torsdag 28 maj 2020

Tråktorsdag och en spindel


Rosa är en av de tråkigaste färgerna som finns enligt mig. Undantag körsbärsblommor och magnolia.

Till viss mån var den här torsdagen aningen tråkig, mest beroende på att det bara var 15 grader, molnigt och att jag fick tvätta bort årets första lager av gul gegga, pollen alltså. Ni som gillar sirligt grönt ska inte komma till nollåttaland, då gårdagens åskväder med en rejäl regnskur sett till att det är "gröngrönt" här.

Fågelbajs
Fick även rycka ut med en Wettex för att få bort fågelbajset från vår nymålade balkong. Premiär för året även det. Men med tanke på att grannens balkongräcke som inte har tak visade upp en ännu större vit blaffa samt mossa så ska jag väl inte klaga.



Blogspot/blogger
Det är inte bara Wordpress som annonserar ett nytt redigeringsverktyg. Blogspot/Blogger hotar med samma sak i slutet av juni. Har en känsla av att det kommer att bli ganska tyst i Blogglandia när omställningen sker. Tråkigt!

Spindel
Gillar spindlar, speciellt makens Boris som ni kan se på bilden. Det är Boris som en gång i tiden botade makens spindelfobi. Tycker mest om stora håriga spindlar, men de hittar man knappt i badrummet eller på balkongbordet. 2020 verkar vara ett spindelår. Kan inte minnas att någonsin ha hittat två spindlar inom loppet av en vecka. Den i badrummet var pytteliten och lätt att avsluta livet på. Spindeln på bordet var aningen större, svart med gula ränder och den var kvick, men kom inte undan den heller;-)


Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

Det är Orsakullan som håller i ”Maj 31 dagar”.

15 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Fågelskit kan man väl inte komma ifrån helt har jag förstått men vi lyckas hyfsat bra här trots allt med vårt "nät" som hindrar dem att komma in där, men helt fri från det är man ju inte iallafall.
Jo, såg detta om "redigeringsverktyg"...får nog kolla upp det lite..har ingen aning.

Ha det bäst nu Bp.

Ama de casa sa...

Jag håller på att bli galen på duvorna som ho-ho-hooo-ar här och skitar ned vår murkant på terrassen. Tror att dom har flyttat upp hit för att maten tog slut nere på paseon när alla restaurangerna stängde. Hoppas dom flyttar tillbaks nu när det har öppnat igen.

Haha! Boris är fin :-)
Jag har väl inget generellt emot spindlar, men är dom alltför stora och håriga så gillar jag dom inte sådär jättemycket. Som den här som vi hittade i Costa Rica:

https://www.youtube.com/watch?v=CFS6wbWl4QM

:-D

Hoppas ni får tillbaks finvädret!


Geddfish ♥ sa...

Jag är en rosagillare, men det visste du ;)

Jag har ju bloggat om detta med Nya och Gamla Blogger. Nu läste jag mer noggrant om detta. Fr.o.m. 1 juli är det det Nya som gäller, men man kan välja att ha kvar Gamla juli ut. 1 augusti är det kört, då gäller endast Nya. Suck suck suck. Tråkigt.

Haha, jag fick en duvskit på min balkong igår, nä inte kul, men sånt händer ibland, går att ta bort, värre att få det i huvudet.

Nu väntar sommarvärmen i helgen, jippie!

Ditte sa...

Då har du haft betydligt tråkigare idag än vi inne i stan. Varmare hade vi och lite moln på eftermiddagen. Men helt ok. Och efter klockan 16 helt molnfritt och så är det nu 20.45. Skönt balkonghäng men med kofta på. Inget polllen hos oss att torka. Men nära vattnet är det inte så många träd. Säkert mer för de men balkong och fönster mot innergården.
Trist med fågelskit. Men kanske kan en sån där ful platsuggla som vi har hjälpa.Vi har ju en del sjöfåglar här, ja andra också, men ugglan verkar ha avsedd effekt.
Såg hos Gerd att Blogspot/Blogger sla lägga om. Men jag har inte sett att Wp.se ska göra det. Blir intressant att se vad det blir. Men kanske gäller det då gratisversionerna. Tror att det skiljer en del här.
Vad gäller spindlar är det inga favoriter men jag är heller inte rädd för dem. Tycker bara de är obehagliga. Men Boris här tycker jag ser lagom trevlig ut.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag har redan gått över till nya Blogger, lika bra att vänja sig och skicka in alla fel man hittar.

Det är väl för att det ska vara anpassat för mobiler, funktionerna är kvar bara inte riktigt där de satt förr.

