fredag 17 juni 2022

Fem en fredag: Vecka 24 – ”Antingen eller”


1. Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?
Varken eller. Gillar inte glass.

2. Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?
Absolut en fysisk bok. Har aldrig lyssnat på en ljudbok, inte läst en e-bok heller.

3. Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
Varken eller. Jag menar om jag fryser under vintern kan jag ju alltid sätta på mig ett extra lager med kläder. Å skulle jag mot förväntan svettas under sommaren är det ju bara att ta av sig kläder.

4. Bada i pool eller hänga på strand?
Helt klart i pool. Renare och vattentemperaturen är ofta varmare i en pool. Dessutom är jag inte så värst förtjust i sand mellan tårna och i/på mindre lämpliga delar av kroppen;-)

5. Vakna till solsken eller somna till regn?
Både och. Att vakna till solsken som jag gjort hela den är veckan är helt underbart. Samtidigt tycker jag att det mysigt och romantiskt när regnet smattrar ned på balkongräcket - på kvällarna alltså. Jag bara älskar när det regnar på kväller och nätter.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden har ingenting med inlägget att göra. Den är dock dagsfärsk och är ett (levande) bevis på att det inte bara är ungdomar som "umgås" med mobiler... DS.

20 kommentarer:

nalta norrland sa...

Många väljer mobilen framför fysisk kontakt… sedan finns det de som snar till varandra trots de sitter jämte varandra i soffan 🤪
Jag & Elin kan smsa varandra från olika delar av huset.
Min mobil använder jag minst som telefon 😅
Nu finns bilder i min blogg… och fler kommer i morgon 😃
Sol på dagen och regn på natten är perfekt 👍
Hos min faster i syd Tyskland är det värmebölja 🌞 hon tycker det är för varmt…
Nu går vi in i sommarlovs lugnet 🤩 vi firar i morgon med ”fest”, dels för J men främst för våra sommarlovs lediga ungar. Jag har tänkt bjuda på tacos 🌮 inte min favoritmat men alla övrigt inblandade gillar det. Ska ta mig till Bolaget och botanisera bland flaskorna efter något lämpligt vin 🍷 tänkte även testa rosévin…
Men nu säger jag Tack och hej 👋

Geddfish ♥ sa...

Veckans fem frågor var aningen dubbla budskap eller varken eller, eller kluvet svar, men kul ändå att svara!

Visst sitter man med mobilerna bredvid varandra om man är fler än en (som jag) och lyssna på bok är ett måste för mig då jag inte ser så bra, tyvärr.

Bokdamen sa...

Svarade också ingetdera på nummer två. Är frusen av mig, tyvärr så hjälper det inte alltid med mer kläder….;(. För varmt gillar jag inte heller. Få se om hettan kommer hit som är i delar av Europa, över +50….huvaligen. Äter inte glass ofta men när jag gör det så vill jag ha mjukglass.

LillaSyster sa...

Idag har ju varit en helt fantastisk sommardag, fler sådana eller helst samma väder som idag -fram till oktober med lite nattregn. Önska får man ju=) Ha en bra kväll!

Äventyret framtiden sa...

Bilden är så typisk för nutid. Så ser livet ut nästan överallt, både bland yngre och äldre. Snart kan vi kanske inte prata längre, utan bara smsa ;)

Dina svar kunde nästan ha varit mina men jag gillar sand och strand, fastän pool också gillas.
Gillar glass också förstås, så mitt i allt är det mycket som skiljer oss åt :)

Mrs Calloway sa...

jag gillar rent klart havsvatten och sand mellan tårna och överallt annars. det knastrar när vi tuggar hela sommaren. inga pooler eller badhus för mig.fysiska böcker är klart bäst men om jag är ute och går kan jag lyssna på en e-ljudbok. regn är bäst på kvällar och nätter, det håller jag med om

Annika sa...

Jag med,väljer alltid fysisk bok.
Det är ju helt omöjligt med trean.
Hatar att frysa, hatar att vara för varm,
Att vara för varm är nästan tortyr, man kommer inte undan. Som hos oss nu, 35 grader men känns som 38.
Fukt och hetta.
DET går inte att stå ut i sådan värme utan AC. TACK o lov för AC!
Sen att frysa, också övervidrigt.
Jag med, gillar egentligen inte sandstränder. Föredrar stenstränder eller klippor. Men är man på en beach är det rätt gött också ibland. Pooler gillar jag också.

