tisdag 4 juli 2017

Weekly photo challenge: Vecka 27 – Båt

Precis som förra veckans utmaning ”Bad” är ”Båt” ett somrigt tema, åtminstone på våra breddgrader. Nu kan jag inte påstå att 14 grader här idag för tankarna till sommar precis, men jag kan ju alltid minnas semestern på Costa Blanca. Med andra ord lägger jag upp en salig blandning av båtar som jag fotade där. Vill dock varna er redan nu – bildkvalitén lämnar en hel del att önska, för det är inte alls lätt att max-zooma in farkostar som rör på sig, vilket ju båtar brukar göra ute på havet/sjön.


Tre segelbåtar i soldiset. Gillar bilden. Den är lite mystisk tycker jag.


En militärbåt med kulspruta i Calpes hamn. Benidorms underbara skyline ser ni i bakgrunden.


Det finns hur många roddklubbar som helst på Costa Blanca. Konstigt nog är det mest killar i alla åldrar som ror.


Som ni ser är det här det enda fotot som nästan är skarpt. Det beror helt klart på att den tyskflaggade segelbåten låg stilla i Benidorms marina;-)


Guardia Civil är en av tre "polisvarianter" i Spanien. Den patrullerar lands- och sjövägar utanför tätorter.

Sanna är uppfinnaren av detta roliga fototema.

Flera vackra bidrag hittar ni här.

28 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Många olika typer av båtar här. Första bilden gillade jag bäst :)

Och den med roddarna i! :) Kul för han som inte fick sittplats.

Jag tror inte man får komma in som kille även om man är gay =) Jag menar alla kan ju säga de är gay och ändå inte vara det :P

Guldkryckan sa...

sjömotiv tilltalar mig väldigt mycket, kanske för att jag är uppvuxen i skärgården.
Inte för att jag var mycket för det på den tiden men man saknar väl inte kossan förrän man lämnat båset ;)
Fantastiska bilder Bp.

👍👍

Emma, Sol som sol? sa...

Den första bilden, den var verkligen helläcker!

Och så mycket båtar det finns i ens närheten, alla möjliga storlekar och modeller. Hmmm... just ja, vi bor ju vid ett hav. Tänkte inte på det ...

nalta norrland sa...

Gillar, gillar verkligen Dina bilder, så braiga *tummen upp*

Bäst är nr 1, den lyckades Du göra mystisk å lite konstnärligt intressant :)
Militärbåten är favorit nr 2, vet inte om det är politiskt korrekt ;-) men YES jag tycker bilden är cool.
Nr 3 på favvolistan är polisbåten, av samma orsak som att jag gillar militärbåten ;-) jag är ju svag för militärfordon å även polisbåten får hänga med där :)

Olga T sa...

Här fick jag en favoritbild direkt. 2:an med Benidorm i bakgrunden. Så läcker!
Det finns väldigt mycket olika sorters båtar.

Geddfish ♥ sa...

Gillade Benidormbilden, sen kom roddbåten.
Älskar båtar, f.ö. Min pappa byggde en båt, så det sitter väl i generna.
Såg många båtar i Wales, får väl se om jag följer fotoutmaningen, eller inte, den här veckan.
Kramar

Shannara sa...

Den första bilden är verkligen jättehärlig!

Nathalee, som nyss fyllt 20 (det var Jonathan som blev 18 förra veckan), jobbar nu, men väntar på att komma in på universitetet för att läsa psykologi om jag inte missminner mej.

Barbro sa...

Det var olika båtar i mängd. Den första blir nog min favorit.

Biggeros sa...

Gillar kustbevakningen ute till havs där man ser Benidorm skymtas i bakgrunden.
Även om bilden med tre segelbåtarna inte var så skarp så gillar jag bilden skarpt:)))
Gillar även roddbåten men synd att det inte fanns ett kvinnoroddtag.....

Husbilen-Ellen sa...

Många varianter finns det, en del vackra och andra mer praktiska!

Ditte sa...

Härlig tolkning av temat! Och stor variation. Fina bilder och var och en på sitt sätt. Första bilden, däe himmel och hav går ihop i ett dimmoln är läcker och vad gäller roddarna ser man hur de tar i.
Lite partisk är jag nog eftersom dessa trakter också tillhör "mina.
Sejla här skulle jag gärn agöra trots att dte inte finns någon skärgård, men att var tilkl havs och ha vinde som tar en framåt, det tycker jag om. Ja, jag gillar båtar överlag.

KajsaLisa sa...