Vi kommer vänja oss vi det med ...

Herr Nilssons Fru sa...

Rosa tråkigt ? Jag älskar rosa, men inte på kläder, för de är ingen färg jag klär i. Men på prylar, köpte faktiskt en rosa sak så sent som idag. Jag har rosa i vardagsrummet:) ja inte möbler men dukar, gardiner o sånt är rosa. Du skulle inte trivas i mitt rum :)
Jag har inte sett några spindlar i år, annars brukar vi ha stora ute och nere i källan. En stenkällare, kallt som tusan där. Redigeringsverktyg, de blir väl helt nytt upplägg, jag har testat de nya på blogpot, började idag så jag vet inte hur jag tycker ännu.
Kramiz

Paula sa...

Men vad är det som händer? Vad har jag missat? vadå nytt redigeringsverktyg? Jag har wordpress men har inte nåt nytt vad jag vet? Nu blev jag ju orolig! Och hur menar du att det skulle påverka vårt bloggande???
Så du gillar spindlar. Jag fördrar dem, kan beundra vackra små spindlar, men när de är tydligt håriga, då ryser jag, jag skulle aldrig låta en stor lurvig spindel gå över min hand!

Susjos sa...

Alla pratar om förändringar på blogger, jag har inte sett nånting, måste väl kolla lite närmare.
Spindlar är inte så kul, men jag tror faktiskt min man gillar dem ännu mindre än vad jag gör!
Rosa gillar jag, men mest i mello-sammanhang! Haha!

KajsaLisa sa...

Häller med, jag hade nog inte tagit på mig den rosa jackan frivilligt. Fägelbajs är äckligt. Jag har sett att dom promotat det nya redigeringsverktyget, om det kostar något vet jag inte.
Tack för länkningen.

Anki sa...

Är inte heller någon "rosa" person ... men rosa blommar kan vara fint :)
Aldrig, ALDRIG att jag skulle slå ihjäl en spindel! Inte ens för att det ska bli regn!

Äventyret framtiden sa...

Du är en fena på att få en tråktorsdag till att bli hur intressant som helst.
Jag har läst om förändringen av blogger men har inte orkat att titta på det ännu. Blir lite trött bara av tanken för sällan fungerar något på direkten, så kanske det är dags att ta tag i det nya redan nu så man hinner få ordning på det. Förstår inte varför men säkert finns det skäl till att de vill göra som de tänker göra.
Jag har ingenting emot spindlar alls i min tur. Jag bor ju i skogen och där finns det spindlar. På toan har vi en stor spindel som vi kallar Helka. Hon dör förstås men nya Helkor uppstår ständigt. Hon gillar inte att jag städar, vilket jag förstås gör men tillsvidare har vi klarat av att bo tillsammans. Slår ihjäl en spindel gör jag absolut inte.

Monica sa...

Verkar vara rulle på er gård, kul att folk umgås.
Sådana som Boris klarar jag mej utan får det att
krypa i skinnet, har aldrig botat min fobi men den
har blivit lite mindre sedan vi flyttade ut i spenaten.
HIHI en rosa jacka skulle man aldrig få på mej.
Min senaste Sony är ett riktigt måndagsexemplar den sista
som var kvar av den årsmodellen är riktigt besviken på den.
Nu är den helt slut efter bara 3500 bilder, letar efter en
ny och förhoppningsvis bättre modell.
Hundskall kan jag leva med men allsköns musik som vrålar ur
bilar mm retar jag mej på.
Ha en skön helg :-)

nalta norrland sa...

Jag gillar rosa 💕 jag har till å med haft rosa skåpluckor i köket en gång i tiden 🥰
Blommorna jag köpte idag är typ rosa 😊
Fågelskit ogillas Fiskmåsar är otäcka 🦅
Tror inte Du passar som psykolog 🤔 Du ska typ mest lyssna å inte ha åsikter förutom när det gäller barn 😉

Paula sa...

Jag får nog vänta och se vad wordpress kommer med...har ju dottern som kan hjälpa mig om jag inte begriper, och det gör jag sällan!
Ha en skön pingst!

tanthuset.blogg.se sa...

Neeeej, inte ett spindelår!!!! Har ingen direkt fobi men dom är inga favoriter när det gäller husdjur, även om dom anses vara nyttodjur...
Usch den där pollengeggan är inte kul alltså...men inte lätt att göra nåt åt. En rejäl blaffa med fågelbajs där du.... inte heller kul och gillar man inte rosa så förstår jag att det till slut blev en tråktorsdag ;)
Kram!