söndag 17 juli 2016

Skyltsöndag #62

Det har varit en riktigt fin sommarvecka i Stockholm - med svenska mått mätt alltså. Maken och jag njöt av värmen mera i huvudstaden än här hemma på balkongen i Täby faktiskt. Nedan ser ni resultatet av det jag upptäckte i Stockholm och vad jag tyckte var roligast att visa upp här i Skyltsöndagen.


Claes-Göran dröjde med sin uppdatering den gångna veckan. Först i fredags dök det upp två nya texter på skyltarna. Den engelska varianten av ”Stockholm i mitt hjärta” syftar väl till Allsång på Skansen antar jag, men det vet förhoppningsvis inte turisterna;-)


”Somliga går med trasiga skor” fick jag googla och lärde mig att det är Cornelis Vreeswijk som sjöng den låten. Tänk vad Skyltsöndag gör med min allmämbildning. Den blir ju bättre och bättre;-)


Ja, åsså har vi skylten på marknivå där Claes-Göran helt klart uppmanar folk att byta ut sina trasiga skor mot nya. Tycker priset är löjligt billigt med tanke på vilka skor som fanns i skyltfönstret.


Hundbaren hittade jag vid Hornstull i fredags. I Tel Aviv fanns hundbarer utanför varje butik/affär/restaurang när vi var där 2013. Den här är den första jag sett utanför en butik i Stockholm faktiskt. Undrar dock varför skylten ser ut som en katt…


Splash betyder ju stänk på svenska. Hur man kan döpa en bil till ”Stänk” är mig en gåta. Men Suzuki gjorde det i alla fall för det här en Suzuki Splash. Suck;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

PS. Meddelande till Ann S. Då jag varken lider av psykisk ohälsa och då jag inte har några diagnoser heller, ber jag dig att sluta kommentera hos mig. DS.

22 kommentarer:

Ama de casa sa...

Hur kan du ha missat den fina Cornelislåten? Den har ju inte ens varit med i Schlagern ;-)

Skönt att ni har haft finväder. Det har vi också haft. Och lite fulväder med, faktiskt. Fast det går ju över snabbt här :-)

Emma, Sol som sol? sa...

Ja, på Skyltsöndag lär vi oss massor med nytt! Alltså inte en bortkastad dag.

Åh, jag hoppas att vädret i Stockholm håller sig i några veckor, jag kommer frysa ihjäl annars. Kan någon knyta fast det? Så det inte smiter?

Susanne sa...

Den där Clas-Göran han kan verkligen leverera bra skyltar.
Har du inte lyssnat på låten än så måste du göra.

Anki sa...

Strålande sol här också :) Så bra att Claes-Göran fick upp nya skyltar :)
Ja, tänk så allmänbildad du blir!
Jag har också en hundbar ibland mina skyltar idag...
Tolkar det som att du också får kommentarer om psykisk ohälsa... jag har fått vid flera tillfällen nu ... lite irriterande faktiskt.

Comsi comsa sa...


Riktigt härliga skyltar. 😂🖒
Nästa vecka skall det visst bli ännu finare väder.. 😋 Njuter!

Kram ❤

Geddfish ♥ sa...

Mycket fina skyltar och dessa hos Claes-Göran, de har du ju på köpet, haha, så fiffiga!
Jag har varit rätt nöjd med vädret just nu och det ska bli bättre.
Bättre blir det dock inte med Stalkern, som fått ny fart, efter att ha varit avstängd några månader. Tror vi har henne alla.

Kram ♥

Susanne ❤️ sa...

Underbara skyltar och låten med Cornelius är en favorit, uppväxt med Cornelius då pappa gillade honom,och alla hans underbara texter:)
Hund bar är bra att det finns lite här och var då det är varmt !
Trots att vi har haft mest soltimmar i Sverige känns det som det inte varit så många baddagar
Men mycket cykelturer har det blivit och promenader så kommer nog överösa er med en massa bilder när jag kommer hem om en vecka !!!
Tack för att du kommenterat trots att jag varit dålig på det under min semester
Stor varm kram till dig fina❤️

TantGlad sa...

