onsdag 8 juli 2015





Först och främst vill jag tacka er alla som läst gårdagens inlägg och kommenterat:-) Kul att jag kunde få er att le, det är faktiskt meningen med den här bloggen. Å jag skrattade gott åt era kommentarer kan jag säga.
Ska absolut följa era råd att i framtiden alltid ha såväl mobilen som kameran i byxfickorna, förutsatt att jag har byxor på mig vill säga. För inte skulle jag väl lägga iPhonen och/eller kameran på golvet, jag vet ju (av erfarenhet) vad som kan hända då;-)

Fortsättning på samma tema
Stärkt av gårdagens seger mot gallret tog jag mig an frysens granne – kylskåpet – idag. Det är lika gammalt som frysen – alltså tre år. Det har inga galler utan glashyllor. I och med det fanns det ju ingen överhängande risk att fastna igen, vilket jag inte heller gjorde. Alltså behövde jag inte ta av mig ringen, men tog gummihandskar på mig – av hygieniska skäl om man säger så;-)

Tekniska frågetecken
- Jag lyckades inte stänga av kylskåpet och vrida ratten till nolläge. Konstigt. Vågade inte använda våld. Är smärtsamt medveten vad som kan hända då.

- Jag misslyckades även med att komma åt fläkten i mitten som rusade runt som en stigande ambulanshelikopter.

- Med öppen dörr blev det snabbt isigt på kylskåpsväggarna. Isen smälte dock lika fort igen och rann ner till botten av kylskåpet, då den hamnade i lådan där de flesta hushåll förvarar grönsaker. Dock inte vi. Där lagrar maken batterier, för de ska ligga väl kylda hävdar han.

Då gav jag upp. Jag menar vi har aldrig varit magsjuka, inte ens i länder där alla turister vrider sig i plågor. Jag tror jag vet varför - lite skit skurar magen helt enkelt. Våra magar är helt enkelt inte bortskämda med att få i sig livsmedel som ligger i kliniskt rena miljöer. Åt andra sidan tvivlar jag på att någon av er är sugen på att bli bjuden på middag i det här hushållet;-)

Förklaring
Bilderna jag lägger upp är förklaringen till varför jag tillfälligt ha blivit huslig, ett väldigt temporärt tillstånd kan jag säga. Fotona är nästan i klass med KajsaLisas regnbilder, men bara nästan. Hennes coola regnbilder är ju mest tagna nattetid med färgglade ljusreflexet. Mina foton är tyvärr tagna mitt på dagen och jag lovar att jag behövde inte ens slänga dom genom gråskalefunktionen i Photoshop.

15 kommentarer:

Steve sa...

Så har du då avverkat frys och kyl. Jag undrar vad som händer när du ger dig på övriga vitvaror i hemmet. Inte helt riskfritt i det där hushållet. Fönstren blir i a f väl sköljda.

cissi sa...

Haha, började skratta när jag läste om makens batterier i kylskåpet och sen kunde jag inte sluta!
Tror nog att KajsaLisa och du gått samma fotokurs!
Om det regnar imorgon med väntar jag mej en kurs i "Hur man gör rent en kaffebryggare".....det skulle jag behöva en nämligen!
Ha det så fint! :)))))

Kolonilotta sa...

Har läst ikapp båda inläggen nu!
Tackar för underhållningen!:)
Jag hade nästan samma problem med vår lilla frys på kolonin som du hade med kylen.
Hittade inte avstängningsknappen så jag var tvungen att dra ur proppen för hela köket i proppskåpet för att kunna få bort all is!
Skönt att du är klar med båda nu!
Vad blir nästa projekt om det fortsätter regna?
Kram!

KajsaLisa sa...

Tack för uppmärksamheten, du får träna. Det är mycket roligare än att frosta av frysar :)

Eva Trillian sa...

Regn gör ju faktiskt nytta - inomhus! Men, det är ju trevligare att läsa bok än att städa ... så, betyder det att vi gör dåliga val?
Här vräker det ute just nu - verkligen VRÄKER! Det är skönt att var inomhus!