Härligt mycket blått vatten och i tredje bilden där det blev mer grått fick du in en färgglad båt. Men du har rätt segelbåtsbilden blev bäst. Men även den första blev bra trots eller kanske tack vare diset. Snyggt att du inte lade båtarna i mitten av bilden, du gav dom utrymme att röra sig framåt på. Funkar på allt som rör sig oavsett om det är djur människor cyklar eller bilar.

Anki sa...

Nu ska du inte vara så blygsam! Bilderna är bra allihop, favoriterna är den första med segelbåtarna och så roddarna!
Fin bildserie - snyggt jobbat!

Ama de casa sa...

Förstår att det inte kändes så lockande att ge sig ut och leta upp båtar i den "värmen". Men du hade ju en massa härliga båtbilder i arkivet :-)

Guardia civil var dom som stoppade och kontrollerade oss i en liten minimal byhåla ute på vischan nånstans, så det är inte bara tätorterna dom koncentrerar sig på :-)

Gillar också den första bilden jättemycket - trissen är så lysande vita där i diset :-)

Steve sa...

Du har lyckats fånga båtlivets bredd på ett utmärkt sätt med dina läckra bilder.

Bevare mig väl sa...

Båtnjut bjudes här så tacksam jag är:-)
Ger mig associationslust .....
Bild 1: Två solröda segel finns nu versionen Tre soldisa segel på mystisk vis
Bild 2: Förgrund och bakgrund spännande.
Bild 3: Karrodd behöver inga kvinnor - men en kvinnorodd vore fint och sen kunde en ha samlag - jag menar blandlag alltså. Har varit med och rodd en kyrkbåt, vi var två kvinnor och det var vårat fel hela tiden att vi tog oss fram för sakta.
Bild 4: Snygg och skön ligger den där och jag får en klar bild av sommarsegling, som jag praktiserad några gånger på Vänern, men bryggsegling passar mig bäst och att köra för motor i Byälvens passage ner till Säffle :-)
Bild 5: Denna båt är verkligen läcker på det läckra sättet.
Ha det!

Monica sa...

Härligt friskt med lite hav och rodd är
ju aldrig fel för bicepsen:-)
Sista gångerna har dom varit på Zumen men
i morgon ska dom till Drottninghof.
Ha det bra

Anita Malta sa...

Första bilden ser helt klart ut som en tavla, en målning med känslan av havets mystik. Den andra bilden hade jag hellre sett utan båten. Ok, militärbåtar liksom vapen finns men jag avskyr faktiskt att de finns. Benidorms skyline däremot, helt underbar.
Roddarbilden påminner mig om Kuching, där hade de också ett gäng som rodde förbi på floden varje eftermiddag med skillnaden att båten var minst dubbelt så lång och därmed också dubbelt så många roddare.
Nästa bild är skarp och jag ska inte nämna något om att horisontern tillsynes är ganska så sned, det kan ju verkar lite petigt så jag skriver inget ;-)

Kolonilotta sa...

Suveränt att du har så mycket bra bilder i arkivet! 👍
Nu blev jag sugen på att åka båt! :)
Hoppas allt är bra med dig! ❤
Jag jobbar och njuter på kolinin om vartannat till vecka 30. Sen blir det semester! :))
Kram

Eva Trillian sa...

Många versioner på temat :) och den första bilden blir favoriten!

Stare Ström sa...

Den där roddbåten verkar mysig.

Susjos sa...

Det var inte dåligt va många båtbilder du har! Jag letar för fullt, vet att jag har båtar i arkivet!
Gillade också första bilden väldigt mycket...och längtar till semestern!!!


PS. Visst handlade vi på ICA I Täby igår,men så tidiga var vi inte....klockan var över 3 när vi åkte därifrån. Lagade italienska köttbullar och ugnsrostade delikatesspotatis, tänkte ungdomarna skulle få lite hemlagat!

Mias Mix sa...

Kul med så många olika båtar! Härligt solljus i bilden med roddarna!

Helén sa...

Härligt somriga bilder! Den första bilden är underbar, jag älskar segelbåtar och önskar att jag fick segla igen men det känns väldigt avlägset.

Carita Liljendahl sa...

Verkligt fina båtbilder - gillar också den första extra mycket.
Sådan södernkänsla!

amo sin blogg sa...

Så fine bilder av båter i mange varianter.
Eg lika spesielt roa over seilbåtane.

Anni sa...

Blått, blått, blått - härliga färger i detta inlägg :-)

Susanne ❤️ sa...

Perfekt med alla bilder på olika typer av båtar, som sagt arkiv är bra!
Ta hand om dig
KRAM och TACK för att du är med