fredag 23 september 2022

Fem en fredag: Vecka 38 - "Att göra"



1. Vilka titlar har du på din att läsa-lista?
"När kungen dör" av Elina Backman. En bok nominerad till årets bästa översatta kriminalroman 2021 av Svenska Deckarakademin. Man ställer uppenbarligen inga större krav på översättningar nuförtiden… De andra två böckerna köpte jag för ett tag sedan. Akademibokhandeln har 20 procent rabatt under helgen, så ”bokhögen” lär växa en aning. 

2. Vilka är höjdpunkterna på helgens att göra-lista?
Har för avsikt att besöka höstmarknaden på Döda Torget imorgon. Marknaden har öppet mellan klockan 11 och 15.

3. Vad bockade du senast av?
Bokade ett samtal med banken.

4. Vad är något du inte kommer hinna med innan veckans slut?
Kommer inte ens påbörja listan med 14 punkter som juristen presenterat för mig angående bouppteckningen. Skulle absolut hinna, men jag är ju urusel på sånt. Så juristen får snällt göra det själv;-)

5. Vad är något ofärdigt du inte jobbat med på minst ett år?
Här kan jag lugnt och med rent samvete svara – ingenting.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

borde besöka min lokala Akademibokhandel på Hisingen

Kenneth sa...

Jag ska lägga till Elina Backman på min läsa-lista :)

nalta norrland sa...

Bokhögen har en förmåga att växa när det kommer erbjudande från bokaffärer på nätet.
Nu är jag nyfiken och privat… Du kan ju svara i mejl om Du vill, hur har Du bestämt med begravning, kommer jag ihåg rätt att Ni båda hade pratat om det så Du vet hur Din make önskade sin sista vila?
Ha en så bra helg Du kan 🤗

LillaSyster sa...

Bra att ha en hög med böcker =)

Susjos sa...

Var Elina Backmans bok bra tro?
Härligt att ha ledig tid och massa olästa böcker framför sig. Kul med höstmarknad i morgon. Skönt att du får hjälp av en jurist med bouppteckningen, vem är inte urusel på sånt?!
Å väldigt skönt att inte ha en massa ofärdiga grejer som man bör jobba med!
Ha en fin helg!
Kram

Paula sa...

Dåliga översättningar gör att man inte vill läsa alls, tycker jag, oerhört störande. Marknad blir säkert trevligt, du kan hitta både ätbart och användbart. Hoppas du får en skön helg

Guldkryckan sa...

Bouppteckningar har vi alltid överlåtit till expertisen, ett nog så litet helvete att avsluta alla abonnemang som tex både min mor och far hade när de gick bort.

Har funderingar på att kolla efter lite böcker även jag, palmemordet intresserar mig ännu som ju de flesta vet. ;)

Ha nu en fin kväll Bp.

Äventyret framtiden sa...

Marknaden imorgon kunde jag komma med på om det inte var så förbenat långt emellan oss. Jag gillar marknader!
Boklistan har jag noterat, utifall att någon här av mina läsvänner/bokvänner råka ha den. Vi delar böcker med varandra och låter dem vandra vidare, får nya andra osv. Det fungerar tillsvidare. Alltid är det någon här som reser hemåt mot Norden och tar nya böcker/pocket med sig.
Bouppteckningar är bäst att låta proffsen sköta om, enklast så, bäst så.
Mina tankar finns hos dig BP i den situation du är i just nu.
Ha en fin kväll!

Ditte sa...

Tack för lite boktips! Får nog ta en titt in i Akademibokhandeln i helgen.
Ja, visst kan det finnas en del på listan för att göra. Kan tänka mig att du har en del där- Men bra ta en sak i taget. Bra också att att låta juristen ta hand om det hen kan göra.
Låter trevligt med höstmarknad. Och en del ätbart brikar en ju kunna hitta.

Bokdamen sa...

Sky har jag på läslistan som börjar likna ett antal toarullar, någon gång ska den väl bli läst….Höstmarknad låter trevligt, brukar kunna finnas både det ena och det andra. Hoppas vädret blir bra i helgen!

femfemman sa...

Tack för boktips!
Bouppteckning tycks vara ett kapitel för sej. Var ju tjugo år sedan som jag var inbegripen i min mors....kommer ihåg att banken skötte allt. Ha en fin marknadsdag!

Violen sa...

Mysigt med höstmarknad! Brukar dofta gott och höstfärgerna är fina.
Boken Sly ligger på min lista också men inte som fysisk bok utan på läsplattan.
Klokt att ta hjälp med bouppteckningen det kan lätt bli tråkigheter annars.
Ha det bra! Hoppas du får en fin dag på marknaden!

Geddfish ♥ sa...

Det är en sån speciell känsla att botanisera i en Akademihandel. Det har jag alltid gjort. Så detta saknar jag. Min boklista ligger i mobilens hörslinga liksom. Det ÄR inte samma sak. Nya böcker luktar gott dessutom.

Förnuftigt att ta hjälp av banken när det gäller bouppteckningen. Det är inte som då på 80-talet när jag gjorde mina föräldrars.
Hoppas du får en bra lördag 🤗

christian sa...

Jag har börjat läsa om böcker, det är en av fördelarna med att INTE läsa deckare... :)

Kina sa...

Kungens död antecknad på listan. Det var ett märkligt namn på torget! Ett torg vill man ju absolut ska sjuda av rörelse. Men det gör det säkert när det är marknad! Så skönt att ha rent samvete! Fast det har nog jag ändå, trots att jag inte gjort allt jag vill. Det är ju bara jag som bestämmer takten. Ha det så bra i helgen!

Anonym sa...

Så skönt att inte ha en ogjord to-do. Är likadan som du nog redan förstått :) kungens död, lagt till på att läsa listan som bara växer…

Anna i Portugal sa...

Det är jag som råkade bli anonym