Vilken härlig skyltning, och du.....hundbaren ser ju ut som en kattbar ju hihi. Men den är kul.

Det finns så många knepiga namn på bilar då det bara snurrar i skallen.
Men de ska väl heta nåt .

Tack för fin skyltning och kram.

Ditte sa...

Jätteläckra skyltar! Tackar för flera goa skratt.
Stockholm i mitt hjärta har ju här fått lite mer internationell "touch", tror inte det egentligen behövs. Stockholm är ju fantastiskt!
Cornelis låt om de trasiga skorna gillar jag. Lyssnade på honom, FRed Åkerströn och Ann Louise Hansson på vispråmen Storken redan 1967 och sedan dess har han varit med mig och ofta.
Kanske skulle jag pass apå att titta på Claes Görans skor....Har just nu ett par trasiga.
Hundbaren känns igen och även undran varför det är en katt där.
Har sett ganska många hundbarer i mina kvarter både utanför restauranger och en del butiker. Trakten i SOFO verkar ha många hundar...

Susjos sa...

Tack för finfina skyltar hos dej! Jag har också en hundbar ( och elefant?) skylt från USA i min mobil, men har inte fått ner den bilden till datorn...suck, men jag ger mej inte...den kommer med nästa söndag hoppas jag!

KajsaLisa sa...

Hundbaren var både omtänksam och rolig. Claes Göran verkar lika underfundig när det gäller prissättningen som sina budskap :)

Husbilen-Ellen sa...

"Talande" skyltar. Hundbar kan nog behövas i värmen.

Meta sa...

Härliga skyltar på stan. Vi har inte så mycket här på kolonin att fota för jag är för det mesta här. Så jag får leta på annat håll och ibland lyckas jag rätt bra om jag får säga det själv.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

Kolonilotta sa...

Det låter ju helt otroligt att du missat Cornelis låt. Allt den gamla suputen gjort är ju kanon! :)
Tummen upp för Claes-Göran igen denna vecka också. Men lite extra för dig som uppmärksammade slash! :)
Kram ❤

nalta norrland sa...

Splash gillar jag :) tro hur Suzuki tänkte... ifall de tänkte :)

Somliga går med trasiga skor, tänkte ju på Thåström jag, lite Ebba Grön :)

cat sa...

Måste kommentera din sista bild först, för jag har undrat precis samma sak. Hur tänkte de på bilfabriken egentligen? Jag tänker olycka och att man själv blir splash.

Tänk att jag kunde C-G:s skyltcitat den här gången. Inte för att Cornelis på något sätt är min typ av artist, men för att jag lärde mig sången som barn.

Snällt med hundbar!

Olga T sa...

C-G:s skyltar är toppen! Bra att hundarna får lite vätska, ni har ju fint väder hos er så det behövs.
Splash??? Ja man kan undra.

Eva Trillian sa...

Lite att fundera, i vanlig ordning ;)
Men, HUR har du lyckats missa DEN låten i alla år? Trodde nog det var en omöjlighet ;)

Anita Malta sa...

Vilken härlig skyltblandning ! Förvånande att du inte kände till Cornelis Vreeswijk fina låt, känns liksom lite självklar och Lasse Berghagens gamla låt är inte mindre fin även om de båda är till åren gångna vilket även vi börjar bli ;-D
Lite nyfiken blev jag på skorna i skyltfönstret ! Vad omtänksamt med hundbar, det borde det finnas fler. Splash !! Haha..tycker faktiskt att ordet känns positivt och glatt på något sätt. Splash :-D

Tredje året i Hjo sa...

Stackars Cornelis! Skivan där de trasiga skorna är med är den bästa tycker jag. Sambaskivan.

Steve sa...

Det kallar jag skorea.
Hunbaren var bra.
En Suzuki bil är väl inte så mycket mera än ett stänk.

Carita Liljendahl sa...

Beundrar din förmåga att hitta roliga skyltar!
Men så är ju utbudet onekligen lite större i Stockholm än i lilla Lovisa :-)