fredag 14 juli 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag: Vecka 28 – ”Ledigt”


Måste medge att jag aldrig fotat så många blomsterutsmyckningar som de senaste månaderna. Anledningen är LillaSysters fredagstema ”Färgsprakande”. Ja, jag vet att temat inte är begränsat till blommor, men när jag ändå ser dom med ”bloggögon” är det ju bara att köra på;-)

1. Vad gör du när du är som mest lat om sommaren?
Ingenting, vilket i mitt fall är lika med balkonghäng i solstolen med en deckare samt mat som jag inte lagat själv;-)

2. Hur spenderar du en aktiv sommardag?
Aktiv och aktiv. Jag tar bilen och åker till närmaste café/restaurang.

3. Vad väntar du med tills september kommer?
Noggrann städning av lägenheten.

4. Vad har du ännu inte gjort som du brukar på sommaren?
Besökt Vaxholm

5. Hur är dina sommarkänslor just nu?
På topp. Vädret i min del av landet har varit helt underbart. Det har visserligen regnat i olika omgångar, men vädergudarna valde att öppna himlen på kvällar/nätter. Tusen tack för det:-)

Vill passa på att önska Elisa en fin och solig semester på Åland!

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

16 kommentarer:

Elisabeth sa...

Blommorna är verkligen färgsprakande!
Ha en bra helg!

Paula sa...

Läser att flera har en tradition att åka till Vaxholm på sommaren. Tror det var Klimakteriehäxan som också skrev det. Jag har nog inga traditioner så, det blir olika från år till år. Jag har många ställen kvar att pricka av i närområdet så jag kör på tills snön kommer tror jag...tsss
Underbar färgfägring hos dig, inne i stan finns fina planteringar, här i förorten är det klent. Ha en fin högsommarhelg!

Hannele sa...

Färgsprakande passar utmärkt. Vaxholm är fint, städning kan vänta.

femfemman sa...

Totalt avslappnad sommarkänsla. Låter gott. Jag är ju så dålig på sånt! Men man kanske lär sig.
Synd att inte dina tårtbitar är lika färgsprakande! Det borde de vars. God kväll!

LillaSyster sa...

Kul att så många vill vara med på fredagarna. Tack för länken och tack för en underbar plantering =) Ha en fortsatt skön kväll på balkongen ♡

nalta norrland sa...

Blomsterprakt till skillnad mot innergården tårtbitar 😜
Vaxholm… dit har jag varit aldrig 😅 är det för jobbigt att ta Dig dit på grund av minnen från tidigare tillfällen då Du och Din man gjorde utflykt?
Traditioner blir annorlunda när personer inte längre finns kvar.

Svar: en systemkamera.

🤗

Mrs Calloway sa...

tycker också att blomsterutsmyckningarna varit ovanligt fina i år. läsning utomhus är underbart. och visst är det godare med mat som någon annan lagat. jag tycker också att det är väldigt mycket sommar.

Ditte sa...

Snyggt fotade blommor! Och visst är de färgsprakande! Och uppiggande.
Kul tema med "Färgsprakande". Jag är med i tankarna och tittar in hos flera som färgsprakar.
Kul att läsa dina svar på "ledigt". Känner igen mig i en del av svaren men är nog lite mer rörlig/rörig .
Vaxholm blir det för oss också.Då hra vi liknande tradition.
Hör absolut till. Har nog varit där flera gånger varje sommar sedan jag var 10 år. Hade vänner med sommarställe på en ö strax utanför och det blev många besök även där. Men just nu har vi avslutat några fina dagar på Landsort så kanske Vaxholm blir i veckan.
Och sommarkänslorna stämmer jag helt in i .

Susjos sa...

Härligt färgsprakande inlägg med dessa blommor!
Å balkonghäng med deckare och färdigmat låter alldeles ljuvligt! Visst ska vi inte klaga på vädret, extremvärme som de har nu vid medelhavet är inte kul....
Vaxholm är inte dumt, det var ett tag sen jag var där, vi håller oss till Norrtälje!
Ha det gott!
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Älskar den där jätteblomkrukan, så fin!!!
Ska vi ta en tur till Vaxholm??????

christian sa...

Gillar skarpt ditt svar på "en aktiv sommardag"..... ta bilen till närmaste restaurang . . . :)

Trevlig helg!

Geddfish ♥ sa...

SÅ fin blomsterutsmyckning!
Det verkar som om 08-land faktiskt har haft bättre väder. Jag klagar inte men hade gärna haft fler soliga dagar i juli. Igår var det toppen, idag hänger regnet i luften, det är grått. Men ändock har jag varit ute.
Ha det gott!

Violen sa...

Sommaren i vår del av landet har varit gynnsam för balkonghäng. Mat som man inte lagar själv passar bra i det sammanhanget!
Läckert blomsterfoto!
Ha det gott!

Anki sa...

Verkligen en färgsprakande blomsterprakt!

Tove sa...

Så du har blivit blomsterpraktfotograf - lyckad färgsprakarbild
Ha en fortsatt fin sommarkänsla 👍

Carita Liljendahl sa...

Tycker det är härligt med svar i stil med det du ger på fråga 1)
Vi behöver inte hela tiden prestera och göra nåt, balkonghäng, ett glas vin, en bra bok, en tidning - vad helst vi njuter av, det ska vi njuta av.
Och att inte göra mat själv. Tummen upp, från en likasinnad!
Vaxholm, fin plats som jag tror jag besökte 1998 och lär kanske inte bli nåt besök mer i detta liv, men fin plats var det!