Geddfish ♥ sa...

Läser med leendet på läpparna. En njutningsfull blogg, haha!
Nu har du fått annat jobb än det du hade förut, och maken blev störd med sina batterier. Jodå, förr lade man filmrullar i kylskåpet också och jag vet de som lägger kaffe i fryset.
Jag har ingen bacillskräck heller... lite skit rensar magen, har jag alltid sagt och tydligen är jag ju kärnfrisk enligt pappren ;)
Jag hade också blöta fönster idag.....

Susanne ❤️ sa...

Läste det andra med ett leende flåt men som sagt skönt att det gick bra :)
Du är ju för underbar du får verkligen till det så det känns som man står dör brevid och vill hjälpa .... Fota ;) hihi kram
Nä skönt att det gick bra även med dagens äventyr !!
Och nu behövs det inte göra på ett tag
Kram

Anni sa...

Min make har också batterier i kylen, men högst upp i dörren eftersom jag har grönsaker (och choklad) i grönsakslådan ...
Gissar att du känner dig som en sann husmor nu när du gjort så rent och fint!

Och gårdagens regn, ja det vill jag inte ens tänka på.

Anita Malta sa...

Batterier i kylskåpet ?? Det måste jag genast tala om för maken och höra om vad han tror om idén. Men vid närmare eftertanke finns det inte plats. Våra två lådor i botten av kylen är fyllda till bredden med grönsaker och några batterier vägrar jag att lägga där. Men onekligen intressant. Om han nappar på idén kanske de får plats i frysen ;-)

Med tanke på (förr-)gårdagens inlägg och din dramatiska avfrostning av frysen. Tog nog i lite där när jag skrev att vi har ett decimeter tjockt lager is i kylskåpet. Snarare en knapp centimeter men den smälter ju rätt snabbt så fort man öppnar dörren och släpper in 30 graders värme. Ska nog göra det men ta ut innehållet först. Var jag nu ska förvara det under tiden är en annan fråga. Det är så varmt här hemma och våra a/c orkar inte kyla ner hela lägenheten.

Ja, dina bilder är väl kanske vad ska jag säga, konstfulla men skulle nog behöva en smula färg ;-) Vet egentligen inte vad det är jag tittar på ;-)

Ama de casa sa...

Såna där trista grejer som avfrostning och sånt, det brukar fixa sig på nåt magiskt sätt när det är schlagertider ;-)

Jag tycker du har varit duktig! Ingenting har ju gått sönder i alla fall :-)

cat sa...

Tänkte först på en vägg av regn när jag såg bilderna. Väldigt kompakt regn.
Storskurade mitt kylskåp för inte så länge sedan, men nu verkar det ha blivit lite kletigt/smutsigt igen. Men som du ju skriver, lite skit rensar magen.
Har ju heller inga middagsbjudningar, så blir det matförgiftning så är få drabbade.

Monica sa...

Har du ratt på kylskåpet, vårt är 10 år
och har en knapp och digitalsiffror.
Att vara huslig är ju inte helt fel;-)

Unknown sa...

Nu ska jag läsa gårdagens inlägg, det ska bli riktigt spännande. Dina regnbilder tycker jag är rena rama konstverken= snyggt.
Alltså gör regnet någon slags nytta.
/Kiki

Life of Johanna sa...

Jag tror jag är nervös för det krävs både neurokirurg och öronläkare på op, och att de måste vara försiktiga för känselnerven sitter nära och den vill de ju undvika skada... :) Plus de kommer behöva öppna upp längsmed hela örat för komma åt och plocka ut en massa delar :) Men de vet vad de gör så det kommer gå bra, men man är ändå lite nervös.

Marit Johansson sa...

De där regnbilderna skulle kunna vara tagna här i Arjeplog för någon timme sedan... fy f-n vilken regnskur som kom. Men nu verkar det ändå klarna upp, hoppas att det slutat regna hos er nu och att ni får riktigt fint helgväder!