Tycker om både regn och sol.

femfemman sa...

Visst kan vuxna vara värre än ungdomar vad det gäller mobil-ism.
Har lyssnat på en ljudbok. Sen var det slut med det abonnemanget...som var ett på prov. Inte min grej.
Gillar inte pool, inte om jag inte måste. Klordoft...detcär en odör i min näsa.

Ditte sa...

Bra gjort att kunna svara på frågorna.
För min del skulle svaren ha blivit det beror på. Lite sp blev det ju hos dig också.
Men i pool badar jag inte. Undantag är om det är en privat pool hos vänner eller på ett hotell. I övrigt känns det ofräscht eftersom många inte duschar och tvättar sig ordentligt innan de går i. Grrr....
Tänk så trist det har blivit med att mobilen styr så mångas tillvaro.

Ama de casa sa...

All glass (nåja, den mesta i alla fall) slinker ned, jag älskar glass! Däremot vill inte jag heller ha sand mellan tårna...

Monika sa...

Jag har nog aldrig tänkt på pooler som renare och badar väldigt sällan i dem. Sand gillar inte jag heller, klippor däremot är rena drömmen 🙂

Susie på Stjärnarve... sa...

Flinade för mig själv när jag läste svaret på 4:an. Jag har inga problem med sand, men har man hund blir folk så sura på en när man har den med på stranden. Däremot har jag en gubbe som hatar sand.....
KRAM/Susie

christian sa...

Att du inte gillar glass är ju lite synd, det är ju en av sommarens njutningar!
Fysisk bok, alltid!!! Skulle inte falla mig in att lyssna, jag vill känna å lukta . . . sen är jag dålig på att lyssna, tankarna skulle fara iväg efter en stund.
Jag skulle alltid föredra för kall på vintern, det går alltid att pilla på sig mer kläder, värre på sommaren om det är för varmt, man kan ju inte mer än klä av sig . . . ;)
På fyran säger jag strand, det behöver ju inte vara sand, . . . riktigt vatten helst havet det är min melodi!

Ha en bra helg!

Klimakteriehäxan sa...

Tror inte jag har nån bekant som inte alls gillar glass ... det finns förvisso väldigt olika sorter!
Sand mellan tårna har sin charm, men poolbad är på många sätt både enklare och säkrare - hälsar en som har enorm respekt för vatten i stora mängder, vågor och strömmar.

Violen sa...

Svåra frågor att svara antingen eller på. Det beror mycket på omständigheterna vad man väljer. Förstår att du inte gillar glass, det är väl för sött för dig. Kul att du gillar pool framför strandhäng och att du föredrar fysiska böcker (som jag trodde).
Trevlig helg!

Guldkryckan sa...

Alla kan ju inte gilla glass, så blir det mer över för mig, synd att frugan här gillar glass. ;)
Kikar hellre på om folk absolut ska bada, inte min grej alls.

Men visst finns det många äldre som sitter med nyllet i sin telefon, som jag och frugan, oj oj oj. ;)


sv: Många fallgropar finns där ju, bara att spela dum och titta efter fåglar...eller något. ;)

Ha det bäst Bp.

Eva sa...

Häftigt fångad bild! Himla kul stol hon sitter i. Pallar kan används till mycket.

Musikanta sa...

Jag föredrar också fysiska böcker. Har lyssnat till några ljudböcker men de tar så fruktansvärt lång tid så jag har slutat med det. 10-11 timmar när man kan läsa boken på 3-4. Å andra sidan kommer jag ihåg mer av ljudböckerna än de vanliga.
Ingrid

Susjos sa...

Vet att du inte gillar glass, inte jag heller! Lustigt nog så är en mjukglass inte alls dum på sommaren, så jo, jag äter glass ibland!
Fysisk bok, jatack!
Bada i pool, ja tack!
Regn på natten och sol på morgonen, perfekt!

Hanneles bokparadis sa...

haft +33°C denna vecka i London, inget för mig