söndag 5 juli 2015

Skyltsöndag 18: Rolig blandning

Det är söndag, solen skiner och jag tänker lägga upp tre skyltar som jag har fotat för er under veckan.

Museum

Ja, den här programmerbara skylten vid Odenplan känner ni ju igen vid det här laget. Å nej, jag ska inte vara elak och agera språkpolis;-)

Car2go

Japp, dessa minibilar - de flesta eldrivna - syns lite varstans i Stockholm. Vår huvudstad är en av 15 europeiska städer där dessa småttingar rullar runt. De är mindre i storlek än en Smart och kostar 650 kronor/dag. Man plockar bara upp bilen, öppnar den med en car2go App och lämnar den var man vill om jag har förstått det hela rätt. Vet inte om ni har funderat på det där med elbilar. Det enda jag kan säga är att jag personligen tycker att det vore otroligt pinsamt att bli överkörd av en sådan tyst elbil i miniformat;-)

Parkeringsstolpe

Som ni ser på den här skylten i tunnelbanan (!!!) finns det appar för allt nuförtiden. Å den här är ju helt oumbärlig, eller hur!!?? Alltså ärligt talat har det aldrig varit jag som kört på en stolpe. Det är faktiskt som så att det alltid är stolpen som råkar komma emot mig i minst 30 km/h. Senast det hände var i Spanien i vintras. Å då hade det ju varit given med denna app – NOT. Det var nämligen den sprillans nya hyrbilen som var aningen ”skrapig”. På den där %#¤#&¤ stolpen syntes inte en skråma.

Hoppas nu att ni fick ett och annat leende på läpparna samt att ni fortsätter njuta av det fina sommarvädret.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.
En lista på alla som gillar att skylta på söndagar hittar ni här.

PS. KIkar in hos er om en stund:-) DS.


17 kommentarer:

Susjos sa...

Gillar verkligen den underbara skylten som byter ut sina meningar varje dag?
Och va? Kan man hyra elbil i stan?! Så fiffigt, inte minst för turister! ja, appar finns snart för allting känns det som! Kul!!! du har som vanligt lyckats bra med dina skyltar..jag hade inte så mycket att bjuda på idag...

Geddfish ♥ sa...

Jag hade haft EN skylt idag, kom jag på. Den om helikopteruppstigning 250 kr vuxen och 250 kr barn, gällde 5 minuter.
Bah!
Men du har bra skyltar, du hittar mycket!

KajsaLisa sa...

Tänk att det finns människor som fortfarande klarar sig utan kört på stolpeappen :)

Rantamor sa...

Har du verkligen kört på en stolpe i Spanien ??
Och du den där lilla elbilen var ju för söt, finns det sådana att låna där, ungefär som cyklar i Umeå...

Synd att finalmatchen börjar så sent ikväll och jag är kvälls/nattrött,
men jag ska iallafall se början.
Såg inte hela matchen igår kväll heller, missade förlängning och straffen, men var nöjd när Rantafar berättade att England vann.

Tjingelingen från Rantamor.

Eva Trillian sa...

AppAppApp så många skyltar ;) Kanske dags att göra en app för skyltsöndag ;)

Eva Trillian sa...

Sv: Key lime pie :) Så alltså är det en paj ... skulle jag påstå! God var den, avsett vad vi kallar den!

Carita Liljendahl sa...

Jag har en del appar men har inte drabbats av app-sjukan totalt :-)
Vet nu inte hur nödvändig just den här P-stolpe appen är... förstås kul för S:holm stad att få felanmälan, och för dem som använder stolparna att de blir fixade.
Kul skyltar igen en gång!

Ama de casa sa...

Jag var på väg, men om du kan låta bli att vara språkpolis, så ska nog jag också greja det... ;-)

Fiffigt med elbilarna - vilken service! :-)

sv: Jäpp. I eftermiddag är det dags. Tack för att du håller tummarna, det kan behövas!

cissi sa...

Haha...nog ler jag allt!! :)
Ha det fint!

Anki sa...

Som vanligt alldeles förträffliga skyltar! Den där lilla hyrbilen verkar ju bra, men första tanken blev... står den kvar när jag kommer tillbaka efter shoppingrundan, eller har någon annan "appat" den?

cat sa...

Språkpolisen i mig blev allt lite förskräckt över första skylten. Elbilen är söt, men lite väl liten kan jag tycka. Får man ens med sig kassarna efter att man storhandlat? Elbil i sig vore ju bra om det fanns laddningsställen hemma där jag bor, för det tar ju tid att ladda batterierna.
De verkar göra rejäla stolpar i Spanien med andra ord ;-)

Stare Ström sa...

Ha! Varierad skyltning!

Guldkryckan sa...

Ja jäklar...dessa appar.
För en tid sedan skulle vi få besök här hemma, de ringde i bilen nån halvmil innan de var framme vid vår parkering...och som vi väntade...väntade och väntade...en halvtimme gick och vi beslöt ringa och kolla var de var.
Den vi ringde svarade...han lät irriterad...mumlade nåt om att de var framme...för 25 minuter sedan.
Det visade sig att man numera måste ha en app för att betala parkeringstiden...problemet var egentligen att det var strul med att få in själva appen i telefonen.
Herregud va svordomar jag fick höra när de väl lyckades och kom upp i lägenheten...jag trodde jag kunde svära redigt ordentligt men jag insåg att jag måste träna mycket mera på det...jag är bara en amatör ;)

Ha en fin dag Bp...det ska jag. :)

Steve sa...

Storstan bjuder på det mesta, inte minst "skyltsöndagsuppslag". Jag tittade inte på VM-finalen, men har läst om USA-krossen. Guld utan Pia Sundhage dessutom

Monica sa...

Här har du kvinnan som inte har en
enda app och det går bra det med;-)
Hur skulle det gå för Arabvärlden om
alla körde på el istället för bensin.
Idag är det Monica o Signe väder så
roligt att se henna vakna till liv
igen efter hettan;-)
Ha en skön dag

Kolonilotta sa...

Ja. Dom där små söta bilarna har jag också sätt några ggr.
Gillar skarpt skylten om att anmäla en påkörd stolpe! Haha...
Funderar på om det finns folk som är så duktiga!
Ha en fortsatt fin måndag.
Kram Susanne

Unknown sa...

Som sagt var, det krävs lite för att hitta det där...som typ jag aldrig ser. Fler ögon är bättre än...tack Bp
/Kiki