onsdag 12 juli 2023

Mitt i veckan


Var på vift igår kväll. Första gången på bra mycket länge. Tyckte att jag gjort mig förtjänt av en ”ute-middag” på restaurang Pont vid Hägernäs Strand.. Dessutom var jag oerhört sugen på Moules frites (blåmusslor i vitlök, vitt vin och grädde). Pommes och chiliaoioli med sting följde också med. Maten var utsökt och servicen enastående.

Vinter down under
Det börjar dra ihop sig till fotbolls-VM för damer i Australien och Nya Zealand. Det svenska laget var väldigt förvånat över att temperaturen i Nya Zealand låg på mellan 6 och 9 plusgrader. Det verkar ha undgått några spelare att det faktiskt är vinter down under.
 

VM-bibeln
Läste på Aftonbladet att VM-bibeln släpptes idag. Köpte två biblar direkt. En till mig själv (såklart) och en till en före detta bloggkompis som förhoppningsvis kommer dela jobbet som ”expertkommentator från tv-soffan” med mig. Håller tummarna för det. Matcherna går ju "mitt i natten" svensk tid, och han är extremt morgonpigg;-)
 

PS. Bara 20 grader och relativt mulet idag. Drog på mig jackan. Men SMHI utlovar bättring till imorgon. DS.

15 kommentarer:

femfemman sa...

Bibel som bibel! När man tror på något, så blir det bra. Dumt att förlägga ett VM i så tokig tidszon. Det borde väl alla förstå.Mums, så god mat! God kväll!

LillaSyster sa...

Jag vägrar både jack och långbyxor (möjligen regnjacka om jag nu måste ut när det häller ner) Idag valde jag att gå i skogen en slinga på 5,5km men jag hade shorts och linne det var ju 17 grader ute hade hela skogen för mig själv mötte bara två personer de sista 200m och de var vinterklädda så gott som.....Nog för att det hade regnat tidigare på fm men kallt är det då inte.
Ja ja skitsamma folk får ha vad de vill på sig =)
Din mat ser supergod ut, det var längesedan jag lagade musslor nu - får kolla hur det ser ut i fiskdisken nästa gång jag är och handlar - jag har ju persilja utanför dörren som behöver skördas så det vore ju en perfekt rätt att laga.

Hoppas att du får många härliga timmar i TV soffan och att det går bra för Sverige och de andra lagen du har tänkt att heja fram.

Äventyret framtiden sa...

Du borde vara här BP, gassande solsken och plus trettio i skuggan. Varmt och skönt, bara tunna kläder på.
Vi har våra biblar...jag har vissa matböcker, du har fotboll.

nalta norrland sa...

Sport bibel för nördar ☺️ jo yes var och en blir salig på sin tro 🙏🏻
Musslor liksom andra skumma vattendjur är ingenting för mig.
Äter räkor och fisk men ingenting annat vattenlevande.
🤗

Kina sa...

Vad kul att du tog dig ut! Man behöver det ibland. Själv skulle jag inte ha valt musslor, men vi vet ju att smaken är som.... Fotboll tittar jag inte på as usual, men kanske om jag fick se lite av landet, men det blir väl bara gräsplanen man ser!🥴
Det känns dock lite märkligt att se julgranar och julpynt när solen vräker ner! Jag var på NZ i dec/jan och mer fluffigt julpyntande har jag väl aldrig sett! Annars är det ett vackert land, som på sina håll påminner om delar av Sverige.
Åker till London på lördag. Ha det gott!

Stefan Karlsson sa...

Det låter gott, men musslor? Nja, tveksamt.
Typiskt att Dam-VM drar igång samtidigt som min semester är slut och med de matchtiderna lär jag inte hinna se många matcher, om ens någon.

Anki sa...

Det var du absolut värd! Maten ser supergod ut! En rätt jag aldrig smakat, men någon gång kanske :)
Jag njuter av det svalare vädret ... runt 15 grader på morgnarna är perfekt promenadtemperatur i jeans och t-shirt.
Ha en bra torsdag!

christian sa...

Förvånad över vädret?!? De verkar vara väl förberedda . . . not . . . :(
Fotboll mitt i natten står jag nog över tyvärr....

Geddfish ♥ sa...

Åhh, musslor med pommes frites! Mums filibabba! Det har inte jag ätit sen i Bryssel, faktiskt. Vitt vin till. Kalas! Klart du var värd detta.......
Regnig dag igår, precis hela tiden. Idag skiner solen före regnet som kommer i em. Så är det.

Ditte sa...

Vilken god och trevlig "viftning"! Och maten! Helt i min smak.
Just det, VM närmar sig. Hade nästan glömt...(Nej, då)
SEr fram emot dina fotbollskommentarer och inlägg. Ja, de skriftliga antar jag mest gäller nu.
Hälsningar från ett vackert men tämligen blåsigt Landsort. (Stockholms södra skärgård)

Annika sa...

Ja, eller så borde du komma hit ... 34 grader och luftfuktighet av rang, känns mkt hetare eftersom det är såååå vansinnigt fuktigt.
Men, jag är på väg till din del av världen och ser fram emot vädret där, hihi.

Moules frites, det är bland det godaste jag vet!! Förstår att du njöt. Ser så gott ut! SÅÅÅÅ sugen jag blir!

Åke sa...

Vilken lyckad vift!!! Här blir det pulvermos och varmkorv ikväll och utan räksallad vettu, men så är det inte kh som varit på affären :)

Susjos sa...

Mums med musslor, det såg jättegott ut! Såklart har du köpt fotbollsbibeln, så kul att du har en till expertkommentator som delar jobbet med dej!
Ja, läste nånstans ja att några tjejer blev lite förvånade av kylan där down under!
Kram!

Elisabeth sa...

God mat! Blev sugen på musslor! Ha dé!

Carita Liljendahl sa...

En VM-bibel - det förstår jag att du behöver :-)
Spännande tider väntar för dig nu från den 20 juli.
Jag ska också titta, men tror att det får räcka med Sveriges matcher så här i början och så ser jag sedan hur det hela artar sig mot slutet.