpa med sig roliga presenter från semesterorten. Så vi ger varandra små överraskningar varje gång vi varit på semester. Idag fick jag dessa fina presenter inköpta på Ikea muséet i Älmhult. Den lilla LED-ade bordslampan kan man sätta på en bok. Nyckelringen sattes direkt på bilnyckeln och vattenkannan är perfekt för en miniblomma jag har. Den har överlevt mot bättre vetande om man säger så. Tusen tack tjejen:-)

På perrongen

Efter lunchen åkte jag tillbaka till Täby, planterade mig själv på balkongen i ljuvliga 24 grader som kändes riktigt svala efter 29 grader sedan i söndags. Sedan åkte maken och jag till stan igen. På perrongen vid Roslagsbanan upptäckte jag den här kvinnan.

Östra Station

Vår favo pub vid Östra Station har inte bara världens bästa öl utan även stor-Stockholms bästa pommes med hemlagad aioli.

Nu vet ni vad jag har gjort idag. Hoppas ni har haft lika trevligt som jag.

17 kommentarer:

Ditte sa...

Jag tycker din dag verkade helt perfekt! Många trevligheter och ett par besök i stan och däremellan balkonghäng.
Jättefina presenter! Väl genomtänkta och användbara. En liknande ledlampa har jag och den är med mig nästn överallt. (Även på flyg för jag hat upplevt att läslampor där inte fungerar)
Visst är Östras Pup bra! Men nu var dte ett tag sedan jag var där...Måste också prova deras pommes.
Här har det varit studiedag idag. Är i hårdpluggarsvängen inför kommande reseuppdrag i mitten av augusti och då blir det en tur på fyra dagar.
Mycket att läsa in så pluggandet pågår ett tag till, intensivt. Sedan blir det bara att träna...Och det är lättare.
Visst uppehåll på lördag för att se Prideparaden. Och på söndag och under nästa vecka blir det på nytt lite mer socialt liv.
Det tar på med en ny/nygammal resekarriär på ålderns höst. Men det är himla kul!

Susjos sa...

Alltså, nu är jag nyfiken på Östra stations pub, och kan man få så god öl där så är den väl värd ett besvär!!!
Vilka trevlig presenter du har fått av Yvonne!

Mias Mix sa...

Jättesöt liten gul figur. En kompis som varit i Norrland hade också lagt ut några såna gula figurer på Facebook, undrar vad det är för ena?
Kul med era presenter!Och fina saker fick du!
Det där med SUP,det var jättepopulärt när vi var i Brasilien. Tyckte det såg helfjantigt ut:) Och någon annan sup tar jag inte heller. Det närmaste starksprit jag kommer är strawberry daiquiri.
Birka gjorde även en kryssning upp till Norrland och midnattssolen under midsommarhelgen :)

Ama de casa sa...

Härligt med folk som hjälper till med bloggen på det där viset :-)

Vilken trevlig tradition med presenter! Precis en sån där vattenkanna har jag, och den funkar alldeles utmärkt. Växterna överlever. Ja, ända tills Anders tar fram sekatören, vill säga... ;-)

Anita Malta sa...

Gillar den starkt gula lilla söta figuren. Skulle gärna se lite av sånt här i Sliema.
En vän som Yvonne är guld värt, inte bara för presenternas skull men visst är det roligt med traditioner och att den andra vet vad den andre gillar.
Härlig vardagsbild på kvinnan med den allvarsamma blicken och roliga frisyren.
Undrar hur världens bästa öl smakar men det får jag nog aldrig veta då jag så sällan dricker öl :-) Nä, min dag var nog inte riktigt lika bra som din men nu åker jag till Florense imorgon och det ska bli både spännande och skoj att få beblanda sig med italienare i den historiska lilla staden :-D

Tredje året i Hjo sa...

Mycket trevligt trafikljus! Är i Gbg och kollar in damOSmatcherna när jag är hemma.

Biggeros sa...

Vilken fin vän du har som gav dig praktiska presenter från Älmhult:))
Vilken kul gul gubbe som sitter och inväntar den gröna gubben eller den röda...
Vilken häftig frissa och färgkombination på klädsel damen har på bilden. Ha en bra dag i värmen:))

cat sa...

Du har haft en toppendag med andra ord :-) Blev otroligt sugen på pommes och aioli nu.
Har själv varit och besökt en av mina allra äldsta och bästa vänner och blivit bortskämd med god mat. Den goda drycken stod jag för.
Det är skönt med vänner som man verkligen klickar med.

nalta norrland sa...

En bra onsdag med andra ord :)
Jag gillar den lille gula figuren... tro vad han kom från?
Såg någon skrev att gula figurer även blivit sedda i Norrland...
Nu har vi ju 7 mil till närmaste trafikljus så återfinns figuren på trafikljus lär jag inte se någon ;-)

Pommes med Aioli åååå så gott :)

Vänner, nära å kära är viktiga inslag i livet <3

Comsi comsa sa...



Hi hi hi, så gul och söt, både gubben och lampan.
Vissa klickar det direkt med,kul när så sker.......... :D)

Kram ♥

LissenTo sa...

Härligt med vänner som man trivs tillsammans med och överraskningar är alltid roligt att få.

Unknown sa...

Ser väldigt gott ut. ska pröva den nån gång.
/Kiki

Unknown sa...

Fina gåvor, nyckelringen är ju alltid bra att ha till hands...ja alla tre gåvorna var väldigt praktiska ju. Bra att ha grejer
/Kiki

Carita Liljendahl sa...

Kul med bloggare som har öga för det där lilla extra, alltså gula gubben i detta fall :-)

Eva Trillian sa...

Kul att ni fick syn på den gula gubben. :)
Sv: Kan hålla med om frasen "talk is cheap" men ilsknar till när du tar för givet att du vet att varken Wisti eller jag agerar. Jag kan inte tala för Wisti, bara mig själv, och vad du vet om mig är ytterst lite - och det bara som din personliga tolkning av vad du läser på min blogg. MEN om du menar att vi inte gör något för att vi inte syns på de barrikader som skymtar i media eller syns där för att vi legat på en av bomberna som detonerat - ja, då har du ju rätt. Men man kan ju faktiskt göra mycket i det lilla. Att säga att det lilla inte räknas för att inte USA (UK, Fr, Ty.) går i bräschen är att ursäkta sin egen ovilja att göra något.
Alla de "stora" består av individer, sådana som oss, människor i det lilla. Vi har mer makt än vi vill erkänna - för ansvaret är tungt och man blir inte populär av att bekämpa rasism, orättvisor och ojämlikhet i det lilla. Det VET jag!
Med, faktiskt, vänlig hälsning :)

Anni sa...

Hade det varit grön gubbe hade du väl fått fota ändå och gått över vid senare tillfälle ;-)

Anonym sa...

Gul Gubbe fanns i ett 30-tal exemplar, skapade av gatukonstnären ARROW som återfinns under namnet "arrowstreetart" på Instagram!
https://www.instagram.com/p/BHPAYqwDCbE/